oppkjøp
Solgte sideprosjekt og «hjertebarn»: – Alle foreldre burde lære dette
Privat helseforetak kjøper norsk oppfinnelse for atferdsendring.
Rewardboard blir kjøpt av det private helseforetaket Ecura.
Sistnevnte er et resultat av flere selskaper som har slått seg sammen for å bygge et norskeid helse- og omsorgsselskap.
Førstnevnte er utviklet av seriegründer Daniel Döderlein, mest kjent som gründer og oppfinner av mobilbetaling og tjenesten mCASH som ble solgt til Norske banker og fusjonert inn i det som i dag er Vipps, står bak det fysiske produktet.
Rewardboard er et system som gir foreldre, lærere og omsorgspersoner et enkelt og konkret verktøy de kan bruke for å hjelpe barn, unge og mennesker med behov for tilrettelegging, til å få en bedre hverdag.
Döderlein omtaler det som «et forskningsbasert oppdragelsesverktøy».
Ideen til produktet kom fra egen erfaring med behovet. Et foreldrekurs i regi av spesialisthelsetjenesten ble inngangen til et fagfelt der atferdsanalyse, atferdsendring og positive forsterkere stod sentralt.
– Jeg lærte på en måte barneoppdragelse på nytt. Metodene var tuftet på forskning. Alle foreldre burde lære dette. Det var så enkelt. Men allikevel vanskelig å være konsekvent og systematisk. Derfor laget jeg Rewardboard, sånn at det er lett å omsette teori i praksis og gjøre det riktig, hver dag, forklarer Döderlein.
Til Shifter forklarer han at brettet er en enkel måte å strukturere belønning for ønsket adferd på.
– Det er dokumentert fra forskningen i dag at man skal begrense ord som «nei», «fy» og «ikke sånn» i oppdragelsen fordi det forsterker egentlig bare uønsket adferd, men i en stresset hverdag kan det være utrolig vanskelig å unngå det, sier Döderlein som har samarbeidet med adferdseksperter.
– Når man i stedet belønner adferden som er ønsket, forsterkes denne.
Med brettet setter man opp noen mål for barnet, for eksempel lære å knytte skoene sine eller ta ut av oppvaskmaskinen, og skriver ned noen belønninger som kan fungere som motivasjon. Så deles det ut tokens for ønsket adferd som kan «spares» til den belønningen som barnet sikter mot.
– Man velger et knippe med ting som man vil fokusere på, sier han. – For eksempel iskrem, tur i skogen med pappa uten mobil eller kanskje et spill.
Til kritikere av å betale barn i oppdragelsen har han et svar klart.
– Adferden blir ikke kjøpt hvis vanen fortsetter etterpå når man har begynt å fokusere på noe annet.
Lagde prototyp da barna var små
Selv om den tidlige prototypen var noe Döderlein utviklet for egen bruk for flere år siden, er det først nå i år at man har et faktisk produkt som er designet, utviklet og produsert i Norge.
ViaFærder, som er en tilrettelagt arbeidsplass med fokus på arbeidsinkludering, står for produksjonen.
Rewardboard er allerede i bruk i spesialisthelsetjenesten, forskjellige bo- og behandlingssteder og Norske skoler. Ecura kjøper samtlige aksjer i Rewardboard AS og tar over videre salg, utvikling, distribusjon og veiledning for brukere.
– Atferdsanalyse og metodene vi bruker når vi møter folk er ofte ganske teoretiske. Med Rewardboard er teorien omsatt i enkel praksis som er enklere tilgjengelig for alle. Vi mener dette er et godt tilskudd til de tjenestene vi leverer og ønsker å fortsette arbeidet med å gjøre Rewardboard tilgjengelig i Norge og kanskje internasjonalt, sier Jonny Finstad Fagdirektør i Ecura.
Ingen beløp i transaksjonen blir samtidig offentliggjort. Men Döderlein forteller at det ble hyggelig betalt selv om det aldri var ment å gjøre ham rik.
– Dette har vært mitt hjertebarn. Når Ecura tar dette i bruk, så er det for å løfte et veldig effektivt verktøy inn i fagenhetene, sier han.