Teston kjøpt opp av hovedkonkurrent
Markedsledende UserTesting kjøper opp norske testgründere.
Teston har siden oppstart i mai 2018, levert kundeinnsikt til selskaper som Telia, Schibsted, If, OBOS og Finn.
Tjenesten lar testdeltakere gjøre brukertesten hjemme på egen maskin uten en moderator tilstede.
Denne uken annonserte selskapet å ha blitt kjøpt opp av amerikanske UserTesting, en ledende leverandør av kvalitativ brukertesting og kundeinnsikt.
Selskapet har flere enn 1500 abonnementskunder og har så langt levert kundeinnsikt til over 35.000 selskaper.
– Teston passer godt inn i vår produktportefølje og forsterker vår evne til å gi kundene våre raskest mulig tilgang til menneskelige perspektiver, på et globalt nivå, sier Andy MacMillan, administrerende direktør i UserTesting, i en pressemelding.
I 2019 utvidet UserTesting sin virksomhet til Storbritannia, åpnet europeisk hovedkontor i Edinburgh i Skottland, og vokste 300 prosent ved årsskiftet for å imøtekomme etterspørselen fra europeiske bedrifter.
Teston har hovedkontor i Oslo, i tillegg til kontorer i Stockholm og Berlin. Bak selskapet står blant andre Christoffer Moen, som har bakgrunn fra Nabobil og Fullstakk.
– Å bli med på laget til UserTesting var noe som ga perfekt mening for oss siden vi har den samme visjonen og ambisjonen med hva vi vil videre med produktene og ekspansjon, sier Moen til Shifter.
– Med dette oppkjøpet vil vi få tilgang på en hel mer erfaring og ressurser slik at vi kan vokse raskere i eksisterende markeder og gå ut i nye, legger han til.