Spond åpner nettbutikker for idrett i coronakrise: Flytter dugnaden til sofaen
Gründer Per-Otto Wold kom hjem fra Kina i januar, og ble ikke overrasket da viruset stengte ned idretten. Men situasjonen gjorde at en ny tjeneste fra Spond ble høyaktuell.
Aldri har det vært så mye trafikk i Spond-appen som den dagen idretten stengte ned. Alle planplagte kamper og treninger ble avlyst på en gang. Alt ble satt på vent, før det nå så smått begynner å åpne igjen. Men fortsatt ikke i store grupper, og fortsatt ingen store arrangementer på denne siden av sommeren. Ikke minst fortsatt ingen penger i kassa.
– Breddeidrett og andre grasrotorganisasjoner har alltid hatt trange kår og har måttet jobbe med kreative måter å få inn penger til klubbkassa. Behovene til idrettslagene er større enn noensinne, sier gründer Per-Otto Wold i Spond.
Dramatisk inntektsfall
Spond var de første årene bare en app for å organisere treninger. Etter hvert har det blitt et verktøy for å få inntekter, blant annet på cashback ved kjøp av visse varer og tjenester. Nå når cuper er avlyst, “dør til dør”-salg av dugnadsprodukter er utelukket, loppemarkeder er utsatt, og kioskene er stengt, kan disse inntektene bli viktigere enn noen gang. Nå varsler Wold nye muligheter for å få penger i kassa.
– Organisasjoner over hele landet opplever en dramatisk fall i sine inntekter. Det er et skrikende behov for alternative inntektskilder. Nå kan man gjøre dugnad fra sofaen, sier Wold.
Egne nettbutikker
Spond har laget en plattform der de 60.000 Spond-gruppene kan opprette sin egen nettbutikk, der de kan tjene penger.
- Litt sånn som Shopify - bare at det her tar 5 minutter for gruppene å komme i gang i stedet for timer - og vi sourcer produkter for de, sier gründeren.
Det som frivillige og medlemmer før brukte titalls timer av sin fritid på, kan de nå gjøre på minutter.
- De trenger ikke ta i et eneste produkt, legge ut egne penger for å betale for doruller eller risikere å sitte igjen med en pall med usolgte doruller eller sokker i garasjen.
Slik tjener Spond penger
Klubbene kan selge lodd, bøker, husholdningsartikler, kontorrekvisita og utvalgte sesongvarer som grillutstyr og tennbriketter. Tanken er at det skal være ting du uansett trenger, men at du kjøper det av ditt lokale idrettslag, korps eller annen forening via Spond-plattformen. Det hele blir sendt hjem til folk med Sponds logistikkpartner Helthjem.no.
Flere klubber og lag har testet løsningen med egne nettbutikker de siste ukene. Om kort tid rulles tjenesten ut til alle. Spond tar en mindre andel av inntektene, alt ettersom hvor gode marginene er.
Halvert trafikk
Etter det innledende rushet der brukerne avlyste kamper og treninger, har trafikken nå sunket til rundt halvparten av det normale. Det handler i stor grad om kommunikasjon mellom utøvere, foreldre og trenere.
- Klubbene ønsker å holde kontakt med medlemmene. De er bekymret for om barna kommer tilbake igjen, og vil derfor holde dialogen i gang, sier Wold om det som nå skjer i appen.
Wold viser til at idretten har en utrolig viktig samfunnsfunksjon. Det handler ikke bare om aktivitet i seg selv, men også samhold og mental helse blant barn, påpeker han.
– Når idrettslagene sliter, er det mange andre som sliter, sier gründeren.
Kom fra Kina
– Hva tenkte du da Norge stengte idretten?
– Det kom jo ikke som en overraskelse. Etter at jeg var i Kina i januar, har jeg fulgt det tett gjennom en Facebook-gruppe jeg er med i. Det er en dramatisk situasjon, men det er jo ingen tvil om at korps, idrett og kor vil komme tilbake.
Spond har vært inne i en sterk internasjonal satsing, der tjenesten har vokst kraftig utenfor landets grenser. Etter at koronaviruset for alvor inntok Europa, har de valgt å rette fokuset mot Norge igjen.
– Så dere hadde planene klare tidlig fordi du så at dette ville komme?
– Nei, det var nok mer flaks. Det vi allerede hadde tenkt å gjøre, passet inn, sier Wold, og viser til nettbutikksatsingen som skulle supplere dugnader der man må være fysisk til stede.
Ikke bekymret
Så sent som høsten 2018 hentet Spond 50 millioner kroner fra investorer som ishockeyspiller Mats Zuccarello, Kahoot-gründer Johan Brand og Ebay-toppsjef Devin Wenig. I tillegg gikk eksisterende investorer som Aksel Lund Svindal og Birger Magnus inn med mer.
– Er du på noen måte bekymret for Sponds fremtid i den situasjonen vi har nå?
– Overhode ikke. Det jeg er bekymret for er at barn og unge ikke kommer seg ut og er sosiale. Dette er jo nesten 10 ganger så viktig som før viruset kom.
Spond har forøvrig redusert aktiviteten på visse områder, men i stor grad har det handlet om å vri ressursene, ikke permittere eller nedbemanne.
Hør forøvrig Shifters Entrepedia-podcast med Per-Otto Wold denne uken. Der han forteller om ideutviklingen frem mot Spond, hvordan han bygger et godt team, og motiverer de ansatte. Blant annet deler han sin aha-opplevelse innen rekruttering, og hvordan han endret oppfatning om spesielt ett verktøy.