Markedssjef Daniel Skotheim og daglig leder Jan Tore Grindheim under en av mange turer til USA. Bildet til høyre viser Fonn-appen.

Slik kapret Fonn USA: «Sjarmen med å være norsk varer ikke lenge»

For å få fotfeste i verdens største marked, måtte Fonn-gründerne ta drastiske grep. Produkt og organisasjon måtte snus på hodet. Slik gjorde de det.

Publisert

Fonn har utviklet en plattform som samler byggeprosessens mange ledd. Det norske selskapet fikk på kort tid et godt fotfeste i hjemmemarkedet, men opplever nå størst vekst i USA og Storbritannia, rapporterer gründerteamet fra Bjørnafjorden.

Nå teller selskapet snart 35.000 prosjekter og over 20.000 brukere.

I Norge har Fonn kunder som BoligPartner, Nordbohus og Drømmekjøkkenet. Brinkman og Roche Constructor, begge milliardbutikker, er to av mange i USA.

Planen for teknologiselskapet var hele tiden å gå internasjonalt. USA er til syvende og sist det mest lukrative markedet, så det stod alltid på agendaen å få en fot innenfor over Atlanterhavet, forteller Jan Tore Grindheim på video fra et hotellrom i London.

Han er i den britiske hovedstaden sammen med medgründer Daniel Skotheim for å besøke de ansatte på Fonns London-kontor. Mange av dem har de aldri møtt fysisk før nå.

Før pandemien var Grindheim i USA nesten hver måned. Da var noen få ansatte i Colorado og Texas, gjennom covid har selskapet økt til nå 15 ansatte, fordelt på Kansas, Georgia, Michigan, New York State, California, Missouri og Colorado.

Grunnen til at USA blir sett på som attraktivt for Fonn er ikke bare størrelsen på markedet. Betalingsviljen for software knyttet til byggebransjen, sier Grindheim er mye større i USA enn i Norge.

Samtidig er bransjen veldig konservativ og lite digitalisert sammenlignet med i Norge. Altså perfekt for Fonn.

– Det er typisk for den amerikanske byggenæringen er at den er fryktelig bakstreversk teknologisk, og konservativ. Det er amerikanske flagg på alle byggeplasser, sier Grindheim.

Måtte fremstå som et lokalt produkt

Fonn fikk raskt kunder i USA, forteller Grindheim. Det var derimot mye forarbeid involvert. Først måtte de tilpasse og justere produktet for det amerikanske markedet.

Selv om byggebransjen er relativt lik i Norge og USA, og har mange av de samme behovene, måtte de skreddersy Fonn for USA.

De måtte gjøre at Fonn føltes som et amerikansk produkt.

– Amerikanerne må kjenne det igjen og tro det er homegrown. Det nytter ikke å komme med noe “fancy” skandinaviske Ikea-greier. Vi måtte adopterer deres ord, formulering og uttrykk et hundre prosent, sier Grindheim.

Han forteller at tilpasningen var en lang og ressurskrevende prosess. Men at det har vært verdt ressursene. Nå har Fonn over 50 kunder i landet.

Bygger en amerikanske organisasjon

Det er ikke bare produktet som måtte tilpasses amerikanske ganer. Hele organisasjonen måtte også bli amerikansk. Og det med hjelp av amerikanere selv.

Å sende en nordmann til en leilighet på Times Square for å sette opp en amerikansk avdeling av en norsk startup, tror ikke Grindheim er noen oppskrift på suksess.

– Du må ansette på en amerikanske måte, få amerikanere til å ansette og bygge organisasjonen for deg og finne den amerikanske identiteten til selskapet.

–Det var kjempevanskelig for Fonn, men vår første ansatte i USA var en vi allerede hadde et forhold til. Uten en bro mellom USA og Norge i ham, spørs det om vi hadde fått det til, sier Grindheim.

Glem den «norske sjarmen»

– Vi hadde ikke lykkes om vi hadde gjort det på den norske måten. Det må gjøres på den amerikanske måten.

Dette er noen Grindheim mener andre startups med rette kan ha i bakhodet. Å tro at man kan spille på det norske eller nordiske, og automatisk få gjennomslag, er naivt. Det gjelder spesielt B2B.

– Det nytter ikke å komme til USA og snakke om lutefisk og melkesjokolade. Når alt kommer til alt er det down to business. I B2C er det kanskje enklere å spille på det norske, men det er ikke sånn i B2B. Der må en gi kunden verdi som er bedre enn konkurrentene.

– Sjarmen med å være norsk varer ikke lenge, sier Grindheim.