Daværende redaktør Espen Egil Hansen på vei til en gallamiddagen på Slottet i anledning Prins William og hertuginne Catherine sitt besk i Norge.Foto: Lise serud / NTB scanpix
Tidligere Aftenposten-redaktør blir startup-investor
Espen Egil Hansen slutter i Schibsted og legger ut på oppdagelsesferd i norsk næringsliv. Første stopp er Alliance Venture.
Direktør for nye mediekonsepter i Schibsted, Espen Egil Hansen, slutter i selskapet etter 31 år. Den tidligere sjefredaktøren i Aftenposten og VG går av 1. september i år.
Annonse
Etter at han fratrådte toppjobben i Aftenposten har Hansen ledet mediegigantens strategiarbeid knyttet til å identifisere nye, internasjonale posisjoner innenfor det digitale mediemarkedet.
Nå vil han «bli med på noe nytt eller starte noe». Nøyaktig hva er fortsatt uvisst.
– Nå skal jeg områ meg litt. Jeg har noen ideer og litt erfaring etter 31 år i Schibsted, hvorav 20 med digital virksomhet, sier Hansen til Shifter.
Annonse
Annonse
Samtidig blir Hansen en del av nettverket til Alliance Venture, hvor han også går inn med «en liten investering».
– Jeg vil lære, og tror at de virkelig spennende tingene innenfor digitalisering skjer på oppstartsiden. Jeg har snakket med mange bedrifter oppgjennom, og tror at noen av de tingene jeg kan, kan komme til nytte.
Startup-ledelse
– Jeg slutter fordi jeg har lyst å gjøre noe nytt. Jeg har hatt de to toppjobbene i Schibsted, og har vært der i 31 år. Denne våren har jeg ledet et strategiarbeid med tanke på en internasjonalisering av medievirksomheten. Så er situasjonen med corona slik at den offensiviteten vi hadde i januar nå er byttet ut med at vi må være litt mer forsiktig. Så det er et fint tidspunkt, sier Hansen.
Annonse
– Ingen konflikt å spore, altså?
– Ikke i det hele tatt.
Annonse
– Er det ikke akkurat nå selskapet trenger din kompetanse på endringsledelse og evne til å «snu deg rundt», og er det ikke sånt du trives med?
– Nå handler det om hva jeg trenger. Jeg har prøvd å lede som om Schibsted var en oppstartbedrift. Det er summen av det jeg gjorde i VG Nett først - som egentlig var en oppstartbedrift med en håndfull mennesker og ingen inntekter, og nå sist med Aftenposten, sier Hansen og legger til at noe av det viktigste han har lært, er å vektlegge bedriftskultur:
Annonse
– Alle må ta et ansvar, det funker ikke lenger at de store bare tenker at de er store. Du må opptre som liten og lett.
– Det andre jeg har vektlagt, er en utprøvende kultur med høy grad av oppstart, A/B-testing og læring.
Gi og ta lærdom
– Er dette noe du har vurdert lenge?
– Jeg ble enig med Aftenposten om at det skulle bli maks seks år. Jeg vurderte det allerede i fjor høst, men så dukket dette strategiarbeidet opp. Det synes jeg var artig og jeg hadde lyst til å gjøre det. Så det er ikke en helt ny tanke, må jeg si.
– Når du nå skal ut å jakte «noe nytt», er det noen områder du synes er mer spennende enn andre?
– Det grunnleggende er en bransje som skriker etter digitalisering. Nå kan jeg mye om mediebransjen. Vi var gode i en tidlig fase, men det er rom for en mye dypere digitalisering der. Tenk for eksempel systematisering av data til- og tilrettelegging av kunnskap, å se sammenhenger. Det er rom for å støtte det med mer automatisert data, sier han.
Hansen legger til at det er mange bransjer i Norge som er helt i startgropa når det kommer til digitalisering, det være seg jordbruk eller bank og finans, og at det således er mange retninger han kan finne på å bevege seg.
– Men jeg er spent på det norske oppstartsmiljøet. Jeg har sett det litt utenfra. Nå har jeg gått inn i Alliance Venture og deres nettverk, og får et tydeligere bilde, sier han.
– I hvilken kapasitet?
– Med en mindre investering, og så blir jeg en del av nettverket deres. Det handler først og fremst om egen læring, men så kan også noe av min kunnskap være nyttig.
– Hva kan startups lære av erfaringer fra store Schibsted?
– Jeg har jobbet mye med innovasjon på forretningsmodeller. Vi snudde alt på hodet i Aftenposten. Det var 80 prosent annonser, og nå er det mer enn 80 prosent brukerinntekter. Tankesettet rundt det å ha en idé, dokumentere behov, og så faktisk få til en forretning rundt det, der tror jeg det er mulig å lære av de store, sier han.
– Det er trist for mange av oss å se Espen Egil forlate Schibsted. Men han vil alltid være en del av familien, sier Kristin Skogen Lund, konsernsjef i Schibsted om avgangen.
Hansen har hatt ledende roller i selskapet over mange år, både som sjefredaktør og administrerende direktør i Aftenposten, og sjefredaktør og utviklingsredaktør i VG Multimedia. Siden nyttår har han som «Director of New Media Concepts» i Schibsted, ledet konsernets strategiarbeid innen mulig internasjonalisering på mediesiden. Han er visepresident i International News Media Association (INMA), og har også tidligere sittet i Norsk redaktørforenings hovedstyre og vært styreleder i E24.
– Espen Egil har vært helt sentral i utviklingen av VG Nett, og som sjef for Aftenposten sikret han avisen en bærekraftig digital abonnementsmodell. Stikkord for hans karriere i selskapet har vært kreativitet, entreprenørskap og digitalisering, sier Skogen Lund.