sportstech

SportAI sikrer dobbel soft-funding etter å ha landet storkunde

Litt over ett år etter oppstarten har SportAI sikret tilsammen 37 millioner kroner i finansiering. 

Fra venstre: Magnus Lie Fridheim, Martin Hovin, Felipe Longé, Lauren Pedersen, Daniil Shantsev, Vasudha Toka.
Publisert

Det er knapt et år siden SportAI ble etablert, med åtte millioner kroner i oppstartskapital fra blant annet sjakkstjernen Magnus Carlsen

Siden den gang har selskapet, som utvikler AI-drevet sports-teknikkanalyse, både landet ytterligere 20 millioner kroner i privat kapital fra blant annet Skyfall Ventures og sin første store kommersielle kunde, den svenske tennis-og padel-plattformen MATCHi

Nå har de sikret ytterlige 9,1 millioner kroner i soft-funding, hvorav fire millioner kommer fra Innovasjon Norge og 5,1 millioner fra det europeiske forskningsprogrammet Eurostars.

Om SportAI

  • SportAI er et norskgrunnlagt B2B sportsteknologiselskap, dedikert til å forbedre teknikktrening, kommentering og analyse innen sport ved bruk av kunstig intelligens. 
  • Med ekspertise innen datavisualisering og maskinlæring bringer SportAI objektivitet til teknikkanalyse i sport, og tilbyr umiddelbare datadrevne innsikter til treningsfasiliteter, lag, kringkastere, forhandlere og utstyrsmerker over hele verden. 
  • Selskapet ble grunnlagt sent i 2023 av Lauren Pedersen (CEO), Felipe Longé (CTO), Andreas Thome (styreleder), Espen Agdestein (styremedlem), og Trond Kittelsen (Head of Commercial). 

– Enten det er soft-funding eller equity-funding, kreves uansett hardt arbeid og tid. Man må være organisert, detaljorientert, og det krever mange timer. ofte lengre enn folk tror, sier SportAI-gründer og daglig leder, Lauren Pedersen. 

Prosjekter på gang

Pengene fra Innovasjon Norge har de fått gjennom en såkalt innovasjonskontrakt for å utvikle det konkrete produktet kunden MATCHi har etterspurt. 

– Ved å jobbe med dem har vi hatt en klar idé for et konkret innovasjonsprosjekt, sier Pedersen. 

De resterende pengene fra Eurostars har de også mottatt gjennom et konkret prosjekt som de jobber med sammen med den danske aktøren Amfitech. 

Selskapet har i tillegg fått godkjent SkatteFUNN for i år, støtte som vil tilsvare rundt én million kroner, forteller Pedersen. 

– Dette er veldig viktig for oss som er i en tidlig utviklingsfase, understreker hun. 

«Soft-funding» og «equity-funding»

  • Soft-funding: Finansiering som ikke krever at selskapet gir fra seg eierandeler. Gis som støtte eller tilskudd. 
  • Kildene til soft-funding er gjerne offentlige støtteordninger, EU-midler, forsknings- og innovasjonsprogrammer. 
  • Equity-funding: Finansiering der investorer gjerne kjøper eierandeler i selskapet mot kapital. 
  • Kildene er gjerne venturekapitalfond (VC-fond) og engleinvestorer (en som investerer egne midler i tidlig-fase-selskaper). 
  • Investorene kan tilføre kapital gjennom en emisjon, der selskapet utsteder nye aksjer. De kan også kjøpe opp av eksisterende eierandeler. 

– Tar tid

Pedersen trekker frem flere årsaker til hvorfor de har lykkes med å sikre finansiering:

– Vi hadde altså en klar innovasjon og visste tydelig hva vi ønsket å bygge. I tillegg hadde vi fått kundebekreftelse fra markedet gjennom MATCHi, som viste at teknologien har markedsvalidering.

– Vi hadde også klare tidslinjer og rammer, legger hun til.

Pedersen peker også på fordelen med å hente soft-funding:

– Soft-funding utvanner ikke eksisterende investorer eierskap, som er veldig viktig. Vi ønsker å ta vare på eksisterende investorer og bruke pengene fra de tidligere rundene på en smart og effektiv måte.

Pedersen mener man likevel må være forberedt på at det, som med privat equity-funding, kan være utfordrende å skaffe offentlig støtte.

– Prosessen med Innovasjon Norge tok seks måneder. Det er lenge for oss som bare har vært til i ett år. Det er viktig for startups å være forberedt på at slike prosesser tar tid, og at det kreves hardt arbeid for å få det til, mener hun.

Pedersen fortsetter: 

– Det kreves dedikerte ressurser for å søke og sikre finansiering. Dette kan være krevende for små team, spesielt om man ikke lykkes. Vi har vært heldige og fått tilslag på alle tre soft-funding tilskuddene så langt, men det har krevd tid. 

Lauren Pedersen, daglig leder i SportAI
Pedersen har utelukkende stor tro på behovet for AI-produkter innenfor sport.

– Har vært heldige

På knapt et år har selskapet altså sikret 37,1 millioner kroner i finansiering og er nå i ferd med å sikre inntekter gjennom MATCHi. 

Pedersen har likevel inntrykk av at det er et tøft kapitalmarked.

– Markedet er utfordrende, men vi har vært heldige og kanskje litt lure med å sikre finansiering som har satt oss i en god posisjon for 2025.

Bruk av kunstig intelligens innenfor sport har hun samtidig utelukkende stor tro på. 

– AI spiller en stadig større rolle generelt, og sport er intet unntak. 

– For eksempel har det før vært dyrt og utilgjengelig for de fleste å få coaching og tilbakemelding på serven, forehanden eller golfswingen. Med AI kan vi nå sammen med ledende selskaper innen sportsindustrien tilby analyse til alle.

Hun understreker at verken AI eller SportAI skal erstatte trenere og spillere, men heller fungere som et viktig supplement.

– Vi ser AI som et verktøy som gir trenere et datagrunnlag for å forbedre coaching og hjelpe spillere.

Selskapet er nå i ferd med å signere flere kunder.

– Nå ser vi høy etterspørsel fra for eksempel utstyrsprodusenter, som racketmerker, som ønsker data for å matche spillere med riktig utstyr, sier hun og fortsetter:

– Også store akademier, der spillere trener, viser interesse.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.