NY STARTUP
Tidligere stortalent dropper bankjobben og gjør comeback i fotballen - som gründer
Ken Andrè Wendel planlegger å bygge et Linkedin for fotballspillere. Han har fått med seg en trikse-verdensmester på laget.
Som ung var Ken Andrè Wendel en lovende fotballspiller, men likte ikke å stikke seg frem. En talentleir med speidere på tribunen var sjansen han fikk, men nervene tok ham og prestasjonen var under pari.
– Du må levere der og da, når noen ser deg. Du kan ikke ha en dårlig dag, og du er helt prisgitt de som sitter på tribunen.
Situasjonen er stort sett den samme i dag for talenter verden over, spesielt i lavere divisjoner og breddeidretten. Nåløyet er ekstremt smalt, og én svak prestasjon på feil dag kan sette en stopper for den store drømmen.
Wendel la fotballskoene på hylla kort tid etterpå. Karrieren gikk i stedet til bank og finans. De seneste årene har han vært salgsleder i Nordea.
Men nå gjør han comeback, på sett og vis. Wendel har sagt opp jobben i Nordea og satser for fullt som gründer med oppstartsselskapet Dribblr, en datadrevet nettverkstjeneste som skal sørge for at de 300 millioner fotballspillerne i verden kan vise frem sine egenskaper; ikke i én time på gressmatta, men gjennom data om prestasjon og dedikasjon over tid.
– Slik at fotballspillere kan bli den beste versjonen av seg selv både på og utenfor banen. Vi skal ikke bare utvikle neste generasjons fotballspillere. Vi tenker på hele mennesket. Hvis du skal komme noe sted som fotballspiller, må du spise riktig, ha nok søvn, du må ha en god indre dialog.
Verdensmester på laget
Selskapet er i kontakt med flere store og små klubber som er positive til å teste tjenesten, ifølge gründeren, deriblant Stabæk, Sarpsborg, Tromsø, Fredrikstad, Fram Larvik og Stag.
Selskapet har hentet 2,35 millioner investorkroner for å utvikle konseptet, primært fra lokale interessenter i Larvik. Den største investoren er konsulentbyrået Inmeta, som er en del av det børsnoterte IT-selskapet Crayon. De bistår med tekniske ressurser.
Influencer og mange ganger verdensmester i freestyle fotball, Tobias Brandal Busæt (best kjent som Tobias Becs), er også blant aksjonærene.
Inspirasjon fra Linkedin og Instagram
Den første versjonen av Dribblr er lansert, og beskrives som en slags utvidet Linkedin for fotballspillere og miljøet rundt. Tanken er å tiltrekke seg talentene på breddenivå, som i dag gjerne bruker Instagram for å profilere seg og bli sett.
Det er ikke uvanlig å ha omfattende data om spillere på elitenivå. Dribblr ønsker imidlertid å tilby en slik tjeneste lengre ned i divisjonene, og på den måten redusere forskjellene mellom topp og bredde. Dataen skal hentes direkte fra klubbene, via teknologi Dribblr leverer.
– Fotballklubbene får tilgang til et mye bedre beslutningsgrunnlag, basert på kunstig intelligens og prestasjonsbaserte data. Rekruttering av spillere som matcher klubbene er en tidkrevende, komplisert og vanskelig prosess - særlig for de klubbene som befinner seg nedover i divisjonssystemet eller ikke har adgang til større akademier. Her kan Dribblr bidra til en effektivisering og digitalisering av rekrutteringsprosessene, sier Wendel.
På sikt er planen å utvide Dribblr med tjenester for supportere, og gi tilgang til videoer fra mentaltrenere, ernæringsfysiologer og online fotballtrenere. Enda lengre frem i tid kan det tenkes at plattformen kan rulles ut i andre idretter.