Carl-Otto Karlengen, Carsten Stævne Bech og Alf Niklas Håkonsen Kalmar Click er tre av ni gründere som er spredt utover hele landet

Tech-profilene vil samle alle verdens løp på samme sted

Lidenskapen for løping fikk gründerne til å sammen starte selskapet Nesteløp. Til nå har de jobbet deltid med gründerbedriften ved siden av «vanlig» jobb.

Publisert Sist oppdatert

Sammen har ni løpe-interesserte gründerene startet selskapet som et sideprosjekt samtidig som de jobber heltid innen kjente tech- og konsulentselskaper.

Daglig leder i Nesteløp, Carl-Otto Karlengen, er forretningsutvikler i Oda. Det er en brennende interesse for løping som fikk han og de åtte andre gründerne til å gå sammen og starte selskapet.

Målet er å samle alle løp i verden på et nettsted. Selskapet oppstod som et resultat av at de hadde samme erfaring med å bruke for mye tid på å finne nye løp og få en ryddig og sammenlignbar oversikt over absolutt alle løp som arrangeres i Norge.

De savnet en felles portal hvor de kunne få vite alt de måtte vite om alle løp de kunne melde seg på. Da de ikke fant det, ble løsningen og startet selskapet selv.

– Vi brukte mye tid på å se på mange ulike nettsider, lette etter kart og forsøkte å forstå høydeprofil og underlag på de ulike løpene. Derfor bestemte vi oss for å lage Nesteløp, sier Karlengen.

– Ambisjonen er å skape verdens råeste nettsted for løpeinteresserte. Konseptet er i dag helt unikt på å tilby utstrakt mulighet for navigasjon etter løp og et løpe-community med mulighet for å lagre, dele vurdering og kommentere på løp via egen profil – og på den måten spre løpeglede, sier han.

Selskapet utvikler all teknologi selv og har blant annet automatisert innhenting og oppdatering av løpsinformasjon.

Slått an på sosiale medier

Siden oppstarten har Nesteløp hatt mål om å bli best i Norge gjennom fokus på å gi løpere en enkel forståelse av løpsdata og samtidig bygge en moderne brukeropplevelse.

Etter lanseringen i 2019 fremkommer selskapets innholdssider i utallige Google-søk, flere tusen deler aktivt sine løpebilder i sosiale medier på hashtaggen #nesteløp.

#nesteløp er på kort tid blitt en av Norges største løperelaterte Instagram kontorer og tagger.

Enn så lenge har ikke Nesteløp noen store inntekter å skryte av, men “proof of concept” perioden og business caset viser en fremtidig foretningsmodell som selskapet kan vokse godt, med forteller Karlengen.

–Arrangører av løp kan betale for plassering og eksponering mot brukerne av siden. I tillegg samarbeider selskapet med flere trene som tilbyr tjenester for å “bli en bedre løper”. Fremover vil det være mulig å kjøpe startnummer til løp og abonnementstjenester for å bli en bedre løper, så der vil det komme inntekter, sier han.

Gründerlivet på kveldstid

Så langt har de ni grunnleggerne av selskapet investert til sammen noen hundretusen. Snart skal de i gang med en innsamlingskampanje på Folkeinvest. Målet er å hente 2-3 millioner kroner.

Det har tatt tid å få Nesteløp i gang da alle gründerne har hatt selskapet som en deltidsjobb.

Nå er det minst to som skal gå over til selskapet på heltid. I tillegg skal de ansette flere personer til tech og salg.

– Vi har fått til mye, men det har tatt lang tid. Nå som vi begynner å få traction blir det fint å få på plass folk som kan dedikerer seg fullt og helt til å skape mer løpeglede for flere og ikke minst ta fatt på ekspansjon til andre markeder.

Sverige og England er utpekt som deres neste løp.