Sports-tech
Smartballselskap med «home run» i Canada – nå satser de på enda en ny idrett
Playfinity melder om flere store samarbeid i Nord-Amerika etter at de satset på baseball, og hinter om en hemmelig storlansering.
Etter flere år med diverse satsinger med vekslende hell, ser det nå ut til at ting går mer på skinner for sports-tech selskapet Playfinity.
Det melder selskapet hvertfall om selv etter å ha landet et samarbeid med Canadas største elektronikkforhandler, Best Buy Canada.
– Dette representerer en betydelig mulighet for oss. Et slikt samarbeid gir vår teknologi troverdighet og kan bidra til å nå enda flere barn, uttaler daglig leder Pippa Boothman.
Shifter har tidligere skrevet om det norske selskapets USA-satsning, og samarbeidet med ABCA (American Baseball Coaches Association).
Nå etablerer de seg altså i nabolandet i nord, og som følge av samarbeidet blir selskapets «The Gaming Baseball» tilgjengelig i over 30 Best Buy-lokasjoner i Canada.
I tillegg lanserer de et samarbeid med den kanadiske grenen av non-profit organisasjonen Right to Play. Fra før har de et samarbeid den norske grenen og Right to Play USA.
Playfinity driver med utvikling av sports-teknologi, og har blant annet designet en ball med sensorer koblet til en spill-app som kan måle kast på ulike måter.
Som man kanskje forstår er «The Gaming Baseball», baseballversjonen av produktet.
– Har snudd
På tross for flere store samarbeid og satsinger tidligere, indikerer selskapets regnskap fra årene siden oppstarten i 2016 at virksomheten aldri helt har tatt av.
I fjor rapporterte Playfinity nemlig et negativt årsresultat på over fire millioner kroner, med inntekter på litt over åtte millioner. Året før var det negative årsresultatet på rundt 3,6 millioner kroner, mens inntektene var på rundt 7,6 millioner.
Boothman mener situasjonen nå kan ha snudd:
– 2023 har vært en slags «fresh start» for oss. Jeg kom selv inn for et år siden og fikk i oppgave å jobbe med hvordan vi skulle restrukturere. Før var det ikke like tydelig hva Playfinity var, mens nå er vi mer tydelige og har rekommersialisert, forklarer Boothman.
Restrukutreringen har ifølge henne gått ut på å se på både gamle og nye samarbeid.
I tillegg til samarbeidene i USA og Canada har selskapet blant annet hatt et partnerskap med svenske North Trampolines om trampolinespillet «JumpGames» siden 2019.
– Vil bli en suksess
I pressemeldingen hinter Boothman også om en ny lansering i november.
Boothman vil ennå ikke gå ut med hva slags produkt det er de lanserer, men er svært selvsikker på at det vil bli en braksuksess:
–Det produktet vi lanserer er egnet for en globalt anerkjent og populær idrett. Vi ser nå på hvilke produkter som kan nå ut til flest mulig. Tidligere har vi hatt produkter til mer nisje-sporter, mens dette er et produkt som vil ha appell til et bredere publikum, mener Boothman.
Dersom det er en ballidrett som flere driver med enn baseball, er det fortsatt en del å velge mellom - for eksempel golf, basketball, bordtennis, volleyball, vanlig tennis, cricket og selvfølgelig fotball (soccer) - merker vi oss.