Sparegrisen droppet banksamarbeidet: Måtte bytte til lekepenger
Storbankens løsning ble for "kronglete". Nå jakter fintech-selskapet nye løsninger uten Gjensidige Bank.
Høsten 2018 fortalte gründeren bak Nöffe, tidligere Digipig, at de hadde bestått syretesten da de passerte 500 forhåndssolgte sparegriser på knapt to uker.
Det tre år gamle selskapet ønsker å lære barn om verdien av penger og sparing. De har utviklet en fysisk sparegris som kan kobles til en app og mates digitalt.
Frem til i fjor høst foregikk transaksjonen via en bankkonto i Gjensidige Bank, men samarbeidsavtalen gikk ifølge Jens Braathen "ikke helt som de hadde håpet".
– Vi endte derfor opp med en "play money"-variant, som gjør at du sender fiktive penger fra appen til sparegrisen, sier gründeren.
"Ikke sømløs nok"
På Nöffes offisielle Facebook-side ble relanseringen og et avviklet banksamarbeid blant annet forklart med at brukeropplevelsen ikke hadde vært sømløs nok:
«Vi startet sparereisen med et ønske om å koble oss opp mot bank for å vise en saldo med ekte penger. Etter å ha prøvd dette ett år innser vi at det er for tungvint for deg som kunde å måtte opprette en ekstra konto i en ny bank, logge inn i nettbanken for å betale til grisen, og i noen tilfeller vente flere timer før pengene blir synlige på Nöffe.»
– Hvordan var responsen blant brukerne, da dere avsluttet samarbeidet?
– Det som var litt kronglete med den løsningen vi hadde, var at du måtte inn i nettbanken for å overføre penger, og så tok det litt tid før transaksjonen dukket opp i sparegrisen. Med fiktive penger derimot, kunne du bare overføre i appen, og så reagerte sparegrisen med en gang. Det var på en måte bra, men det er klart at folk savnet mulighetene vi hadde med bank, sier Braathen.
Han viser til et stort "økosystem" rundt sparegrisen; besteforeldre, faddere og venner som også ønsker å delta i sparingen til barnet.
– De ble ekskludert i den nye løsningen. Det er derfor vi syns det er viktig å koble oss til ekte penger igjen, sier Braathen, og forteller at de nå jobber med å se hvordan - og med hvem.
– Vi ser her på både nye, potensielle banker og såkalte kontoaggregatorer, som for eksempel Neonomics eller Tink, sier grïunderen.
Nye skaleringsmuligheter
– Hva er den ideelle løsningen?
– Går du mot en kontoaggregator, kan kunden selv velge hvilken bank og hvilken konto man ønsker å koble sparegrisen til. Det er en stor fordel. Mange kunder har et tett fordel til banken sin, så den løsningen er nok det vi er nærmest, også fordi disse PSD2-API'ene etter hvert begynner å relativt gode, sier han og legger til:
– I tillegg har du her en mulighet for å gjøre betaling i appen, direkte til sparegrisen, og en slik løsning skal i utgangspunktet kunne åpne opp for alle bankene i Europa. Her ligger det også en skaleringsmulighet.
– Alternativet er å koble oss tettere opp mot én bank, og de da kan bistå i markedsføringen og distribusjon av grisen. Så begge deler er vi fortsatt åpne for.
– Når er løsningen på plass igjen?
– Vi snakker med mange nå, og håper å kunne lansere noe i løpet av første eller andre kvartal.
– Hvor viktig er det å tilby en løsning med god avkastning?
– Våre brukere er jo små barn, og vi ser at sparegrisen brukes mye til for eksempel ukesoppgaver. Da er det småbeløp som gjelder, fem, ti og hundre kroner. Samtidig er det en del besteforeldre som ønsker å spare langsiktig til barna, og da vil renta bety mer, men vi har ikke fått noen spørsmål om dette ennå, sier Braathen.
700 sparegriser i aktivt bruk
Nöffe har ifølge gründeren cirka 700 sparegriser i aktivt bruk, som til sammen har spart rundt 500.000 kroner. Brukerne spenner fra de nyfødte og den største gruppen barn på mellom seks og 12 år - til godt voksne sparere, forteller han.
Gjensidige Bank ble i 2018 en del av Nordea. Christian Steffensen, kommunikasjonsdirektør i Nordea, bekrefter i en epost til Shifter at samarbeidet er avsluttet, men han har ingen ytterligere kommentarer.