PROPTECH
Solgte bilen og teamet opp med influenser for å spikre sammen app for «folkehobby» i milliardmarked
Elektriker Emil Severinsen Grønmo mistet kontrollen over eget oppussingsprosjekt. Nå har han lansert en app for å løse problemet for andre.
Nylig ble appen Lista lansert. Den skal bidra til å hjelpe hvermannsen med sine oppussingsprosjekter, fra handleliste til ferdigstilling.
Bakgrunnen for appen finner vi hos gründer Emil Severinsen Grønmo. Elektrikeren fra Bodø mistet selv kontrollen da han pusset opp sin første leilighet. Både tid og kostnader løp fra ham. Da han senere bestemte seg for å gjøre et nytt forsøk, denne gangen med et hus - og mange erfaringer rikere, skjedde det samme.
– I jobben som elektriker har jeg hjulpet mange i forbindelse med oppussing, og alle sier det samme. De klarer ikke å planlegge. Jeg tenkte at dette må kunne løses digitalt.
Forretningsmodellen
Dermed ble ideen om en planleggingapp for privatpersoner som pusser opp født. Marked er stort. Norge ligger helt i verdenstoppen når det gjelder oppussing av bolig. Ifølge Prognosesenterets siste anslag kommer nordmenn på å bruke 94,5 milliarder kroner på renovering ombygging og tilbygg i år.
Appen til gründer Grønmo er imidlertid gratis. Han har likevel helt klare planer for å tjene penger på prosjektet. På en uke har Lista fått over 800 brukere, og selskapet har fått inn annonsører.
Det legges også opp til videresalg av overskuddsmaterialer. Det vil si, om en bruker skal male et rom og sitter igjen med noen spann når hen er ferdig, kan de videreselges gjennom appen til brukere som benytter samme farge i sitt eget prosjekt. Lista tar en andel av videresalget.
Til sist snuser selskapet nå på ulike partnerskap, der aktuelle aktører kan vise sine kampanjer i appen.
Influenser-samarbeid
Inntil videre jobber gründeren 100 prosent som elektriker, med Lista som et sideprosjekt.
– Nå går det greit, men jeg ser mine egne begrensninger. Jeg er strukturert og målrettet, men kunne godt hatt mer kompetanse innen økonomi, for eksempel.
Han har allerede fått inn en partner. Marius Skålvoll har slått seg opp som influenser under aliaset Snekkerpappaen. På Instagram kan han skilte med over 40.000 følgere, og her frontes appen.
– Jeg har fulgt han siden jeg startet, og brukt han som en slags fasit, forteller Grønmo.
Da app-ideen materialiserte seg og en prototype var på plass, sendte han like godt en melding til Skålvoll.
– Etter litt masing, fikk vi på plass et møte, som raskt ble et partnerskap.
Koblingen til Snekkerpappaen har vært uvurderlig i oppstarten, for å få budskapet ut, mener Grønmo.
De to har i dag delt eierskapet 80/20 i fordel gründeren.
Solgte bilen
Den nevnte prototypen ble bygget av selskapet Junior Consulting, som består utelukkende av studenter ved NTNU.
Hittil har selskapet også vært selvfinansiert, foruten et tilskudd på drøyt 100.000 kroner, som Grønmo sikret gjennom deltakelse i det nordnorske gründerprogrammet Arctic Ignite.
– Ja, og så solgte jeg jeg bilen, sier bodøværingen som er bosatt i Oslo.
– Vi har ingen gjeld og ingen aksjonærer som venter på utbytte. Vi må bygge steg for steg, og sørge for verdi for brukerne. Da vil vi vokse organisk. Jo flere brukere, jo mer penger vil vi tjene, mener han.
Det er likevel iverksatt noen dialoger med potensielle investorer, forteller han.
– Jeg hadde bare en bil, og den er brukt opp.
Konkurransen
Lista er ikke den eneste som har forsøkt seg i dette markedet. Seriegründer Morten Kroslid pønsket for kort tid siden på mye av det samme, med tjenesten Shineup.
Selskapet valgte derimot bort det brede forbrukermarkedet til fordel for større utleiere. Markedet Lista nå henvender seg til krevde for mye skreddersøm, mente Kroslid.
Grønmo er likevel overbevist om potensialet i markedet.
– Vi føler vi har utviklet et tilbud som favner hva de fleste brukerne har behov for, selv om dette tok lengre tid enn forventet og krevde en del skreddersøm. Det er langt flere brukere å ta av på huseiemarkedet enn på utleie, og det er hyppigere oppussing i hjem som ikke leies ut da folk flest ønsker forandring eller oppgradering der dem selv bor, lyder hans analyse.
– Men jeg er sikker på at det er plass til flere aktører innenfor digitalisering av oppussingsprosessen.
Dupp
Selv om nordmenn er blant de som er mest glad i å pusse opp i verden, har den makroøkonomiske nedturen og høyere kostnader på flere fronter for husholdningene, også gjort dette markedet litt mer lunkent - iallfall sammenlignet med den enorme oppussingsaktiviteten som ble iverksatt under pandemien.
– Ideelt sett skulle vi lansert da jeg fikk ideen, et år før korona, sier Grønmo.
Men, legger han til, det også sjelden vært viktigere å ha kontroll på privatøkonomien enn nå.
– Appen kalkulerer med ganske god margin hva ting vil koste. Og så er den gratis. Oppussing er en slags folkehobby, og et marked i utvikling. 36 prosent at boligmassen pusses opp hvert år. Trender kommer og går. Så vi er kanskje i en dupp nå, men selv med den, har vi det bra.