trening

Startups går sammen i et stadig mer «crowded» marked 

Naardic og Mia Health skal samarbeide om en digital treningsopplevelse. 

Dette partnerskapet gjenspeiler ifølge Naardic-sjef Jakob Bronebakk en voksende trend der spesialiserte helseteknologiselskaper samarbeider for å tilby mer komplette løsninger i stedet for å konkurrere i et stadig mer «crowded» marked.
Publisert Sist oppdatert

De to norske oppstartsselskapene Naardic og Mia Health har denne uken inngått det de kaller et strategisk partnerskap. Målet er å forbedre digitale treningsløsninger, heter det i en melding fra partene. 

– I et marked som vokser så fort, ser vi på samarbeid som mer effektivt enn konkurranse, sier Jakob Bronebakk, daglig leder i Naardic. 

De to norske oppstartsselskapene Naardic og Mia Health har denne uken inngått det de kaller et strategisk partnerskap. Målet er å forbedre digitale treningsløsninger, heter det i en melding fra partene. 

– I et marked som vokser så fort, ser vi på samarbeid som mer effektivt enn konkurranse, sier Jakob Bronebakk, daglig leder i Naardic. 

Komplementære produkter

Han tok på nyåret over ledelsen i det seks år gamle selskapet bak et digitalt treningssenter. Medgründer Arnulf Refsnes trakk seg på samme tid helt ut

Mia Health har utviklet en forskningsbasert app som ved å koble til pulsklokker, kan måle kondisjonsalder. Selskapet hentet nylig ti millioner kroner

– Produktene våre er komplementære, sier Bronebakk. 

– Naardic gjør trening tilgjengelig gjennom live-øker, mens Mia Health gir innsikt i hvordan dette forbedrer helsen din. 

Helt konkret vil partnerskapet integrere tjenester på tvers av plattformene, forteller han videre. Naardic tilbyr Mia Health som en del av sitt premium-medlemskap, og Mia Health gir rabattert tilgang til Naardics treningsøkter. 

– Vi ser et behov blant noen av våre 70.000 brukere for en tjeneste som kan gjøre det enkelt å finne den treningen som passer akkurat nå, sier Alf Egil Edvardsen, daglig leder i Mia Health. 

– Ikke alle har lyst til å løpe 4x4 intervaller i skogen, så da passer det å få tilgang til Naardics hjemmetrening. 

«Crowded marked»

Selskapene ønsker også sammen å henvende seg til B2B-markedet, med fokus på bedriftshelsetjeneste og velferdsprogrammer. 

Shifter skrev nylig om to løpeglade brødre som vil utfordre giganter som Strava og Garmin med en ny treningsapp, og Pacepilot føyer seg i rekken av mange digitale verktøy til ulike treningsformål. 

Partnerskapet mellom Naardic og Mia Health gjenspeiler ifølge Bronebakk en voksende trend der spesialiserte helseteknologiselskaper samarbeider for å tilby mer komplette løsninger i stedet for å konkurrere i et stadig mer «crowded» marked.