shifters julekalender

Tare-startup satser «utradisjonelt høyt» fra øy i Nordland: – Bygger ikke kun selskap, men industri

Shifter pakker opp én splitter ny startup hver dag frem til jul.

Kelpinor-teamet: Hermann Schips, Christoffer Joys Røang, Johan Ludvig Holst og Ole Jørgen Holthe. De møttes på NTNUs entreprenørskapsskole
Publisert Sist oppdatert

🎅 Shifters julekalender

I årets julekalender blir du kjent med nye og spennende oppstartsselskaper. Noen ble stiftet så sent som i høst. Andre har så langt holdt en lav profil i nasjonale medier.

Se flere luker:

I dagens kalenderluke:

Kelpinor, en oppstartsbedrift med utspring fra NTNU. Teamet dyrker tare, høster denne og sorterer den i ulike kvalitetsgrader. Deretter prosesseres dette gjennom for eksempel fermentering eller tørking - før taren ender opp som en matingrediens.

– Rik på protein, mineraler, vitamin B12 og kjøttsmak, sier gründer Hermann Schips.

– Ved bruk av kelp (engelsk for tare, journ. anm.) i produkt som for eksempel farse og burger, vil kelpen også gi produktet tekstur og konsistens lik alternativ basert på kjøtt.

Oppstartsselskapet har fabrikk på Sandhornøya, den største øya i Gildeskål kommune i Nordland. Teamets bakgrunn er fra ingeniørvitenskap, mikrobiologi og informatikk.

De møttes på NTNUs entreprenørskapsskole.

– Lidenskapen vår er havet og hvordan man kan klare å utnytte ressurser på en måte som ikke tar alt med en gang, men legger igjen til neste generasjon. Derfor ser vi på regenerativ havbruk som svært interessant, særlig når dette også er en næring som har behov for gode automatiserende løsninger, sier Schips.

– For det er det som er selve problemet - ikke bruksområdet for tare, men kostnadseffektiv produksjon av den, understreker gründeren.

– Utradisjonelt høyt kapitalbehov

Hvorfor er dette et behov verdt å dekke?

Det blir årlig konsumert over 33 millionar tonn tare globalt, sier han og sammenligner:

Litt over 120 ganger verdens største cruiseskip i masse.

Han fortsetter:

– Ola Nordmann konsumerer stoff fra taren ukentlig uten å være klar over det, gjerne i form av stivelse i mat og drikkevarer. I tillegg benyttes det i nesten alt av kosmetikk.

– Med en årlig befolkningsvekst og økende behov for klimanøytrale proteinkilder, vil trolig våre allerede eksisterende behov også øke, sier Schips.

To år gamle Kelpinor er så langt finansiert med egenkapital og lån, i tillegg til midler fra Innovasjon Norge - og pengestøtte fra den amerikanske ambassaden i Oslo og Utenriksdepartementet.

Oppstartselskapet har også vunnet Equinors innovasjonspris.

– Basert på at vi ikke kun bygger et selskap, men industri, kommer vi til å ekspandere allerede til sommeren og vil ha et kanskje utradisjonelt høyt kapitalbehov, sier han.

Hva blir den største utfordringen fremover?

– Den store utfordringen for oss framover vil være å sette opp gode markeder og distribusjonskanaler for å kunne mette den globale etterspørselen for kelp.

– Uredde for å feile

Hvilke mål sikter dere mot i første omgang?

Vi sikter på å dyrke over ti tonn med kelp til sommeren, for å bevise at vi har skjønt verdikjeden og vår plass i denne. Deretter skal vi skalere produksjonsvolumene i takt med vårt mål om å selge produkter basert på 10 million tonn tare innen 2033.

– Hvordan nå dette målet?

– Måten vi når målet på er å sparre med dyktige pinonerer fra havnæringa, være aktive klyngemedlem i for eksempel Biotech North - og ikke minst være helt uredde for å feile.

– Hvordan tilbringer du julen?

– Jeg tilbringer jula delvis i Gildeskål i Nord-Norge hvor vi har fabrikken og produksjonlokalene våre, i tillegg til en tur hjem til Volda på Sunnmøre.

– For meg er det ingen verdens ting som slår å møte familien i høytiden, samtidig som man får se venner og gå på topptur.