FINTECH
Techprofiler satser på gavekort: – Den desidert tyngste kapitalinnhentingen jeg har vært med på
Etter to år i markedet endret mikrogaveselskapet Glede konseptet. Nå har en rekke oppstartsprofiler gått inn på eiersiden.
Glede-gründerne Fredrik Sørmo, Erik Kjernlie, Oliver Os og Markus Halvorsen.
Foto: Glede/Presse
Siden 2021 har gründerne Markus Halvorsen, Fredrik Sørmo, Erik Kjernlie og Oliver Os utviklet appen Glede, som i utgangspunktet la til rette for digital utveksling av små gaver. Med tjenesten kunne man for eksempel reservere en kaffekopp på en kafé, og sende den til en venn. Selskapet tjente penger ved å ta en andel av transaksjonskostnaden.
Glede sikret på kort tid 500 partnere og over 30.000 brukere her til lands.
– Men det var inkrementell vekst og det var krevende å skalere med et partnernettverk, sier Halvorsen.
Derfor brukte han og resten av teamet i fjor tiden på å klekke ut en ny forretningsmodell.
Få gratis nyhetsbrev
Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.
Fra forbruker til bedrift
«Nye» Glede er i bunn og grunn et gavekortselskap som henvender seg til bedriftsmarkedet.
De skreddersydde digitale gavekortene er imidlertid ikke knyttet til et enkelt eller begrenset antall butikker, men kan brukes hvor enn Mastercard aksepteres som betalingsmiddel. Utløpsdatoen settes også av kundene selv.
– Hva skiller dere fra Vipps?
– Hovedforskjellen per dags dato er at bedrifter ikke kan vippse gaver skattefritt. Vipps er veldig transaksjonelt og Glede ønsker å lage en personlig gavetjeneste, som bygger et sterkere bånd mellom giver og mottaker, sier Halvorsen.
En rekke investorer, inkludert en Vipps-topp, er tilsynelatende enig - og har nå skutt inn 6,5 millioner kroner i selskapet.
Gründere går inn
Investorlisten er lang og inkluderer en rekke teknologi- og oppstartsprofiler.
Blant andre har gründerteamet bak Appfarm og Salesscreen-gründer Sindre Haaland skutt inn penger.
Det har også Rica Eiendom-eier Jan Erik Rivelsrud.
– Det viktigste for oss var å få med en del kloke hoder og en del gründere. Målet var å hente fem millioner kroner, og jeg tror vi kunne hentet mer, men det var viktig å få lukket runden for å fokusere på å bygge selskapet, sier Halvorsen.
Seig prosess
Når det er sagt, så gikk ikke kapitalinnhentingen på skinner hele veien. Prosessen startet tilbake i februar, og plan A var å henvende seg til venturemarkedet.
– Vi hadde et dårlig «pitch deck». Vi hadde vært i markedet i to måneder, og hadde ikke de tallene som burde vært på plass, sier en etterpåklok Halvorsen.
Da trykket gründerne på pauseknappen for å revurdere strategien.
– Vi måtte spørre oss om vi var et VC-case eller ikke. Venturefond har ekstrem stor dealflow nå, og man må ha gode veksttall. Så har vi engleinvestorer, og de er mer risikoaverse nå som renten har gått opp.
I samråd med eksisterende eiere og styret kom de frem til at engleinvestorer var veien å gå.
– Dette er den desidert tyngste kapitalinnhentingen jeg har vært med på, sier Halvorsen, som tidligere har vært med å gründe Ragnarock Geo.
Hundrevis av investorer
I løpet av de to-tre månedene fra emisjonsprosessen ble satt på pause, til det igjen var tid for å henvende seg til kapitalmarkedet, brukte Glede-teamet all sin tid på å bevise at produktet har innpass i markedet.
Samtidig vokste listen av selskaper som tok i bruk løsningen, med blant andre EY, Forte Digital, Sprint og BDO.
– Så, i starten av mai, kjørte vi knallhardt på. Vi var i kontakt med bortimot 800-900 investorer, og på telefon med halvparten av dem, anslår Halvorsen.
Denne gangen gikk det fort - fra første henvendelse til pengene sto på konto, gikk det ifølge gründeren seks uker.
– For hver person du tar kontakt med, øker sannsynligheten for at du lander penger. Det er et «numbers game».
I null om et år
Fjorårets pivotering gikk ut over inntjeningen. Årsregnskapet for 2022 viser at omsetningen ble mer enn halvert, fra 2,4 millioner kroner til en drøy million. Resultatet før skatt endte med et underskudd på 4,5 millioner kroner.
De friske pengene som nå er på konto, skal i stor grad brukes på vekst, inkludert markedsføring, forteller Halvorsen. Det betyr ikke nødvendigvis at de vil ansette flere.
– Vi er fire stykker, og vi jobber effektivt og har god kontroll på «burn rate» nå. Vi vil automatisere interne prosesser, som support og markedsføring. Målet er å gå «break even» i løpet av et år.