Mat
Teamer opp med Spotify
Foodora og strømmetjenesten ingår samarbeid for å fri til abonnementkundene.
Foodora-sjef Prashant Søegaard.
Foto: Foodora
Leveringsselskapet Foodora og strømmetjenesten Spotify har inngått et samarbeid for å fri til abonnementskundene. Avtalen omfatter kunder i seks land, inkludert Norge.
Det opplyser selskapene om i en pressemelding fredag.
Partnerskapet er en del av en ny satsing der selskapet vil inngå strategiske partnerskap for å gi abonnementskundene ekstra fordeler og egne tilbud, opplyser Foodora.
Kunder av foodora-abonnementet «Foodora PRO» får med det tilgang til Spotify Premium i fire måneder.
– Dette er det første partnerskapet vi inngår for våre abonnementskunder, og er en strategisk milepæl. Foodora er go-to appen for hjemlevering, og Spotify er go-to appen for strømming av lyd, sier Prashant Søegaard, administrerende direktør i Foodora Norge.
Det er ett år siden Foodora lanserte abonnementstjenesten «Foodora PRO». Frem til nå har abonnementskundene med det fått rabatter på mat og levering. Nå satses det altså videre på eksterne partnerskap, der Spotify er først ut.
Foodora har mer enn 1,5 millioner kunder og opererer i seks europeiske land – Østerrike, Tsjekkia, Ungarn, Finland, Sverige og Norge. En økende andel av dem er abonnementskunder, opplyser selskapet.
– Etter ett år med eksklusive tilbud og rabatter gjennom et abonnement ser vi at det er noe kunder vil ha. Internasjonale trender og lokale undersøkelser viser også at folk ønsker et større utvalg av tilbud og rabatter. Derfor tar vi første steg ut av Foodora-sfæren med et partnerskap med Spotify, fortsetter Søegaard.
I Norge har de 4500 bud i over 40 byer fra Tromsø til Kristiansand. Selskapet leverer restaurantmat, dagligvarer og butikkvarer. Foodora er en del av Delivery Hero med hovedkontor i Berlin.
I mai forlot matgiganten det danske markedet, der de største aktørene for matlevering er Wolt og Just Eat, etter 18 måneder på grunn av «utfordrende makroøkonomiske forhold».
Samme måned ble det kjent at norsk-indiske Søegaard flyttet fra Irland for å lede selskapet.
Han tok med seg mer enn ti års erfaring fra Google og Meta i ryggsekken, og tok over sjefsrollen etter Elisabeth Myhre som gikk over til Vipps Mobilpay.
Spotify på sin side har siden 2008 opparbeidet seg en brukermasse på mer enn 615 millioner, inkludert 239 millioner abonnementer på tvers av 180 markeder.
Få gratis nyhetsbrev
Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.