Leasi: Mottar 430.000 kroner.
Har utspring fra NTNU og utvikler løsninger for å optimalisere maskindrift og tilrettelegge for deling. Gjennom designbyrået Umble har de samlet innsikt fra byggherrer, entreprenører og underleverandører.
Selskapet skal bruke innsikten til å utvikle en brukervennlig og sømløs tjeneste for deling av maskiner på tvers av aktører i anleggsprosjekter. Har fått med aktører som Skanska Norge, Entreprenørservice, Vassbakk & Stol, Mathinsen & Duvholt, og Johs. J. Syltern.
Juryen roser mottakeren for å være innovative i en bransje som sårt trenger omstilling og innovasjon.
«Ved å omskape produkter til tjenester kan dette prosjektet ha positiv effekt både for virksomheten, næringen og miljøet. Prosjektet har også stor formidlingsverdi til andre næringer. De får et pluss for sine solide kundegrupper i verdikjeden, noe som viser stor vilje til å få til innovasjon og endring», står det i juryuttalelsen.
KOK: Mottar 700.000 kroner.
Driver flytende badstuer som de nå ønsker å eksportere ut til Europa og USA. De flytende badstuene må først gjennom en designreise ettersom dagens badstuder har en vei å gå når det kommer til bærekraft, skalerbarhet og tilgjengelighet.
KOK har derfor startet med et designdrevet innovasjonsprosjekt sammen med Eker Design.
Ifølge juryen har prosjektet kraft til å etablere KOK som en global merkevare i badstunæringen.
«Gjennom å involvere brukere og interessenter, sikter prosjektet mot å forbedre brukeropplevelsen og øke den sosiale bærekraften. Bedre fasiliteter kan tiltrekke nye kunder og øke betalingsviljen, noe som vil øke omsetning og lønnsomhet. Ved å utvikle et konsept som kan tilpasses internasjonale markeder, åpner prosjektet for eksponentiell vekst», står det.
Recouture: Mottar 500.000 kroner.
En merkevare som spesialiserer seg på redesign som ønsker å løse bærekraftutfordringen med den store mengden tekstlier som kastes hvert år.
Sammen med teknologiselskapet Vandre og designbyrået GR&EI skal oppstartsselskapet etablere en sirkulær verdikjede for tekstiler. Nå skal det gjennomføres et pilotprosjekt med Norrøna. Ved hjelp av designkompetanse skal hele prosessen optimaliseres – fra innsamling til reparasjon og produksjon. Resultatet skal bli attraktive, ombrukte klær i skjæringspunktet mellom tradisjonelle norske vevsmønstre og et moderne uttrykk.
Prosjektet skal blant annet munne ut i en digital innsamlingsportal som kan håndtere store volum med klær som ellers ville blitt kastet. Målet er at alle disse prosessene skal skje både lokalt på Hadeland og ellers i Norge.
Ifølge juryen er dette et banebrytende prosjekt med stor spredningsverdi. Prosjektet vil kunne treffe helt nye målgrupper:
«Ved å revitalisere kasserte tekstiler fra norske merkevarer, viser prosjektet en imponerende kombinasjon av innovasjon og miljøbevissthet. Designprosessen er nøkkelen til å skape attraktive, gjenbrukte produkter som kan transformere forbrukernes holdninger til mote og ombruk. Dette prosjektet vil inspirere til økt bærekraft og redusert avfall i en bransje som sårt trenger det», står det.
Motitech: Mottar 600.000 kroner
Leverer aktivitetsfremmende løsninger rettet mot eldre til institusjoner. Nå vil de gå inn i det private hjem. For å få til en løsning som holder eldre i form trengs teknologi som kan brukes av personer som ikke er teknologivante.
Selskapet har allerede rekruttert et tjuetalls testpersoner, og Agens skal lede et prosjekt gjennom en eksperimenterende og testtung designprosess.
Juryen understreker at prosjektet tar for seg en kjent utfordring, og at det kan levere store verdier til både samfunn og enkeltindivider:
«Selskapet har utviklet gode tjenester mot proffmarkedet, og ønsker nå å treffe hjemmemarkedet. De er åpne på løsning, og ønsker å utforske mye. Innovasjonsgraden er stor, og overføringsverdi er svært god. Hvis de lykkes, vil det åpne markeder for virksomheten og ha god spredningseffekt til andre aktører», står det.
CH2 Holding: Mottar 500.000 kroner
Planlegger å skape et helt nytt produktsegment som kombinerer bilstol og vokt, for å dekke behovene til barn i alderen ett til seks år.
For å lykkes med det må brukervennlighet til – i tillegg til å følge en lang rekke sikkerhetskrav. I samarbeid med Frost Produkt, skal prosjektteamet til selskapet derfor kartlegge alle behov og deretter lage og teste prototyper sammen med småbarnsfamilier.
Juryen uttaler at prosjektet er en svært innovativ løsning på en stor utfordring for mange:
«Vi ser stor verdi i prosjektets helhetlige syn på barnesikkerhet, brukervennlighet og komfort, noe som kan forenkle reiseopplevelsen for både foreldre og barn. Innovasjonspotensialet er betydelig, med muligheter for global eksport», står det.
Tastebuds: Mottar 500.000 kroner
Selskapet har etablert en hjemleveringstjeneste for lokale kvalitetsprodukter i Bergen. Nå vil de gå et steg videre, og skal sammen med designbyrået Form Bergen og restauranten Lysverket sette i gang et brukersentrert designprosjekt – som skal gi ny kunnskap om kundenes behov og vaner.
Gründernes mål er å utvikle en plattform som gir matentusiaster en sømløs vei fra inspirasjon til ferdig måltid: Et slags «Spotify for mat», som også er navnet på prosjektet. En funksjonell og engasjerende tjeneste som tiltrekker flere kunder, vil også kunne være noe som kommer lokale aktører til gode og støtter opp om bærekraftig forbruk.
Juryen vurderer prosjektet som innovativt og med stor læringsverdi for resten av bransjen:
«Vi ser et betydelig næringspotensial i å skape en tjeneste som skiller seg ut i det norske og globale matmarkedet. Prosjektets evne til å skape sterke nettverkseffekter og oppnå skalering, gjør det til et forbilde innen digital matformidling, både med hensyn til salg, men også kunnskap og inspirasjon», står det.
Up Norway: Mottar 250.000 kroner
Up Norway skreddersyr allerede tusenvis av norgesferier hvert år. Selskapet ser samtidig behov for å jobbe mer effektivt ettersom medarbeiderne må jobbe på tvers av flere systemer og kanaler. I snitt tar hvert salg ti timer å fullføre anslås det.
Derfor ønsker Up Norway å samle all relevant informasjon i én portal som kan brukes av både reisende, medarbeidere og partnere. For at denne portalen skal kunne fungere for alle relevante målgrupper, setter Up Norway nå i gang en brukersentrert designprosess ledet av Opening Hours Studio.
Gründerbedriften anslår at deres reisespesialister kan jobbe opptil 20 prosent raskere med det nye, helhetlige systemet på plass.
Juryen roser prosjektet for å ha en klar problemstilling, og tror det kan levere klare gevinster til mottakeren:
«Utviklingen av en reiseportal er et logisk neste steg for Up Norway. Dette prosjektet har potensial til å sette en ny standard for skreddersydde reiseopplevelser, samtidig som det forbedrer effektiviteten og konkurranseevnen til Up Norway», står det.