FINANSIERING
Tidligere butikksjef henter millioner for å løse vaktlister med kunstig intelligens
Aimy har optimalisert bemanningsplaner ved hjelp av kunstig intelligens siden 2018. Nå henter selskapet frisk kapital for å ri den nye AI-bølgen.
– Vi lager en av de få AI-systemene som faktisk bidrar til flere arbeidsplasser, sier Sander Ripman Seim.
Han har eid og drevet flere butikker og restauranter i Bergen, samt vært salgssjef for et selskap som tilbyr timeregistreringssystemer. Erfaringen ga ham innsikt i et problem de fleste som driver med detaljhandel eller servering står overfor, og en idé til hvordan det kan løses: bemanning.
– Dataen er der jo, i kassasystemer og timelister. Så da droppet jeg komfortboblen og hoppet på AI-toget.
I 2018 stiftet Ripman Seim selskapet Aimy, som utvikler datadrevne løsninger for planlegging av bemanning og vaktlister.
Nå har selskapet hentet ekstern kapital, med en investering på 250.000 euro, tilsvarende rundt tre millioner kroner.
XXL med fra start
Innledningsvis benyttet gründeren sine kontakter for å få til et pilotprosjekt med XXL, som snart rullet ut løsningen til alle sine rundt 90 varehus i Nord-Europa.
Dette er i tråd med sportskjedens storsatsing på startups.
Dermed har selskapet også kunnet drive i pluss uten å hente betydelig ekstern kapital. De sist tilgjengelige regnskapstallene fra 2021 viser en omsetning på omkring to millioner kroner og sort bunnlinje.
Mulighetene som nå åpenbarer seg med de ulike AI-løsningene som skyller inn over så å si alle markeder, med Open AI i førersetet, er imidlertid for store til å fortsette som før. Derfor bestemte Ripman Seim seg for å hente ekstern kapital for å få fart på veksten.
Samtidig har Aimy åpnet et kontor via et datterselskap i Riga, Latvia, som blir viktig for den internasjonale ekspansjonen som nå planlegges.
Svenske investorer
Millioninvesteringen kommer fra Vntrs, et svensk venture-studio basert i Stockholm.
«Aimys AI-teknologi har potensialet til å revolusjonere ulike industrier, som handel, hoteller og restauranter», skriver selskapet i en uttalelse om investeringen Aimy-investeringen.
– Vi predikerer optimal bemanning 15 måneder frem i tid. Budsjettet skal jo settes tre måneder før nyåret, forklarer Ripman Seim.
En ting er at kundene kan sparer tid og penger på planlegging.
Butikker eksisterer for gode kundeopplevelser, ellers handler man på nett
Aimy-gründer Sander Ripman Seim
– Men den største oppsiden er oppbemanning i kritiske tider. Butikker eksisterer for gode kundeopplevelser, ellers handler man på nett. Noen butikker sparer seg i hjel. Med kutting i bemanning tilbyr man en dårligere opplevelse, og man taper kunder.
Med verktøy fra Aimy skal butikksjefer derimot få hjelp til å vite hvilken type bemanning som gir best resultat - og det er på ingen måte gitt at det betyr minst mulig bemanning, påpeker gründeren.
Nye produkter
Aimy er bygget på teknologien til en annen bemanningsstartup som har figurert i Shifters spalter, Globus AI. De har på den måten sikret seg i underkant av 20 prosent av aksjene. I tillegg berømmer gründer Ripman Sein samarbeidet med Innovasjon Norge - som har støttet Aimy med drøyt to millioner kroner gjennom tilskudd.
Prisingen i den nye investeringsrunden er ikke kjent. Med friske penger på plass, planlegger Aimy nå å utvide produktporteføljen.
– Vi har vært veldig beskjeden hittil, hver en krone har gått til utvikling. Den forsiktige norske måten, sier Ripman Seim, som er klar for et taktskifte.
– Målet mitt er at vi skal bli en AI-assistent som har en omni-tilstedeværelse på alle plan, sier han, og viser dermed til begrepet som i denne sammenhengen betyr å være til stede i alle deler av kundenes organisasjon.
– Vi skal snakke til hovedkontor, linjeleder, og til ansatte. Vi kan sende ut meldinger, og man kan svare tilbake til Aimy. Med alle AI-tjenestene som kommer nå, er det mye større muligheter for å få til toveis interaksjon.
De nye produktene skal ta for seg finans og kostnadskontroll, samt motivasjon og kvalitet i arbeidet, forteller gründeren. Det eksisterende produktet vil leve videre under navnet «Aimy predict», og altså ta for seg det operative hos kundene.
– Vi har flere spennende pilotprosjekter på gang med større kunder, hevder Ripman Seim.