Martin Nerstad, Pernille Grut Sørli og Ronald Griffin i Storm 121

Stordalen-startup snur seg om i krisen: Nå skal de hjelpe heltene

Storm 121 merket at noe var i gjære. I helgen måtte de strippe teknologien, og legge nye planer.

Publisert Sist oppdatert

Viruskrisen har gjort at flere startups har måttet se i andre retninger for å finne inntekter. Storm 121 er et av selskapene som nå har snudd rundt på forretningsmodellen.

Selskapet driver med datadreven videofilm. I fjor kjøpte Petter Stordalens Storm Communications selskapet, som den gang het PVM House, og selskapet byttet navn til Storm 121.

– Erna Solberg og Jan Tore Sanner har bare tatt frem grønnsåpen. Nå må den bort, og de må fram med lut. Skriften kommer raskt på veggen for mange nå, sier daglig leder Martin Nerstad.

Ante uro

Selskapet leverer en egenutviklet teknologi for produksjon, fletting og distribusjon av personalisert video i store volum. Tidligere har blant annet Nordic Choice Hotels, Coops lavpriskjede Extra, Arbeiderpartiet og Sopra Steria benyttet teknologien i kommunikasjon med sine ansatte og medlemmer. Blant annet kjørte de en større kampanje med Stordalens «Vinterkonferansen», hvor de brukte teknologien til å «tatovere» navnet til alle inviterte på brystet til Stordalen.

Nerstad tok over som daglig leder i november. Han forteller om to hektiske uker.

– Vi ante konturene for et par uker siden. Og utover den uken ante vi noe komme. Men vi var fremdeles i kundemøter, forteller han. Blant annet var selskapet i samtaler med en norsk tippeligaklubb.

– Vi skulle fylle en hel fotballstadion med teknologien vår.

Men i forrige uke kom knekken.

– Det gikk ufattelig raskt. Det er en hel del ordre som er blitt satt på pause. Så hele forrige uke brukte vi på å snu oss rundt, og se hva vi kan bruke vår teknologi til, nå som ting er snudd på hodet.

Strippet teknologien

I løpet av helgen har teamet staket ut en ny retning.

– Vi har fått tilbakemelding på at det er mange organisasjoner og bedrifter som har et stort behov for å kommunisere raskt og treffsikkert ut til sine ansatte eller medlemmer i karantene eller hjemmekontor. Hvis man er en bedrift hvor mye skjer på intranett og man må være lokal, kan det være vanskelig å nå ut til alle.

Nerstad forklarer at de nå har strippet ned teknologien til kjernen, og skal bruke den til å hjelpe bedrifter med kommunikasjonen.

– For eksempel ser vi på hvordan vi kan hjelpe Norsk Sykepleierforbund. Vi har tidligere gjort prosjekt med dem på en julehilsen til alle medlemmene, og nå ser vi på hva vi kan gjøre for dem og andre helter i Norge.

Han legger til at prosjektet med Norsk Sykepleierforbund vil være dugnadsbasert.

– For andre kunder må vi ta akkurat det det koster å holde hjulene i gang. Men vi har strippet ned det aller meste av kostnader.

Relevant i en ny hverdag

Nerstad forteller at det er mange selskaper som tidligere har vært avhengig av intranett–løsninger, sliter nå med å kommunisere raskt.

– Vi går nå ut snakker med flest mulig for å kunne hjelpe dem i situasjonen de står i.

Nerstad frykter at krisen vi nå har havnet i, blir langvarig, og mener det er viktig å «snu i tide».

– Det er ingen vits i å sitte og vente på at markedet skal ta seg opp, det vil ta lang tid. Så vi prøver heller å være relevant i en hverdag som er snudd helt på hodet. Og det er ikke nok gode støtteordninger til at små bedrifter kan overleve. Mange har stoppet helt opp.

Kjære leser!

Vi i Shifter har bestemt oss for å legge ut all vår journalistikk om coronaviruset gratis inntil videre, slik at viktig informasjon når ut til flest mulig som trenger det. Vi håper likevel mange av dere vil støtte oss gjennom å tegne et abonnement, og bidra til vårt arbeid med å gi økt kunnskap og innsikt om norsk innovasjon og teknologi. Gå inn her for å se hvordan du tegner abonnement.