Monner Gründer, her ved markedssjef Marie Moxnes Harfjeld og daglig leder Jarle Holm, flytter inn i Sparebank 1 SR-Bank.
Monner Gründer, her ved markedssjef Marie Moxnes Harfjeld og daglig leder Jarle Holm, flytter inn i Sparebank 1 SR-Bank.

SR Bank tar over Monner Gründer

Monner Gründer blir en intern avdeling i Sparebanken 1 SR-Bank.

Publisert

SpareBank 1 SR-Bank investerte for første gang i det som da var crowdfundingselskapet Monner i 2017. To år senere kjøpte de resten av aksjene for 100 millioner kroner.

Siden har gründer David Baum gått videre til nye prosjekter, mens medgründer Jarle Holm har utviklet selskapet videre. Blant annet har Monner delt seg i to enheter: Crowd og Gründer. Med sistnevnte sparket Monner for alvor liv i selskapets bankambisjoner.

Nå fullbyrder SR-Bank overtakelsen, med en virksomhetsoverdragelse som gjør Monner Gründer til en avdeling i bedriftsmarkedsdelen til banken. Avdelingen skal tilby en spisset gründerbank, og være et laboratorium for utvikling og testing av nye løsninger, forklarer Holm. Han skal lede dette arbeidet.

– Vi skal lage nye produkter og tjenester, som svarer på hva gründere egentlig trenger - i tillegg til bank og regnskap.

– Egentlig skal vi bli banken vi skulle ønske at vi hadde da vi selv startet. Den langsiktige tanken er at hvis vi klarer å få gründerbedrifter til å vokse raskere, blir de raskere lønnsomme kunder for banken, sier han.

Med på lasset blir seks ansatte, samt merkevaren og teknologiplattformen.

Først og fremst bank

Egne divisjoner som skal utforske nye teknologidrevne måter å drive bank på, har etter hvert blitt ganske vanlig i norske banker - særlig med målet om å vokse på boliglån. Eksempler på dette er Bulder Bank i Sparebanken Vest, lavpriskonseptet Himla fra Fana Sparebank og Nybygger fra Sparebanken Øst.

Organiseringen av Monner blir ganske lik, men selskapet kommer altså utenfra og inn, i stedet for å oppstå internt. Likevel avfeier Holm spørsmål om det blir vanskelig å beholde og videreutvikle merkevaren Monner fremover.

– Vi har brukt mye tid på å bygge hjørneflaggene; det vil si hvilke grensesnitt vi jobber etter, hvordan vi kan eksperimentere, og hvor tett vi er på banktjenestene, sier han.

Disse spillereglene har SR-Bank og Monner formulert i et eget dokument.

– Det største argumentet for å gjøre dette, er at primærproduktet er bank. Da er det hensiktsmessig å gjøre det i en bank.

– Men mister dere ikke noe på veien, som gründervirksomhet?

– Det er alltid en risiko. Vi har vært veldig oppmerksom på den risikoen og har brukt mye tid på å lage en modell som sikrer at vi beholder gründermentaliteten også nå som vi blir en del av banken.

Nye produkter

Markedssjef Marie Moxnes Harfjeld i Monner, som blir med over i samme rolle til SR-Bank, skisserer hvordan produktene deres vil se ut under den nye paraplyen.

– Det er noen grunnleggende banktjenester, med kort og konto til en hyggelig pris. Og så har vi noen regnskapstjenester i beta. Men vi må se på helheten. Det handler om markedsføring og andre ting i forbindelse med å starte en bedrift. Produkter relatert til selve oppstartsfasen.

Det vil si at selskapet ikke lager en ny mobilbank, fordi de har en velfungerende løsning i SR-Bank. Denne vil imidlertid bli en del av en egen Monner-app, et slags digitalt nav for gründere.

– Vi vil lage det gründere trenger i det daglige. Styringsverktøy, konvertering, synlighet, aksjonærhåndtering - slike administrative ting. Det er mange dokumenter de må ha kontroll på, sier hun.

Crowd holdes utenfor

Folkefinansieringsdelen av Monner, Crowd, fortsetter som et heleid datterselskap på utsiden av banken. CCO Marius Dybdahl i Monner blir konstituert sjef i selskapet, avslører Holm.

– Utlån av penger høres mer ut som bank, enn ulike tjenester som skal få selskaper til å vokse. Hvorfor holdes Crowd utenfor?

– Markedet for «crowdlending» har flyttet seg. I starten var den litt naive ideen at hvis en liten butikk kan låne penger fra sine kunder, skjer det noe interessant. Hvis en kunde låner penger til en butikk, har butikken en egeninteresse i å betale tilbake pengene, og kunden har interesse av å handle i butikken. Men så ser vi at det har gått i en annen retning - mer mot eiendomsutvikling. Det handler ikke så mye om gründere lenger.

Selskapsinformasjon fra Caphub.io

MONNER AS

Monner AS er en digital plattform som tilbyr gründere og mindre vekstselskaper tjenester innenfor veiledning og rådgivning, analyseverktøy og finansielle produkter og tjenester.

Les mer om selskapet her

OSLO

Jarle Holm

11-20

  • SPAREBANK 1 SR-BANK ASA
Se hele selskapsprofilen
Powered by Labrador CMS