ny startup

Treningsgründerne tar sats igjen 

De solgte sitt forrige selskap etter kun et halvannet år i drift. Nå gjør denne duoen startup-comeback. 

Line Strandal Sørnes og Siw-Cathrine Braa solgte i 2020 Combine til Bruce. Denne høsten har de deltatt på Antler-programmet og avslører hva nå de planlegger å gjøre - og hvordan. – Sist var vi kanskje litt for naive, noe som igjen gjorde oss sårbare da konkurransen kom.
Publisert Sist oppdatert

To dager før lockdown i 2020, signerte Combine-gründerne en avtale om salg av  treningsappen de utviklet under NTNU-studier, til den svenske konkurrenten Bruce. 

Begge aktører samlet uavhengige treningstilbud under ett medlemskap, og sistnevnte hadde på tidspunktet en plan om å etablere seg i det norske markedet. 

Line Strandal Sørnes og Siw-Cathrine Braa ble med over som ansatte i selskapet, men fordi bransjen mer eller mindre var stengt i et halvannet år, ble de først delvis permitterte. 

– Vi brukte mye tid på å male bilder sammen, løpe og gå på rando, sier Sørnes. 

Senere fikk hun ansvar for ekspansjon til også Danmark, og Braa fikk etter hvert barn. 

Så kom savnet etter å skape noe nytt helt fra bunnen av igjen. 

– Det å være en del av et større selskap har vært lærerikt og gøy, og Bruce vil alltid være noe vi vil være stolte av, sier Braa. 

– Men etter seks år føltes det som det rette tidspunktet å utforske nye muligheter. 

Shifter var med opp i klatreveggen da Combine-gründerne, deriblant Line Standal Sørnes (i bildet), forklarte det nylanserte treningskonseptet i 2018.

Det «hemmelige» prosjektet 

Da Sørnes og Braa deltok på Antler-programmet i høst, skulle de i utgangspunktet prøve seg på to ulike prosjekter, men de samlet seg raskt rundt en idé de begge så potensial i. 

– Nå er vi motiverte for å vise at det å bygge et selskap er mulig uansett alder, kjønn og livssituasjon, og vi har et mål om å bli blant Nordens ledende selskaper i vår bransje.

Siw er ifølge dem den kreative som har mange ideer. Line er katalysatoren som setter ting i gang, forteller de - og holder kortene tett til brystet hva gjelder konseptet, men sier: 

– Det er en ny kanal for «digital out-of-home»-reklame. Det finnes noen aktører som gjør litt av det samme, men ingen gjør det akkurat slik vi har tenkt, sier Sørnes og utdyper noe: 

– Vi har validert at det finnes et marked, men ser også at det finnes flere ulike retninger innenfor dette området. Derfor holder vi litt igjen med å få det svart-på-hvitt her. 

De avslører likevel hva den nye bransjen, mest sannsynlig, ikke  kommer til å by på. 

 – Det er nok tvilsomt at vi igjen får oppleve business-møter på en yogamatte, med røkelse og eteriske oljer, sier Braa. 

– Eller den gangen vi skulle gjøre innsalg til en viktig partner og møtet var i en bunker på Fornebu der alle i treningskjeden hadde årets blåtur sammen, supplerer Sørnes. 

– På vei inn ble vi skremt av en «The Ring»-skikkelse som løp etter oss. Sånne type møter blir det nok færre av framover. 

Line Strandal Sørnes og Siw-Cathrine Braa, møtte Rodi Ali (utvikler) under Antler-programmet i høst, og sammen skal de nå satse på «digital out-of-home»-reklame.

To viktige lærdommer

Nå går det ferske teamet, også inkludert utvikler Rodi Ali, i gang med en pilot, og de planlegger å hente kapital i løpet av et halvt år. 

Å komme raskt i gang, var nemlig en viktig lærdom fra sist, forteller gründerne. 

– Vi hadde høyt tempo, var uredde og gønnet på fra første dag, og det var grunnen til at vi lykkes med å selge selskapet etter bare et halvannet år i drift, sier Braa. 

– Men denne gangen vil vi være tidligere ute med å hente investeringer. Forrige gang ventet vi for lenge, noe som gjorde oss sårbare da konkurransen kom, sier hun. 

De ønsker også denne gangen å være enda tydelige og konsekvente med avtaler. 

– Det er avgjørende å ha solide, langvarige avtaler med partnere og andre involverte. Sist var vi kanskje litt for naive, noe som igjen gjorde oss sårbare da konkurransen kom. 

– Heldigvis gikk det bra, og vi vant konkurransen mot en kapitalsterk global aktør som prøvde å ta markedet, sier Sørnes - og viser til amerikanske ClassPass

Hele Combine-teamet i 2018. Herman Hansen (til venstre), Eline Vitsø Bjørnstad, Siw-Cathrine Braa og Line Standal Sørnes.

– Nøkkelen til suksess

Gründerne omtaler hverandre som bestevenninner, og ja, det kan være skummelt å bygge selskap, forteller de, men erfaringene har rustet dem til å håndtere eventuelle uenigheter. 

– Vi kjenner hverandre enda bedre nå enn da vi startet Combine, og har mer erfaring både med å jobbe sammen og bygge selskap. Fordelen er at vi tenker likt, kjenner hverandres styrker og svakheter, og vet hvordan vi utfyller hverandre, sier Sørnes. 

Hun forteller videre om store ambisjoner om å satse internasjonalt fra start. 

– Nøkkelen til suksess ligger i tydelige mål, høyt tempo, flinke folk, og sterk gjennomføringsevne. Vi setter høyere krav til oss denne gangen, men samtidig så vokser man enormt når man er utenfor komfortsonen, sier hun og legger til:

–  Vi liker oss der, selv om det er utfordrende til tider. Vi er på vårt beste når vi kan være kreative, finne løsninger selv og kjøre på.