trening
Startups går sammen i et stadig mer «crowded» marked
Naardic og Mia Health skal samarbeide om en digital treningsopplevelse.

De to norske oppstartsselskapene Naardic og Mia Health har denne uken inngått det de kaller et strategisk partnerskap. Målet er å forbedre digitale treningsløsninger, heter det i en melding fra partene.
– I et marked som vokser så fort, ser vi på samarbeid som mer effektivt enn konkurranse, sier Jakob Bronebakk, daglig leder i Naardic.
Komplementære produkter
Han tok på nyåret over ledelsen i det seks år gamle selskapet bak et digitalt treningssenter. Medgründer Arnulf Refsnes trakk seg på samme tid helt ut.
Mia Health har utviklet en forskningsbasert app som ved å koble til pulsklokker, kan måle kondisjonsalder. Selskapet hentet nylig ti millioner kroner.
– Produktene våre er komplementære, sier Bronebakk.
– Naardic gjør trening tilgjengelig gjennom live-øker, mens Mia Health gir innsikt i hvordan dette forbedrer helsen din.
Helt konkret vil partnerskapet integrere tjenester på tvers av plattformene, forteller han videre. Naardic tilbyr Mia Health som en del av sitt premium-medlemskap, og Mia Health gir rabattert tilgang til Naardics treningsøkter.
– Vi ser et behov blant noen av våre 70.000 brukere for en tjeneste som kan gjøre det enkelt å finne den treningen som passer akkurat nå, sier Alf Egil Edvardsen, daglig leder i Mia Health.
– Ikke alle har lyst til å løpe 4x4 intervaller i skogen, så da passer det å få tilgang til Naardics hjemmetrening.
«Crowded marked»
Selskapene ønsker også sammen å henvende seg til B2B-markedet, med fokus på bedriftshelsetjeneste og velferdsprogrammer.
Shifter skrev nylig om to løpeglade brødre som vil utfordre giganter som Strava og Garmin med en ny treningsapp, og Pacepilot føyer seg i rekken av mange digitale verktøy til ulike treningsformål.
Partnerskapet mellom Naardic og Mia Health gjenspeiler ifølge Bronebakk en voksende trend der spesialiserte helseteknologiselskaper samarbeider for å tilby mer komplette løsninger i stedet for å konkurrere i et stadig mer «crowded» marked.