E-SPORT

Sporer øynene til gamere, får Startuplab på eiersiden

Gründer-trio øyner store muligheter i det hurtigvoksende e-sport-markedet. Startuplab skyter inn millionbeløp.

Gründertrioen Haakon Furhe Pettersen (daglig leder, øverst), Benedicte Stiberg (driftssjef) og Fredrik Ahlborg (økonomisjef) i Osirion.
Publisert

Det norske miljøet for e-sport vokser i takt med den økende populariteten til grenen internasjonalt. Shifter skrev nylig om pengene som strømmer inn i bransjen, nå også fra kjente startup-profiler.

Blant spillentusiastene er Haakon Fuhre Pettersen, medgründer og tidligere teknologisjef i dronehanske-selskapet Ntention. Parallelt har han studert industriell økonomi og teknologiledelse ved NTNU, et løp som er ferdig til sommeren.

Likevel har Fuhre Pettersen hatt tid til et hobbyprosjekt på si.

– Jeg har spilt i mange år, og vet at det går hardt ut over øynene når man spiller lenge i strekk.

I fjor begynte han derfor å eksperimentere med øyesporing sammen med studiekompis Fredrik Shaughnessy Ahlborg og Benedicte Stiberg, altså overvåkning av hvor øynene beveger seg underveis i spilløkten. Målet var å analysere bevegelsene og bruke resultatene til å optimalisere både spillresultat og øyehelsen.

Nå har prosjektet materialisert seg i et nytt oppstartsselskap ved navn Osirion. Selskapet er blant de ni av 140 søkere som nylig ble plukket ut til Startuplab sin akselerator, og har dermed sikret seg en investering på mellom én og tre millioner kroner.

Startuplabs ni utvalgte

Den 12. utgaven av akseleratoren til Startuplab er i gang. Følgende ni selskaper er plukket ut av 140 søkere.

  • Cutting Room: Skybasert videoredigering
  • Høine: Gjenbruk av murstein
  • Sirken: Gjenbruk av overskuddsmateriale (Les mer)
  • Over Easy Solar: Solceller for grønne tak
  • Upfeed: Skrivetips i sanntid
  • Riddlebit: Spillstudio
  • Insert: Logic: Software for industrielt maskineri
  • Spect8: Vurdering av kommersiell verdi
  • Osirion: Øyesporing i e-sport

Internasjonalt så fort som mulig

Gründer-trioen stablet tidlig en såkalt MVP («minimum viable product») på bena, og fikk testet det på en gruppe skoleelever.

– Det gikk bra, vi fikk tegnet et «heatmap» og analyserte dataen. Vi fikk god feedback, forteller Pettersen.

Underveis har det ferske selskapet også vært i kontakt med det profesjonelle e-sport-laget til Renato Mahmutagić, Become Legends, for å kartlegge markedsinteressen. Koblingen mellom de to var investor Harald Fredrik Ulltveit-Moe, som også er på eiersiden i Ntention.

– Vi skal gå internasjonalt så fort som mulig. I første omgang retter vi oss mot profflag, men senere ser vi på det større forbrukermarkedet, sier Fuhre Pettersen.

Fotball og Fortnite

Hvorvidt dataspill faktisk er en sport, er en pågående diskusjon, men gründeren drar like fullt paralleller til øvrige idrettsgrener når han forklarer hvorfor produktet har livets rett.

– Data og dataanalyse har mye å si for å optimalisere, om det er snakk om baseball eller Fortnite.

– E-sport har lite analyseverktøy på høyt nivå. Det er en industri som trenger profesjonalisering, slår Fuhre Pettersen fast.

Rent praktisk leverer Osirion en desktop-applikasjon som samler data i bakgrunnen mens man spiller, og leverer en rapport ved endt økt.

Den underliggende teknologien analyserer spilleres valg for å vurdere om de faktisk skapte mest mulig verdi for laget, eller gi feedback på hva en spiller burde ha gjort i stedet, gitt spillerens ferdigheter og erfaringer.

– Et system som vurderer beslutningstaking slik vil være mulig å benytte i diverse andre sporter og aktiviteter, blant annet baseball, fotball og fekting.

I første omgang er det imidlertid profesjonelle «gamere» som er målgruppen.

– De fleste esport-grener er i hovedsak lagsporter, hvor alle spillerne har en spesifikk rolle i laget. For en spiller handler det ikke derfor bare om å få høyest score, men å skape mest mulig verdi i den rollen man har.

Siden flere av disse rollene ikke reflekteres direkte i spillets statistikk, kreves det et mer avansert system som kan tolke om en spiller tar de riktige valgene underveis, mener han.

– Disse valgene gjelder alt fra hvor man beveger seg relativt til medspillere til hvor man velger å se på skjermen, forklarer Fuhre Pettersen.

Rutiner og struktur

Det finnes liknende løsninger på markedet, vedkjenner Fuhre Pettersen, men ikke så mange som setter det i en sammenheng.

Nå er Osirion i kontakt med flere norske profflag, og planen for internasjonal ekspansjon er lagt. Men det store markedet ligger hos gode amatører, som kanskje kan tenke seg å prøve seg på en karriere eller starte et lag.

– Både blant profflag og forbrukere er det et stort ønske om å bruke ting som gjør deg bedre. Fortnite er i en profesjonaliseringsprosess med mer rutiner og struktur. Vi vurderer det til å være et stort marked, sier han.

Nyheter og innsikt rett i epostboksen

Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.

Ja, takk!

Hvilke nyhetsbrev vil du motta?*

Hvilken bransje jobber du i?*