Pascal Minault, President of Bouygues Immobilier og Håvard Haukeland, co-founder og CEO for Spacemaker som sammen med Nathalie Watine feirer partnerskapet som skal introdusere AI for Bouygues og Spacemaker for det franske markedet.
Pascal Minault, President of Bouygues Immobilier og Håvard Haukeland, co-founder og CEO for Spacemaker som sammen med Nathalie Watine feirer partnerskapet som skal introdusere AI for Bouygues og Spacemaker for det franske markedet.

Spacemaker planter flagget i det franske markedet

Signerte avtale med ledende europeisk eiendomsutvikler.

Publisert Sist oppdatert

Tirsdag signerte Spacemarker en partnerskapsavtale med Bouygues Immobilier, en av Europas ledende private eiendomsutviklere, melder partene i en melding.

Samarbeidet markerer det første franske partnerskapet i Spacemakers «Frontier Program» - et program designet for inngang i nye markeder, hvor utvalgte eiendomsutviklere får tilgang til selskapets AI-plattform.

Det franske selskapet har en milliardomsetning og nær 2000 ansatte med flere kontorer i Frankrike samt i utlandet.

Bouygues Immobilier har i over 60 år utviklet bolig-, tertiær- og kommersielle eiendomsprosjekter i over 250 tettsteder gjennom et tett nettverk av lokale byråer.

– Spacemaker har som mål å bidra til å bygge bedre og mer bærekraftige byer med AI. Etter den vellykkede lanseringen av vår plattform i Norden, er vi nå stolte av å samarbeide med en av Europas ledende og mest fremtidsrettede eiendomsutviklere, uttaler Håvard Haukeland, Spacemakers medgründer og CEO.

– Et perfekt eksempel

Spacemaker gir utviklingsteam muligheten til å maksimere potensialet til en tomt gjennom rask generering, analyse og evaluering av optimal design basert på fysiske data, reguleringsforskrifter og preferanser. Plattformen bruker AI for å dramatisk forbedre beslutningsstøtte og samhandling i eiendomsutvikling.

Bouygues Immobilier vil i 2020 begynne å bruke Spacemakers teknologi i seks av de viktigste prosjektene, inkludert Charenton-Bercy-distriktet.

– Jeg er veldig glad for samarbeidet med Spacemaker, som er et perfekt eksempel for Bouygues innovasjons- og digitaliseringsstrategi, sier Pascal Minault, president for Bouygues Immobilier i samme melding.

I fjor inngikk også Spacemaker en avtale med Obos verdt 20 millioner kroner, og i desember ble det kjent at teknologien deres skal være standard for alle større Obos-prosjekter i tidlig fase.

Spacemaker har opplevd rask vekst siden etableringen i 2016. I dag har selskapet over 100 ansatte fordelt på sitt norske hovedkontor og fire internasjonale lokasjoner.