Designsjef Elin Parr Ohme, daglig leder Michael Lybek og styreleder Jan Johannessen i Tipio.
Foto: Tipio
Tok en råsjans på folkefinansiering: Dro inn én million på syv timer
Tipio fikk sprikende råd om hvorvidt de burde kjøre en folkefinansiering midt i coronakrisen, men gjorde det likevel. Nå er de sikret over 70 nye eiere før lansering.
På kun ett døgn hadde over 60 personer bidratt til å bikke Tipios minstemål om én million kroner via en kampanje på Folkeinvest. Selskapet hadde på forhånd sikret seg fire investorer, deriblant Håkon Wium Lie, tidligere teknologidirektør i Opera Software. Han er også hodet bak kodespråket CSS (Cascading Style Sheets).
– Hver gang det tikker inn en ny investering, går det jubel over videochatten vi sitter i til alle døgnets tider, sier Jan Johannessen, tidligere salgssjef i SatsElixia.
Nå er han styreleder i selskapet som utvikler en forbrukerdrevet markedsplass for gruppekjøp. Grunntanken er at bedrifter ikke trenger å bruke millioner på "usikker markedsføring" når forbrukeren selv kan fortelle hva de vil ha.
Vanskelig å predikere
I en foreløpig betaversjon har Tipio lagt ut kampanjer på blant annet hus fra Norgeshus, AirPods og en sykkel. Tipio skal være gratis å bruke for forbruker og leverandør - frem til de slår til på en ordre.
Tipio vil da ta en "dynamisk cut" på 3-10 prosent av omsetningen.
Teamet for øvrig består av daglig leder Michael Lybek og designsjef Elin Parr Ohme. De hadde i forkant av kampanjen, fått sprikende meninger og råd om hvorvidt en folkefinansiering midt i corona-krisen, ville utspille seg.
Det har ifølge Johannessen vært vanskelig å predikere godt.
– Men vår konklusjon er at flyet tar av i motvind, og vi har valgt å ta utfordringen på strak arm og gripe mulighetene. Det er viktigere enn noen gang at hjulene holdes i gang, sier Johannessen og legger til:
– Det har vært viktig for oss å vise potensielle interessenter at vi har gjort noen refleksjoner rundt hvorledes corona-situasjonen affekterer vår virksomhet, men også vise respekt for at vi konkurrerer i et marked der eksempelvis Equinor-prisen er halvert siden januar. Derfor har vi særlig ønsket å forsøke og prise oss riktig.
Dynamiske planer
Tipio ble før finansieringskampanjen verdsatt til 20 millioner kroner. Målet er å hente rundt 3 millioner kroner, og per fredag ettermiddag ligger beløpet på 1,2.
Investeringene varierer ifølge Johannessen fra foreløpig høyeste beløp på 250.000 kroner til minste investering på 1060 kroner. Over 70 prosent av investorene er i aldersgruppen 45-52 år. De resterende er primært yngre, helt ned mot 18 år.
– Det opplever vi som et veldig godt tegn for Tipio med tanke på at de nok vil være noen av de raskest adopterende av Tipio som tjeneste, sier Johannessen.
Nødvendige tjenester
I forkant av kampanjen jobbet teamet særlig med å holde investorer og interessenter oppdatert for å skape et tidlig tillitsforhold. De har også vært opptatte av å tilrettelegge for dynamiske planer overfor kunder.
Johannessen mener det også kan virke som om flere nå går inn i sparemodus, og at folk generelt sett bruker lenger tid på å vurdere produkter og tjenester.
– Derfor har vi valgt å rette et særlig fokus på tjenester og produkter som absolutt alle må ha, sier han og viser til planlagt lansering før sommeren på tjenester og produkter som boliglån, strøm, mobilabonnement og forsikringer.
– Deretter skal vi gjøre det som ligger i vår makt for at alle kan få en hyggelig besparelse på forbrukersiden, men også at leverandører kan slippe uforholdsmessig store markedskostnader, sier Johannessen.