HR
Travelt for timeføringsstartup: Busy øker inntektene kraftig
Nå dobler Jonas Klafstad antall ansatte, og sikter mot 20 millioner i abonnementsinntekter neste år.
Teamet i Busy (fra venstre): Daglig leder og medgründer Jonas Klafstad, kommunikasjonssjef Mira Malene Zeiffert, teknologisjef og medgründer Even Dalen, lead frontend-utvikler Torkil Solheim og utvikler og head of integrations Audun Wigum Arbo.
Foto; Presse
Midt i de tøffe tidene for mange, er det også greit å få med seg at det går ganske godt med mange. Timeføringsstartupen Busy er et av selskapene som har sett vekst det siste året. I august i fjor hadde gründer Jonas Klafstad og hans team skarve 1,6 millioner kroner i årlige gjentagende inntekter (ARR). Nå ligger det an til nærmere 7 millioner i årlige abonnementsinntekter på tjenesten, når vi snart skriver august igjen.
– Vi går nok fort over 20 millioner kroner i ARR neste år, kommenterer Klafstad overfor Shifter.
I 2019 solgte han majoriteten av selskapet til 24SevenOffice, for å få backing mot sitt 100-millionersmålet han hadde bestemt seg for å nå innen tre år, ifølge en artikkel i Finansavisen. Innimellom der har det som kjent vært en pandemi, men nå har tjenesten skutt fart. Spesielt i den kreative bransjen er tjenesten populær.
Dobler teamet
Busy setter trykker nå enda hardere på gasspedalen med fire nye ansatte. Med over 100 søkere har de nå plukket ut fire personer som de ønsker velkommen – og blir til høsten et team på ni.
– Ettersom kundelisten stadig blir lengre ser vi behov for å øke kapasiteten til å onboarde nye kunder, men også følge opp de vi har enda bedre, forteller daglig leder Klafstad.
For et år siden ansatte Busy en «Content Manager» for å håndtere markedsføring og kommunikasjon. Blant de fire som nå ansettes vil det være ytterligere en innholdsprodusent i markedsavdelingen, samt en «Customer Experience Manager» og to UX-designere. I tillegg er selskapet på jakt etter en utvikler og en selger.
– Vi så hvor vi mye tid vi brukte på disse prosessene, og trengte derfor noen som kunne hjelpe oss med å frigjøre denne tiden. Både for å gjøre produktet bedre, men også for bruker- og kundeopplevelsen, sier Klafstad.
Fra pluss til minus
Busy har gått ut med at de ønsker å bli «go-to produktet» for kreative byråer. Planen er å skalere opp teamet ytterligere til neste år – med ambisjoner om enda en dobling.
Busy kommer til å fortsette å sikte seg inn på det kreative markedet, men på sikt vil det også være mulig for selskapet å åpne dørene bredere. Når tiden er inne planlegger de å rette seg inn mot hele konsulentbransjen, der de allerede har noen kunder fra feltet.
– Hvordan er inntekter versus utgifter nå?
– Vi gikk i pluss de første tre månedene i år, men ettersom vi dobler antall ansatte vil vi gå i tre millioner kroner i minus i år og 5 millioner i minus neste år, basert på prognosene våre, sier Klafstad, og presiserer at de har tatt høyde for årene med underskudd.
– Vi kunne stoppet veksten nå og blitt positive ganske raskt, men målet er naturligvis å vokse - spesielt når vi har etablert en solid «product market fit».
Kapitalhjelp
– Hadde denne veksten vært mulig på egen hånd, uten 24SevenOffice i ryggen?
– De fleste kundene våre har vi landet på egen hånd, selv om 24SevenOffice har en majoritet i selskapet. Vi har fått backingen gjennom kapital når vi har trengt det, og har ellers operert autonomt med tillit fra dem, svarer Klafstad.
Han mener det er vanskelig å si om de hadde klart seg like godt uten 24SevenOffice sin kapitalhjelp.
– Da hadde vi nok måttet ha med noen andre på eiersiden - det får vi nok aldri vite. Jeg er uansett fornøyd med suksessen vi har og utviklingen videre, fastslår Busy-sjefen.
Nyheter og innsikt rett i epostboksen
Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.