Sport
Sportstech-startup henter kapital med Magnus Carlsen blant investorene
Nyetablerte SportAI henter 8,1 millioner, har flere kjente tech-navn på laget og skal tilby teknikkanalyse til trenere og TV-kanaler.
– Potensialet for AI i sport er enormt. Markedet er stort med 13,8 milliarder dollar i global finansiering for sportsteknologi bare i 2023. Vi er godt posisjonert for å levere verdi på tvers av flere segmenter innen industrien, sier styreleder i SportAI Andreas Thome.
Oppstartsbedriften har nettopp hentet 8,1 millioner kroner gjennom en emisjon som gir de en verdsettelse på 48,1 millioner.
På listen over investorer finner vi blant annet verdens beste sjakkspiller, Magnus Carlsen, og Trond Kittelsen som startet Sevensix – en tennis-app med flere likheter til SportAI, men som selger B2C.
– Tradisjonell coaching og teknikkanalyse i idretter som tennis, padel og golf har vært subjektivt, og vanskelig å skalere. Teknologien vår endrer dette. Vi bruker computer vision og maskinlæring for å gi sanntidsanalyse av utøvernes prestasjoner, sier Lauren Pedersen, administrerende direktør og medgründer i SportAI.
Pengene skal blant annet brukes til videre produktutvikling. Planen er en ny kapitalrunde allerede til sommeren.
Programvaren de utvikler skal hjelpe utøvere, treningsannlegg, trenere, medieselskaper og utstyrsprodusenter med teknisk analyse av sport. I første omgang har de valgt å fokusere på tennis, golf og padeltennis ettersom gründerne har mest kunnskap derfra.
– I sport er folk villige til å betale for en fordel, mener Pedersen. Som for øvrig er norgesmester i tennis.
Oppstartsselskapet så dagens lys i desember 2023. Blant grunnleggerne er det flere andre kjente norske tech-ledere, blant annet Andreas Thome og Espen Agdestein. Målet er å bli verdensledende på sports-teknikk drevet av kunstig intelligens.
På sikt er de åpne for å utvide til flere idretter.
– Det er også potensial andre steder som cricket, basketball og baseball, sier Pedersen.
Følger dine bevegelser, ikke ballen
Som mange som ser sport på TV allerede vet, er sportsverden allerede fylt med tall og statistikk. Pedersen sier produktet deres skiller seg ut fra eksisterende teknologi fordi den faktisk følger utøverens bevegelser, og kan mates med alle typer videomateriale – selv fra telefonen.
– Dette er teknikkanalyse basert på utøverens bevegelser, som er annerledes enn å følge ballen, forklarer Pedersen.
Sportsanalyse har til nå fokusert på å tilby statistikk på utfallet av en sving, som ballhastighet eller skru. SportAI kan gi konkrete råd om hvordan selve svingen kan endres for å oppnå for eksempel mer kraft.
Kunnskapen «maskinen» besitter har den lært ved å analysere timevis av videomateriale fra verdens beste utøvere. Gjennom maskinlæring vil den også bli bedre med tiden.
– Det er også mulig å velge seg ut en bestemt idrettsstjerne, eller gullstandard, og få konkrete tips i hvordan etterligne svingen deres, forklarer gründeren.
Enten om man vil herme etter en spiller med unik backhand eller en grus-spesialist som Rafael Nadal.
Retter seg mot bedrifter
SportAI har allerede kontaktet potensielle kunder og forteller de har opplevd god respons. De retter seg inn mot andre bedrifter som større treningsanlegg, idrettsklubber, utstyrsleverandører, sportsbutikker og mediebedrifter. Planen er at de igjen tilbyr produktet til sluttbrukerne.
Fremover ønsker de å lande sine første kunder og utvikle programvaren videre sammen med de.
Pedersen er ikke redd for at trenere og fagpersoner med et langt liv i idretten vil være kritiske til produktet deres.
– Når vi snakker med folk som skjønner sport så forstår de at det er et problem at det er mangel på objektivitet.