kunstig intelligens
Tok over ledelsen for under ett år siden – nå ligger selskapet an til å tredoble inntektene
Ti måneder etter at Camilla Gjetvik tok over som daglig leder i Intelecy, forbereder AI-selskapet seg på en global ekspansjon.
– Det er nå reisen vår egentlig begynner, sier Camilla Gjetvik, daglig leder i AI-selskapet Intelecy.
Ved årsskiftet tok hun over styringen for AI-selskapet, med solid erfaring i bagasjen fra sin tid som driftsdirektør i Boost.AI. Der var hun fra start med på å spille en nøkkelrolle i en vekstfase der omsetningen gikk fra null til 100 millioner kroner på fem år.
Som toppsjef i Intelecy er ambisjonene store – større enn noe hun tidligere har sattseg som mål, forteller hun.
Ti måneder etter at hun tok over, ligger selskapet an til å tredoble fjorårets inntekter. De har også etablert kontorer i Frankrike og Storbritannia og doblet teamet fra 12 til 25 ansatte, med et mål om rask global ekspansjon.
– Nå tør vi tenke globalt og ha de store ambisjonene, sier Gjetvik.
Søkte nye utfordringer
Gjetvik var en del av Boost.AIs lederteam da private equity-fondet Nordic Capital i 2021 kjøpte nesten halvparten av aksjene – en transaksjon som priset selskapet til nesten to milliarder kroner.
Noen år senere hadde det begynt å klø i fingrene etter å jobbe med mer tidligfase igjen, forteller Gjetvik.
– Tanken var å finne et selskap med stort potensial hvor jeg kunne bruke all min tidligere erfaring til å bygge noe virkelig verdifullt, forklarer hun.
Omtrent samtidig tok Intelecy-gründer Bertil Helseth kontakt. Selskapet hans har utviklet en «no-code» AI-løsning som gjør det mulig for prosessingeniører å opprette og bruke avanserte maskinlæringsmodeller uten hjelp fra IT-eksperter.
Etter noen møter var hun solgt.
– Jeg så raskt at «industrial AI»-markedet var på vei oppover, sier hun. Alle snakket om det, men ingen hadde skilt seg ut som en leder ennå.
Vokser med flere kunder på plass
Selskapet har siden oppstart i 2017 gjennomført flere kapitalinnhentinger.
Kundelisten inkluderer TINE, Returkraft, Veas, Vianode, Lerøy og GC Rieber i Norge, samt internasjonale selskaper som IFF.
I fjor sommer ble Intelecy priset til 193 millioner kroner etter at selskapet hentet omtrent 38 millioner kroner (3,25 millioner euro) i en emisjonsrunde med industrikjempen Yara som ankerinvestor.
Samme år falt omsetningen til selskapet noe sammenlignet med året før - fra 3,2 millioner til i underkant av tre millioner. Underskuddet vokste samtidig fra -2,7 millioner til -10,8 millioner.
Nå ligger de altså an til å tredoble inntektene, og ifølge Gjetvik er flere investeringer nå i ferd med å gi avkastning.
Gjetvik forteller også at selskapet siden hun tiltrådte har inngått avtaler med nye storkunder, men hun kan ennå ikke avsløre navnene.
– Vi har sikret en global rammeavtale med et børsnotert selskap, i tillegg til en avtale med en betydelig aktør innen olje- og gassnæringen, røper hun
Teamet har blitt betydelig utvidet i det siste året som en del av ekspansjonen, og målet er å nå rundt 10 millioner dollar i gjentakende inntekter innen 2026.
– Vi satser videre på det internasjonale markedet og ser for oss at Tyskland blir et viktig neste skritt, sier Gjetvik.
– Å få på plass et eget team der blir avgjørende, legger hun til.