Til topps i NM i pitching: Antler-selskap vil løse miljøutfordring i en konservativ bransje

Gründerne bak Modulize vant over 226 andre selskaper, med prosjektet som kan bety kutt i både klimautslipp og kostnader.

Publisert Sist oppdatert

100 Pitches er det nærmeste man kommer et slags norgesmesterskap i pitching for bærekraftsstartups, og har i flere år vært en årlig happening på DNBs NXT-konferanse under Oslo Innovation Week. Blant de tidligere vinnerne er el-båtselskapet Evoy, fisketech-selskapet Manolin og klimakvote-startupen Chooose.

226 oppstartsselskaper fra 44 land deltok i årets pitchekonkurranse – med en jury bestående av DNB-direktør Kjersti Høklingen, BCG-sjef Anette Mellbye, investor Arne Tonning i Alliance Venture, og startupjeger i Snö Ventures, Kremena Tosheva.

– Dette er en helt fantastisk anerkjennelse, der vi er blitt målt av erfarne investorer og store selskaper opp mot noen av de råeste oppstartsselskapene som finnes, sier Håkon Kalbakk, gründer i Modulize.

Se finalepitchene nederst i saken!

Byggebransjens miljøutfordringer

Selskapet har som ambisjon å gjøre byggenæringen grønnere, raskere og bedre, gjennom programvare som muliggjør en industrialisert tilnærming og prefabrikasjon av elementer.

– Byggenæringen er også kalt 40 prosent-næringen, ved at det er verdens største næring og står for 40 prosent av verdens utslipp og 40 prosent av all avfallsproduksjon. Det er en bransje som sliter med kostnadsoverskridelser og forsinkelser, og som ikke har hatt vekst i produktiviteten på flere tiår. Her er det åpenbart potensiale til å bidra med bærekraftig og lønnsom innovasjon, sier Kalbakk, og legger til:

– Vi skal redusere klimaavtrykket og mengden søppel ved å bruke teknologi som tilrettelegger for økt grad av prefabrikasjon der deler av bygg produseres i fabrikk og settes sammen på byggeplass. Dette gir mindre avfall, lavere karbonavtrykk, færre feil, kortere byggetid og lavere byggekostnad.

Har kunder

Selskapet har allerede åtte pilotkunder på plass, alle er produsenter av prefabrikerte veggelementer i tre. Kalbakk viser til at de har de samme utfordringene.

– De har investert tungt i produksjonsutstyr og fabrikker, de opplever høy etterspørsel etter produktene de leverer, men fabrikkene kjører allikevel ikke på full kapasitet, altså ligger flaskehalsen et sted mellom etterspørsel og produksjon. Når vi har møter med produsentene har de alle en backlog med prosjekter de skal estimere og prise, og med første versjon av Modulize løser vi dette gjennom automatisk mengdeberegning og prising basert på vår egen geomtriske algoritme.

Møttes på startup-fabrikk

Gründerne Lucas Carstens, Olav Ljosland og Håkon Kalbakk møttes gjennom et oppstartsprogram i regi av Antler.

– Vi gikk grundig til verks og hadde over 200 møter i løpet av noen får korte uker høsten 2020 med konsernsjefer, investorer, prosjektledere, ingeniører og folk som jobber i fabrikker av prefabrikerte elementer. Prefabrikasjon og industriell produksjon blir mer og mer interessant jo mer vi så på det. Og det var veldig interessant ut fra et teknologiperspektiv at mange produsenter har de samme problemene og at manuelt arbeid med repetative oppgaver kunne løses med teknologi, sier Kalbakk til Shifter.

I tillegg til Antler har kjente investorer som Luis G. Paulsen, Trond Riiber Knudsen og Morten Grongstad investert i Modulize. Sistnevnte var inntil for et år siden toppsjef i AF Gruppen.

Selskapet har i dag 10 ansatte, og planlegger nå en ny investeringsrunde.

– Vi planlegger en større emisjon senere i år og har store ambisjoner for vekst i nærmeste fremtid. Pengene vi vinner fra konkurransen gir oss flere uker lengre runway som er en evighet på det stadiet vi er nå.