OMBRUK
Møller satser millioner på startup som redder ubrukt plank
Med selvbetjente containere skal startupen Sirken spare aktører i byggebransjen for store kostnader, og skape et helt nytt marked i samme slengen. Startuplab og Møller satser millioner på konseptet.
Ideen om at gamle ting kan få ny bruksverdi, sitter langt fremme i pannebrasken til gründerduoen Ingvar Aune og Peter Totland. De har blant annet drevet kremmervirksomhet i Trøndelag, ved å kjøre rundt til gårder og hente gammelt landbruksutstyr som støvet ned, for så å sette det i stand og selge videre.
Tidligere Berendsen-konsulent Aune har også drevet eget møbelverksted. I stedet for å kjøpe inn nye lekter for å lage pinnestoler, sjekket han den nærmeste gjenvinningsstasjonen. Ja, visst var det lekter der, slike ble kastet rett som det var - av privatpersoner, men også entreprenører som måtte bli kvitt overskuddsmateriale fra byggeplasser.
Det var imidlertid ikke noe system i innsamlingen av slikt, og det er med dagens regler ikke lov å hente allerede kastet materiale ut av containere.
– Så jeg satte meg ned med campingstolen og kaffekoppen, og ventet på at noen skulle dukke opp, slik at jeg kunne kapre lektene før de gikk i søpla, forteller Aune.
Samtidig kvernet han på en fiks idé, som nå har blitt til oppstartsselskapet Sirken.
Nå henter gründerne 8 millioner kroner fra blant andre Startuplab og Møller, og satser på hurtig vekst.
Uenigheter om rettigheter
Veien dit har ikke vært uten sine humper. Fra campingstolen og kaffekoppen på gjenbruksstasjonen, bar ferden til Aune videre til en arbeidsgruppe sammen med Veidekke, Loopfront, Trondheim Renholdsverk, Trøndelag fylkeskommune og Fremtiden i vår hender, som utforsket ulike muligheter for ombruk i regionen.
– Vi fant fort ut at kostnadsdriverne er frakt, leie og administrasjon av lager. Derfor gjøres det ikke, sier Aune.
Underveis i arbeidet presenterer han en idé om å bruke containere for å lage en mobil og selvbetjent løsning med enkel innregistrering og loggføring.
Det oppsto imidlertid uenigheter om hvem som skulle ha rettighetene til å sette ideen ut i livet, og Aune brøt ut av gruppen. I stedet gikk han direkte til Veidekke, og sammen gikk de i gang med en pilot. Skanska ble også med.
LES OGSÅ: Strengere krav til startups som vil holde formelen for suksess hemmelig - her er 8 gode råd
Slik fungerer løsningen
Rent praktisk registreres og lastes ubrukt materiale inn i containere som er plassert der overskuddsproblemet oppstår, for eksempel hos byggevareforretninger, i nærheten av utviklingsområder med flere byggeprosjekter, eller på lager til leverandører.
Dermed slipper entreprenører å ta kostnaden med å kaste dette. Deretter tar Sirken over. Målet er å selge materialet videre via en egen markedsplass.
Aktørene som benytter løsningen leier containeren, og får tilbudet om «kickback» av omsetningen fra videresalget, som skal gjøre systemet økonomisk bærekraftig.
– Når de har levert varene, er det vårt ansvar. For dem har ikke varene en verdi, det er bare en kostnad, sier Aune.
Enn så lenge opererer Sirken kun med overskuddsvarer, og ikke brukt materiale, på grunn av begrensninger i regelverket.
– Vi skummer fløten og omsetter overskudd i første omgang, inntil reglene endrer seg og vi kan benytte brukte varer.
LES OGSÅ: Får millioner fra Forskningsrådet for å skape cash av møbel-trash
Vekst og konkurranse
Startupen har hittil vært finansiert av penger gründerne fikk inn fra businessen med å selge gammelt landbruksutstyr, samt noe støtte fra Innovasjon Norge.
Med den friske kapitalen som nå tikker inn på konto, sikter selskapet på å få 8-10 containere ut i markedet i løpet av 2022. Sirken har blant annet en avtale med Stor-Oslo Eiendom om å benytte løsningen under et byggeprosjekt på Frysja i hovedstaden. Selskapet har også gått inn på eiersiden.
– Markedet er nytt - det finnes ikke annet enn det som ligger på Finn.no. I 30 år har Blekkulf hjernevaska oss til at vi skal gjenvinne i stedet for å ombruke. Men nå blir det etter hvert større sosialt og politisk press på å forlenge levetiden på ting, sier Aune.
Det finnes imidlertid en annen startup med tilgrensende virksomhet, nemlig Anjali Bhatnagars Tørn, som har et mål om å bli Skandinavias største markedsplass for overskuddsvarer fra byggevarebransjen. Startupen har sikret avtaler med over 250 byggvarehus, og lanserte nylig tjenesten i Sverige.
– De tar nye ubrukte og usolgte varer fra både byggevarebutikkene og produsenter. Vi tar byggevarer fra hele byggebransjen. Men jeg har snakket med Anjali om samarbeid. De ser positivt på det. De er mer en potensiell partner enn en konkurrent, hevder Aune.