Juss
Storebrand blir strategisk partner i juss-startup
Justify henter penger og får tidligere Zaptec-sjef Anders Thingbø som styreleder.
Da Dag Josef Foss i Justify planla emisjonen han nå har gjennomført, så markedet mye lysere ut. Likevel lyktes det teamet å hale i land 17 millioner kroner i fersk kapital, ny profilert styreleder og et lovende strategisk partnerskap med Storebrand.
– Det har vært et litt annerledes investormarked enn vi så for oss, sier Dag Josef Foss til Shifter. – Investorene er veldig trygghetssøkende nå. De som har investert, kjenner oss godt fra før.
Ved siden av ansatte og eksisterende investorer er det et kobbel av investorer som nå har kommet inn. Den nye styrelederen Anders Thingbø som gikk av som sjef i ladeboksselskapet Zaptec tidligere i år investerer gjennom Kog Invest, investor Jon Hatleskog i Jaco Invest, Magnus Jepson i Sprettert, Troll Ventures, Neetly og Kjetil Sunde. Sr-Bank som har samarbeidet med selskapet, investerer gjennom Finstart Nordic.
Selskapet har i dag 21000 aktive brukere. Etter penger er Justify verdsatt til 100 millioner kroner.
Investorer skeptiske til B2C
– Vi er selvsagt fornøyd med å klare å hente kapital i det som er et krevende marked for oppstartsselskaper, spesielt for et selskap som oss som fortsatt er i investeringsfasen og ikke tjener så mye penger som vi skal, sier Foss.
Han peker på at mange investorer er ekstra skeptiske til selskaper som retter seg mot forbrukermarkedet, slik Justify gjør med sine juridiske løsninger.
– Justify bygger en type forbrukerrettet tjeneste som er relevant for alle. Vi har et enormt markedspotensial når vi får det til. Og det tror jeg er uvant for mange investorer som er vant til å med B2B-vaser og SaaS-løsninger, sier han.
Følger brukerne med data
Selskapet bygger løsninger som skal hjelpe folk ivareta behovene for å få juridisk orden i privatlivet. Alle typer juridiske dokumenter som man har bruk for i alle livets faser skal etter hvert tilbys. Men der andre fungerer som mal-kiosker, går Justify lengre ved at de går gjennom alle dokumentene og kvalitetsikrer dem før noe sendes til signering.
– Vi foretar menneskelig kvalitetssjekk og står inne for det, sier Foss som forlot advokatfirmaet Haver i 2018 for å starte Justify.
Selskapet følger også kunden videre gjennom å fange opp og strukturere data fra en rekke kilder som knyttes til folks liv. Er det behov for oppdatering eller endring i de juridiske dokumentene, skal Justify kunne ta seg av det.
– Vi lagrer informasjonen og varsler brukerne når det er behov for oppdateringer.
Det er fortsatt et stykke igjen til de kan levere på ambisjonene. Til nå er det tre produkter som tilbys. Arv og testamentet, samboerkontrakt og fremtidsfullmakt. For testament-løsningen har selskapet også utviklet en simuleringsløsning.
– Vi kan simulere hva som skjer med arven dersom du skulle død i dag. Det er jo en alvorlig sak for folk, men vi gjør det på en enkel og behagelig måte, sier Foss og viser til at selskapet har fått gode tilbakemeldinger fra brukerne og vunnet DOGA-pris for godt utviklet tjeneste.
Provenyet fra emisjonen skal først og fremst gå til markedsføring
– Vi er i en fase hvor vi skal skalere, så vi skal bruke mye av pengene på markedsføring og selvsagt investere videre i produktutvikling.
Med mulige nedgangstider på vei har Justify-sjefen også lagt en plan B. Mens rullebanen er på minst 12 til 18 måneder, er det kort vei til lønnsomhet.
– Vi er i en tidlig markedsfase, men hvis vi dobler inntektene fra dagens nivå, så er vi i balanse med de kostnadene vi har i dag. Blir vi nødt, kan vi alltids justere underveis.
Storebrand inn som strategisk partner
Det er en stor milepæl for selskapet å ha fått Storebrand inn som strategisk partner. Nå skal Justifys tjenester tilbys via Storebrand slik de har blitt tilbudt kundene til Sparebank1-systemet i en tid allerede.
– Vi er i ferd med å få dem i gang med løsningen nå. Løsningene blir integrert i deres kanaler der de tilbyr rådgivning.
– Er planen å vokse videre fra Stavanger-regionen? Vi hører det er tøff konkurranse om utviklere i oljebyen for tiden.
– Alt vi gjør er digitalt, og vi selger allerede til hele landet. Samtidig er vi et hjem for utviklere som trenger litt mer mening med det de gjør enn de opplever i oljebransjen.
– Vi er godt fornøyde med partnerskapet og samarbeidet med Justify. Samarbeidet gir oss mulighet til å tilby juridiske tjenester til våre kunder, sier Synnøve Halkjelsvik, pressesjef i Storebrand.