fintech

Tidligere Klarna- og Paypal-toppre fyller på i Seb Haugetos faktureringsplattform

«Danske» Dealflow sikrer 1,1 millioner euro i presåkorn-finansiering for å bygge neste generasjons faktureringsplattform for EU-bedriftseiere.

Gründerteamet i Dealflow Siddharth Mudgal og Seb Haugeto.
Publisert

Den danske fintech-startupen Dealflow, ledet av medgründerne Sid Mudgal og Seb Haugeto, har fått ytterligere 500 000 euro fra internasjonale investorer.

Dealflow har utviklet en plattform for fakturering som hjelper små bedrifter med å spare transaksjonsgebyrer, få finansiering i sanntid og automatisere de fleste «finansielle arbeidsflyter». 

Selskapet tjener penger gjennom et betalt månedlig abonnement og ulike transaksjonsavgifter. Ifølge Haugeto trenger selskapet rundt 20 millioner norske kroner i månedlig volum for at bedriften skal bli selvkjørende. 

– Akkurat nå beveger vi flere millioner per måned. Målet vårt for resten av året er å bevege oss nærmere «break-even» slik at vi slipper å være avhengig av investorer, sier Dealflow-sjef Haugeto.

Kapitalen som nå skytes inn, kommer bare noen måneder etter forrige finansieringsmelding.

Den nye runden inkluderer både eksisterende og nye investorer, som unicorn-gründerne Petter Made og Ralf Reitchert, venturekapitalist Thorbjørn Rønje, «talentinvestor» Ewor ledet av Daniel Dippold, og en gruppe forretningsengler inkludert Felyx-medgründer Quinten Selhorst, tidligere CRO i Klarna Erik Hallum, og principal ved PayPal Ventures, Alex Bottenbruch.

– Jeg fokuserer på å investere i gründere med utpreget talent. Jeg er overbevist om at Seb og teamet har de nødvendige egenskapene for å etablere en disruptiv, globalt relevant fintech-virksomhet, sier Daniel Dippold.

100 selskaper registrert som brukere

Selskapet kan vise til flere lovende signaler. Ventelisten har vokst med over 14 000 prosent etter forrige finansieringsrunde, med mer enn 100 selskaper som har registrert seg. 

Disse selskapene har oppgitt månedlig volum de ønsker å prosessere med Dealflow, slik at det samlede volumet har økt fra 70 000 euro til over 10 millioner euro på få måneder.

Dette har de oppnådd med et svært kompakt team på seks personer. 

Teamet har nylig onboardet de første ti selskapene til en ny webapp. Denne gruppen skal ha økt volumene de prosesserte gjennom Dealflow med 390 prosent fra første til andre måned. Det skal ha skjedd uten ytterligere innspill fra teamet.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.

– Jeg er fornøyd med å se at våre første webapp-kunder finner løsningen vår nyttig for alt som har med fakturering å gjøre. Fremtiden ser lys ut, sier Haugeto.

Gratis globale overføringer

Dealflow er for øyeblikket den eneste faktureringsplattformen på markedet som tillater bedrifter å gjøre gratis globale overføringer med lokale kontoer og få realtidsfinansiering ved sending og betaling av fakturaer. 

Plattformen integreres også direkte med regnskapssystemet for avstemming og kan automatisere betalingsstrømmer som abonnementer. De beskriver seg selv som en neste generasjons «fakturerings-OS» for bedriftseiere.

– I hvilken grad løser dere problemet med fakturering over landegrenser i dag? 

– Vi gjør det enklere for bedrifter å spare avgifter knyttet til internasjonale bankoverføringer, valutakonverteringer og kortavgifter, samtidig som vi gir mer kontantstrøm-kontroll med real-time kreditt-tilbud direkte i plattformen. Alle er typiske problemer med fakturering over landegrenser i dag, sier Haugeto. 

«Relentlessly obsessed»

Seb, som nylig ble inkludert på Forbes 30U30-finansliste, fortsetter:

– Vi er i hjertet et produktfirma. Målet med den nye finansieringen er å satse på investeringer i engineering og rulle ut produktet vårt på en kontrollert måte til kundene på ventelisten.

– Hva mener du er det viktigste å fokusere på for tiden? 

– For Dealflow så handler det nå for det meste om å fortsette å være «relentlessly obsessed» om kundene våre, og sørge for at vi kan fortsette å levere en tjeneste i verdensklasse som har kapasitet til å vinne i et internasjonalt market.

– I starten var det mye snakk om influensere og digitale nomader etc. Er dette fortsatt en sentral del av forretningsmodellen? 

– Det var et godt sted for oss å starte på grunn av begrenset konkurranse, men vi har allerede beveget oss opp i markedet og fokuserer nå for det meste på større bedrifter med minst 200 000 norske kroner i månedlig inntekt. Det har hjulpet mye med når det kommer til hurtigere vekst!

Spesielt deilig å være norsk i Danmark etter exit-skatt

– Hvordan har det vært å bygge selskap fra Danmark det siste året? 

– Det har vært en god blanding av nordiske normer og veldig internasjonal kultur i finans-miljøet i København. Jeg snakker stort sett engelsk og jobber for det meste med internasjonale folk av øverste klasse. 

Men helt isolert for ordskiftet i hjemlandet, har han ikke vært.

– Det har også vært «deilig å være norsk i Danmark» etter at politiker-eliten i Norge viste seg fra en uheldig side etter foreslått regelendring om skatt på aksjer i tidligfase-selskaper. Mange av mine internasjonale venner har dessverre nå et helt annet inntrykk av Norge på grunn av dette. Utenfor-perspektivet mitt fra Danmark har gjort det mer tydelig for meg at den politiske ledelsen i Norge mangler både vilje til å forstå og kvalitetsmessig ekspertise på hvordan verdiskapning, utover naturressurser som olje, faktisk fungerer. Det er trist å se som nordmann, spesielt fordi vi lever i en verden hvor internasjonal verdiskapning er kritisk for fremtidig velstand.