AI

Telenor AI Factory lanseres med Hive Autonomy som første kunde

Telenor Group har i dag offisielt lansert Telenor AI Factory, Norges første helintegrerte plattform for generativ kunstig intelligens.

Kaaren Hilsen og Jannicke Hilland i Telenor
Publisert

Det var i februar at Telenor annonserte at selskapet ville gjøre en førsteinvestering på 100 millioner kroner for å bygge en AI-fabrikk basert på NVIDIAs databehandlingsplattform for KI.

Telenor AI Factory har som mål å styrke bruken av kunstig intelligens både i Telenors egen virksomhet og hos eksterne kunder, i tillegg til å fremme AI-utvikling i Norden 

Det norske selskapet Hive Autonomy, som spesialiserer seg på autonom teknologi, blir Telenor AI Factorys første kunde, og markerer med dette en viktig milepæl i Telenors KI-satsing.

– Vi gleder oss over å være Telenors første kunde som får tilgang AI-fabrikken, som er drevet av NVIDIA AI-programvare og infrastruktur, sier Christoffer Jørgenvåg, administrerende direktør i Hive Autonomy, og legger til:

– Vi er veldig fornøy med å være først ut. Da har vi mulighet til å påvirke tilbudet på en positiv måte. Vi sikrer oss også viktig kapasitet for dyp læring som vi bruker for å gjøre industrielle maskiner (feks en truck eller hjullaster) selvkjørende, sier han. 

Fra kontrollrommet.

Gir tilgang på regnekraft

Telenor AI Factory vil forbedre kundeløsninger på tvers av bransjer, og gjøre det mulig for bedrifter å utnytte Telenors robuste infrastruktur i tillegg til å få tilgang til NVIDIA H100 Tensor Core GPUer og NVIDIA AI Enterprise programvareplattform. 

Med ressursene fra AI Factory vil selskaper som Hive Autonomy være i stand til å bistå andre bedrifter med å optimalisere drift, redusere kostnader og forbedre sikkerhet gjennom datadrevne, KI-baserte løsninger.

Gründern forteller at plattformen blir viktig siden den er lokalisert nært Hive. 

– Vi har mulighet til å flytte dataen trygt fra maskiner helt til AI-fabrikken og så tilbake. Totalløsninge fra Telenor med Nordic Connect på 5G gjør at vi har en trygghet hele veien. 

Telenor AI Factory skal fungere som en samarbeidsarena der Telenors infrastruktur og kompetanse forenes med partnerbedrifter for å øke bruken av kunstig intelligens på tvers av bransjer. I takt med at Telenor videreutvikler dette initiativet, vil Telenor AI Factory ta imot flere virksomheter som vil utnytte mulighetene som ligger i kunstig intelligens.

– Hvorfor velger Telenor å satse på dette?

– I Telenor har vi forsket på og utviklet KI i flere år, og som bærer av Norges digitale infrastruktur er dette et viktig satsingsområde for oss. Vår oppfatning er at KI ikke lenger bare er et verktøy, men en fundamental teknologi som endrer hvordan vi driver forretning og løser utfordringer. Ved å etablere Telenor AI Factory bygger vi norsk kompetanse og infrastruktur for KI, samtidig som vi sikrer at sensitive data behandles trygt på norsk jord. Dette er en strategisk investering i Norges digitale fremtid, sier Kaaren Hilsen, leder for Telenor AI Factory

– Hva håper Telenor det vil bety for selskapet - og for Norge?

For Telenor betyr dette at vi kan utvikle bedre og mer innovative tjenester for våre kunder. Vi ser allerede på utallige bruksområder både internt i Telenor og ut mot våre kunder. Samtidig har vi tro på at Telenor AI Factory representerer en nasjonal ressurs som kan styrke vår konkurransekraft internasjonalt. Ved å gi norske bedrifter og offentlige virksomheter tilgang til kraftig KI-infrastruktur, bidrar vi til å demokratisere denne viktige teknologien og stimulere til innovasjon.

Fra innsiden av Telenors nye AI-fabrikk.

Håper på mer stabilt mobilnett med AI

– Onsdag gikk mobilnettet ned i hele Norge - hva vet man om hvordan KI kan avhjelpe slike tekniske problemer i fremtiden?

– Vi ser et stort potensial i KI, også for drift av mobilnettet. KI kan eksempelvis analysere enorme mengder nettverksdata i sanntid og identifisere potensielle problemer før de oppstår. Systemene kan forutsi feil basert på historiske data og avvik i nettverkstrafikken, og dermed muliggjøre tiltak før problemer oppstår. Når problemer likevel oppstår, kan KI drastisk redusere tiden det tar å diagnostisere og løse feil - fra timer til minutter. Samtidig er det viktig å understreke at alle feil vil ikke nødvendigvis bli løst med KI. Foreløpige analyser viser at feilen som oppsto i går, skyldtes et strømbrudd på en av våre sentraler.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.