Kristian Bye fra Bright og Bedd blir ny markedssjef i Remarkable. Foto: Per-Ivar Nikolaisen

Startup-profil blir Innovasjon Norges nye sjef i Silicon Valley: – Drømmescenario

Kristian Bye slutter i Remarkable for å ta over etter Gro Dyrnes i Palo Alto.

Publisert Sist oppdatert

Etter nesten ett tiår i det norske og globale oppstartsmiljøet har Kristian Bye oppnådd nestor-status gjennom en rekke ulike roller, sist som markedssjef i solskinnshistorien Remarkable.

«Jeg er klar for det neste nivået», erklærte han på Linkedin mandag, og bekreftet at han tar over jobben som direktør ved Innovasjon Norges kontor i Palo Alto, California etter Gro Dyrnes.

«Innovasjon og samarbeid er i disse tider nøkkelen til bærekraftig utvikling i verden, og jeg er så takknemlig for muligheten til å representere Norge og slutte meg til Innovasjon Norge-teamet i Palo Alto fra juli», skriver han videre.

– Det er en gammel drøm jeg har hatt, de siste 20 årene egentlig, å ta et par år i statene. Jeg føler meg veldig hjemme i USA, så det blir spennende å ta med familien og skifte base, sier han til Shifter og legger til:

– Å sitte midt i kjernen av innovasjon og teknologi er drømmescanarioet for min del.

– Og hva tenker du om å ta over etter Gro Dyrnes?

– Jeg er ydmyk i forhold til å ta over etter henne. Hun er anerkjent for den jobben hun har gjort, og jeg har stor respekt for det. Jeg må bare bruke tiden, og finne min form på det. Det er også noe av gleden ved det.

Kontrakten er i utgangspunkt på to år, med mulighet for forlengelse om partene er fornøyd.

Usikkerhet og krise

Hittil i karrieren har Bye - blant mye annet - gründet Bright Products, et selskap som har nytt stor suksess med solcellelamper utviklet for Afrika og det humanitære markedet (FN), men som også ble tatt godt imot også blant campinggjester i vestlige land. Sammen med kona har han også drevet Bedd, et konsept for fleksible plantekasser for selvbyggere, samt ledet reklamebyrået Apt.

Attpåtil har han vært mentor, foreleser, forretningsutvikler og investor.

– Forventningene og forhåpningene er å kunne skape verdi for de som søker råd i den delen av USA. Det er et veldig kompetent team som jobber der borte, så jeg håper at der jeg kommer til kort, vil det være gode ressurser å trekke på, sier han om sin nye rolle.

– Jeg er veldig spent på å gå inn under de rådende omstendighetene. Det er veldig spesielt å gå inn i en sånn type jobb i situasjonen vi er i, med usikker verdensøkonomi og krise i mange næringer.

Slutt i Remarkable

I fjor fortalte han til Shifter at han var så betatt av Remarkable at han nærmest tryglet om å få bli en del av teamet.

– Det er veldig rart å si opp i Remarkable etter bare et års tid. Men jeg føler også at jeg har bidratt godt der, med lanseringen av Remarkable 2. Det var en fin reise å være med på. Og så er det ingen tvil om at de har USA som et vesentlig marked, så forhåpentligvis kan jeg være en ressurs for dem der også.

Skalering i sentrum

– Han har en fantastisk god bakgrunn i både en bedrift som har skalert, og en med et viktig samfunnsoppdrag. Det reflekterer strategien vi har som selskap; å legge til rette for skalering, og utvikle næringsliv som følger opp konkrete problemer i verden, sier Innovasjon Norges administrerende direktør Håkon Haugli til Shifter.

Ha legger til at hensikten med kontoret til Innovasjon Norge i Palo Alto er å få kunnskap om skalering som kan videreføres til det norske økosystemet.