Søppel-startupen er ett år unna et ferdig produkt, men pengene tikker allerede inn
Profilerte engleinvestorer kastet seg over Sensorita før sommeren, og nå fyller søppeltech-gründerne opp kassa igjen. "Avfall går under radaren hos de fleste", sier sjefen.
Ulrikke Lien, medgründer og daglig leder i Sensorita.Foto: Sensorita/Illustrasjonsbilde
De tidligere NMBU-studentene Ulrikke Lien og Emil Skar fikk i 2020 en million kroner til selskapets sensorteknologi til avfallsbransjen, via Forskningsrådets STUD-ENT-ordning.
Annonse
Siden den gang har duoen utviklet en MVP og prototype av løsningen. Teamet har vokst fra to til seks ansatte, og de hentet i år 5 millioner kroner fra blant andre Startuplab, Trond Riiber Knudsen, tidligere Huddly-topp, Jonas Rinde, og Ove Gusevik i Hitecvision.
Samtlige ansatte har også fått aksjer i Sensorita.
Nylig fikk selskapet også 4 millioner kroner via Innovasjon Norges miljøteknologi-ordning, og samarbeidet med den svenske bransjeveteranen Ragn-Sells er utvidet.
Annonse
– Det er en ny hverdag fra denne høsten. Nå holder vi gassen inne, sier Lien til Shifter.
– Vanvittig store volum og summer
Sensoritas teknologi kan blant annet måle fyllingsgraden i containere, og selskapet har i første omgang peilet seg inn mot byggebransjen. Det endelige produktet er ennå ett år unna ferdigstilt, men Lien, også daglig leder, forteller om betalende kunder allerede.
– Det sier litt om behovet for denne løsningen, at vi har klart å få aktører til å stille opp i utviklingsfasen vår. Det har vært utrolig viktig for oss. Vi vet at vi løser et reelt problem, og sitter ikke i en boble hvor vi utvikler noe i lang tid som kanskje ingen vil ha, sier hun.
Annonse
Målet er å bidra til at hele renovasjonssektoren kan drives på en mer energi- og kostnadseffektiv måte. Sensorteknologien skal blant annet bidra til mindre transport og kutt i utslipp, og avfallsselskapene får via egen software fortløpende tilgang på all data.
– Det som har sjokkert meg mest etter å ha jobbet med avfall en stund, er hvor stort dette markedet er, og hvor mye som faktisk er i omsetning, sier gründeren.
Annonse
– Det er så vanvittig store volum og summer. Jeg tror det går under radaren hos de fleste. Avfall forsvinner jo bare på en magisk måte - tror vi, sier Lien.
Sensorita har allerede rettet blikket ut av Norge via EU-akseleratoren EIT Sustainable City Logistics, men skal i første omgang fokusere på utvikling i hjemmemarkedet.
– Neste steg blir kartlegge det utenlandske markedet, og blant annet se på hvor stor investeringsviljen er og hvor frempå eller konservative aktørene er. Norge og Norden er uansett et godt sted å starte. Bransjen har allerede høy digital kompetanse, sier Lien.
Utvikling av sensorens hardware har i hvert fall topp-prioritet fremover.
– Sensoren er jo selve flaskehalsen. Softwaren vår kan vi jo iterere på hele tiden, men du låses mer fast i designet vi nå velger. Så nå venter et veldig utviklingsintensivt år - med fullt fokus på å lage en løsning kunden faktisk har lyst til å kjøpe, sier gründeren.
Lien tror dessuten det er et skifte hva gjelder investering i hardware versus software.
– Mange investorer har tradisjonelt vært redde for det tunge utviklingsløpet, men med hardware har du en helt annet "lock up" på kundene. Det er vanskeligere å bytte ut ti tusen sensorer som sitter ute på containere enn å kansellere et software-abonnement.
Nyheter og innsikt rett i epostboksen
Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.