kvinnehelse
Gründerne har et enormt marked, men de færreste investorer ser muligheten
Hege Hansen og Stine Andreasen opplever stor etterspørsel allerede før lansering, men det har ikke vært enkelt å hente kapital til oppstartsselskapet som kan bety mye for helsa til millioner av kvinner.
Hvis du skal lese en ordentlig skrekkhistorie om medisinsk forskning, så kan du ta for deg den med James Marion Sims, «den moderne gynekologiens far» og oppfinneren av spekulumet. Han ble verdenskjent for sin perfeksjonering og gjennombrudd i vaginale operasjonsteknikker, men holdt seg ifølge Journal of medical ethics med 12 unge slavekvinner som han utførte eksperimenter på – ofte uten bedøvelse, viser researchen vår.
Ikke bare er Sims en meget kontroversiell figur nå i ettertiden, men arven fra en av hans oppfinnelse har ført til psykisk og fysisk smerte opptil den dag i dag. Spekulumet av metall har hatt marginale endringer fra det Sims kom frem til gjennom sine eksperimenter, slik vi forstår det.
– Vi har laget et spekulum som er både mer brukervennlig og mindre ubehagelig for pasientene. Det er laget av ABS-plast, uten skruer eller gjenger, noe som gjør det lydløst og reduserer risikoen for klemskader, forklarer Stine Andreasen, gründer i Induvita.
Shifter møter henne og Hege Hansen, henholdsvis gynekologen og jordmoren bak selskapet som har vokst opp til å bli en av Nord-Norges mest lovende startups de siste par årene, etter at det ble spunnet ut fra et innovasjonsprosjekt ved Nordlandssykehuset i 2022.
Produktlinje for kvinnehelse
Siden sist vi skrev om dem, har de unnfanget og født en hel liten 3-barnsfamilie av produkter for kvinnehelse. I tillegg til spekulumet har de blant annet skapt en ny type kateter for igangsettelser av fødsler.
– Dagens kateter kan være harde og ubehagelige for pasientene. Vi har utviklet et mykere og mer fleksibelt alternativ som reduserer smerte og risiko for komplikasjoner, sier Hegea Hansen. Kateteret er patentert og dekker et stort behov både i utviklede og mindre ressursterke land, påpeker hun.
I produktlinja har de også en simulator for ferdighetstrening innenfor gynekologi og fødselshjelp. Med denne kan helsepersonell og studenter innenfor faget øve på undersøkelser, for eksempel for å avgjøre om det er en setefødsel på gang.
– Mange studenter opplever at de må øve på pasienter uten at de har erfaring. Simulatoren gir dem en trygg måte å utvikle ferdigheter på, hevder Andreasen.
Markedet
Dersom gründerne fra Bodø lykkes med å ta en sterk markedsposisjon, som det tyder på at de er godt i gang, kan det bli litt av et eventyr. Selskapet har lovende piloter både hos Nortrials og Nordlandssykehuset. Hansen og Andreasen er begge aktive som henholdsvis jordmor og gynekolog, og forteller om et trykk fra kolleger rundt i landet, som spør om når produktene kommer i ordinært salg.
– Vi opplever at pasienter og kolleger stiller krav til nytenkning og bedre løsninger. Det motiverer oss til å fortsette, avslutter Hege Hansen.
Bare i Norge er potensialet stort for produktene til Induvita. Her utføres det rundt 1 million gynekologiske undersøkelser årlig. Halvparten av spekulum-markedet utgjøres av engangsprodukter, hvor enhetskostnaden er rundt 140 kroner. Totalmarkedet for spekulum her i landet alene kan derfor være flere titalls millioner kroner årlig.
Induvita-gründerne har imidlertid ingen planer om å stoppe ved grensen. For globalt utføres det hele 500 millioner undersøkelser i året. Planen er å lansere spekulumet i hele Norden i 2025 og deretter ekspandere til det amerikanske og europeiske markedet.
Kateteret har også et stort potensielt marked. Rundt 20 til 30 prosent av alle fødsler globalt involverer induksjon, og katetere spiller en sentral rolle i disse prosedyrene. På samme måte kan den strømløse og analoge simulatoren passe godt som en del av den prioriterte opplæringen i både rike og fattige land.
– Vi ser et enormt potensial, ikke bare for produktene, men for å bygge en merkevare som forbindes med kvalitet og brukervennlighet, sier Andreasen.
Kapitalen
Til tross for dette potensialet har det ikke vært spesielt lett å hente kapital fra de store pengene i Nord-Norge:
– De store investorene i regionen er ofte veldig fokuserte på havbruk. Vi møter ofte investorer som sier rett ut at de kun satser på oppdrett og sjømat. Dette gjør det krevende for oss som jobber med medtech, særlig for produkter rettet mot kvinner, sier Andreasen.
Induvita har klart å hente kapital gjennom to runder fra investeringsfondet CoFounder i Trondheim og Salten Invest, samt mindre summer fra andre lokale aktører i Bodø – til sammen 6,5 millioner kroner.
– Selv om det er utfordrende, har vi fått mye støtte fra småinvestorer som virkelig tror på visjonen vår, sier Andreasen.
Offentlige midler har også vært avgjørende. Selskapet har mottatt tilskudd fra Innovasjon Norge, til sammen fire millioner kroner, hvorav to millioner er lån. Nå har de også fått innvilget en innovasjonskontrakt som innebærer ytterligere 6,1 millioner.
Reguleringen
Induvita møter en krevende medtech-bransje med høye krav til regulering og testing.
– Kapitalen vi har hentet så langt, har gitt oss mulighet til å ferdigstille prototyper og starte produksjon. Det er en krevende prosess, spesielt innen medtech, men vi er godt posisjonert for videre vekst, mener Andreasen.
Spekulumet er klassifisert som medisinsk utstyr klasse 1, mens kateteret krever kliniske studier for godkjenning som klasse 2B.
– Det er en lang og kostbar prosess, men vi har kommet over de største humpene, sier Stine Andreasen.
De ser frem til å få det første produktet ut i markedet i løpet av inneværende år.