Mathias Hovet, fra Heydays og Wanda, Cathrine Movold (Finstart Nordic og Making Waves) og Christian Bielke fra Bielke&Yang.

Tre anerkjente designledere: Slik velger du rett designbyrå til å utvikle merkevareidentiteten din

Skal du bygge en ny merkevareidentitet til selskapet ditt? Denne artikkelen er skrevet for deg.

Publisert Sist oppdatert

Selv om det for det fleste startups ikke er førsteprioritet, så kommer det til et punkt hvor man må ta stilling til hvordan man vil fremstå overfor kunder og verden generelt.

Det har lenge vært kjent at design-drevne selskaper overpresterer den amerikanske S&P-indeksen med over 200%. Og hvem vil vel ikke ha en 200 prosents fordel?

Vi spurte tre anerkjente designlederne i Norge om hvordan man skal gå frem for å hyre inn rett designbyrå for å utvikle identiteten til selskapet ditt.

Cathrine Movold.

Cathrine Movold har lang erfaring med design og produktutvikling. Hun er tidligere Direktør for Experience Design i Making Waves, og CPO i Finstart Nordic, men jobber nå som selvstendige konsulent.

La meg stille verdens dummeste spørsmål til en dyktig designer:

— Jeg trenger en ny logo, hva gjør jeg? Fiverr.com?

— Jeg er klar over at man kan kjøpe billig logo på Fiverr. Ser man på logo som en frittstående jobb, så kan man få det billig. Men en logo er et sterkt symbol på produktet og merkevaren, sier Movold.

— Før du lager en logo, bør du ha en hunch på selskapet ditt. Hva er strategien? Hvem er du? Er du Microsoft eller Google? Hvem er målgruppen din og hvordan kommuniserer du med den? Hvem er konkurrentene dine?

For å få alle disse svarene, krever det litt av deg. Og for å få den beste logoen du kan få, så krever det at du kan svarene på disse spørsmålene som du kan overlevere til en designer, mener hub.

En logo er kun en del av et større prosjekt. Hva er din «tone of voice», hva er fargepaletten du bruker, hva er historien du forteller om deg selv? Logoen er kun prikken over i-en, sier Cathrine Movold.

En god designer vil stille alle disse spørsmålene. De dyktigste liker ikke å designe uten kontekst, og her ligger også forskjellen på en kunstner og en designer. Kunst er kunstnerens uttrykk, mens design er et svar på en oppgave: Hvordan skal dette selskapet symboliseres.

—Så logo er det som bør komme til slutt?

—Nå tror jeg det er vanlig med å skisse logo tidlig, men ideelt sett er det en del av en større tanke, sier hun.

Spar penger ved å gjøre noe selv og styre unna de største

— Hvilken verdi gir det å bruke en dyr, men dyktig designer?

— Verdien er at du får et eget formspråk som du kan bruke i din kommunikasjon utad. For en startup er det viktig å treffe kundene. En god merkevareidentitet hjelper deg å selge gjennom å treffe målgruppa bedre.

Hun sier det er viktig å være tydelig på hva som er målet i den fasen selskapet er i akkurat nå.

— Gå i dialog med designeren, være tydlige på at dere ikke er et konsern med stort markedsføringsbudsjett og at det viktigste akkurat nå, er å selge. Det finnes eksempler på byråer som jobber iterativt. Først leverer de en minipakke, deretter jobber de med å videreutvikle denne, sier hun.

Hvis man synes designjobben er dyr, se om det er ting du kan gjøre selv. Kan du eksempelvis bruke designrammeverket og bruke for eksempel Wix til å sette opp nettsiden din selv, foreslår hun.

Movold mener man kommer langt med 100.000 kroner dersom man styrer unna de største byråene som setter på et team med 4-5 personer fra første møte.

Designlederens råd er å bruke pengene på selve designteamet, og være kritisk til for mye prosjektledelse og rådgivning. Det er også viktig at man må sette av tid og involvere seg selv mer.

Derfor må du bruke tid på briefen

—For at designet skal bli bra, må briefen være bra. De gangene jeg har laget en god brief, så blir designet treffsikkert. Designeren må vise en forståelse for startupen og kunne representere det godt, samtidig som det må utfordre det litt. I dag er det kjempemange nettsteder og startups som ser klin like ut, sier hun.

Movold poengterer at de ofte bruker samme bildebank og design, og at ingen klarer å skille seg ut med mindre de har et fullstendig unikt tilbud.

Designets rolle er imidlertid å forsterke det unike, presiserer hun.

—Gode designere er gode til å forenkle budskap. Du kan komme med et knotete verdiforslag, så kan en designprosess føre til at du får spisset tilbudet ut til markedet og resultatet kan være at du blir bedre til å kommunisere verdiforslaget, sier Movold.

—Hvordan ville du brukt penger på design hvis du var en startup med dårlig økonomi?

—I starten ville jeg brukt så lite som mulig og sikret at det som ble produsert kunne brukes direkte hvor det gir verdi for kunde, salg eller produktutviklingen, understreker hun.

Men det betyr ikke at hun vil bruke lite på design.

—Det jeg noen ganger opplever, er at det ofte brukes mye penger på teknologi og utvikling, men hvis man kobler på design tidligere, så får man bedre styring på hele utviklingsprosessen og selskapets reise. Produktet blir bedre, mer brukervennlig, og du sikrer tidlig at du løser problemene for dine kunder, sier hun og legger til at det er synd at mange bruker design for å pynte på produktet

—Bruk heller penger på design så tidlig som mulig, og dersom det gjelder UX-design, så anbefaler jeg at du ansetter i stedet for å leie inn hjelp. Identitet kan du kjøpe inn, UX er en fundamental del av produktet og selskapet, så det bør du ansette, sier hun.

Slik finner du dyktige designere

—Hvordan finner man dyktige designere?

—Se hvem som har vunnet priser. Du kan også kontakte de som har laget du design du liker. Sjekk ut Behance og Dribble (nettsteder med designporteføljer). Snakk med de du kjenner som kjenner gode designere, og få det anbefalt fra mennesker du stoler på.

—Hvis du da finner en dyktig designer, hvordan vet du om du skal leie henne inn?

—Gi designeren en mulighet til å forstå selskapet ditt gjennom å lage en god brief og presentasjon av selskapet. Personkjemi er veldig viktig. Kjenn på samarbeidskjemien og ta deg tid til dialog med designeren. Og snakk med flere, anbefaler Movold.

Skyhøyt nivå på designere i Norge

Christian Bielke fra Bielke&Yang

Christian Bielke er medgründer av Bielke og Yang, et designstudio som både har kjente startups og etablerte bedrifter på kundesiden.

—Norge og Oslo har mange utrolig dyktige designere. Det kommer flere fra utlandet for å kjøpe designtjenester her fordi nivået er skyhøyt. For fem år siden kom det kunder som ville jobbe direkte med oss. I dag kommer det folk som vil ha tilbud, og samtidig sjekker med fem andre, sier Bielke.

Han mener derfor det er et godt utgangspunkt for startups på jakt etter designtjenester.

—Hvordan vil du råde startups til å velge et designbyrå for å utvikle en ny identitet?

—Bruk mye tid innledningsvis. Å velge feil kan bli veldig dyrt, og det tar lang tid hvis du må gå gjennom prosessen flere ganger. Så mitt beste råd er å bruke tid på å finne en god match.

—Hvordan gjør man det?

—Det handler om en kombinasjon av to ting:

1. Referanser: Kan de vise til gode referanser? Har de kunder som er fornøyd med dem? Blir de anbefalt av flere?

2. Du må ha god personkjemi: Her er det viktig med gjensidig tillit, og en gjensidig respekt for at man kan forskjellige ting, sier han.

Å spørre en designer om hvor mye det koster, er som å spørre en byggevarebutikk hvor lang en planke er.

—Hvor mye koster det å få utviklet en identitet?

—Det er ingen fasit på det spørsmålet. Det beste man kan gjøre, er å være åpen om budsjettet. Spille med åpne kort, si hvor stort budsjett du har, så finner man sammen ut hvor langt man kommer, og legger til at man kommer langt med 150.000-200.000 kroner, men at det avhenger av hvor mye som skal gjøres over hvor lang tid.

Bielke forteller at de liker å jobbe med kunder over tid, og at de fortsatt har mange av de samme kundene de hadde fra de de startet opp i 2012.

—Vi liker å jobbe så dypt og helhetlig som mulig. Helst være med fra starten i et selskaps reise. For eksempel har vi jobbet tett med Nyby helt siden oppstart, der vi har fortsatt 1-2 personer som jobber ukentlig med dem, sier han.

Derfor er en tydelig identitet viktig

Mathias Hovet er medgründer av Heydays og medgründer og CPO i Wanda.

Mathias Hovet er med-gründer og styreleder i designbyrået Heydays. Nylig medgründet han selskapet Wanda, hvor han jobber som Chief Product Officer.

—Jeg tror byråene må erkjenne at det er vanskelig å navigere for dem som vil kjøpe designtjenester. Det er mange elementer å forholde seg til og ikke lett å kjøpe, sier han.

—Hvorfor er det viktig med en tydelig identitet?

—Det handler om hvordan selskapet skal oppfattes. Identiteten er en verktøykasse som skal hjelpe deg å fortelle selskapets unike verdiforslag, formidle kultur, strategi og andre egenskaper. Det kan også skje gjennom en sterk leder eller teamet, en distinkt stil, et unikt navn osv.I starten har det liten verdi i kroner og ører, men etter noen år har det stor verdi. Det er smart å bruke energi på å skille seg ut, fremfor å passe inn. Se på kolonial.no, hvor merkevaren er noe av det som har mest verdi, sier Hovet.

—Men er det ikke produktet til Kolonial, først og fremst, og ikke uttrykket som gir verdi? Det kunne jo ta mange former?

—Ja, det kunne hatt mange uttrykk. Det har blitt en etablert merkevare, og det er ikke bare ett rett svar. Men som selskap må du velge hvilken vei du vil gå, du må være fokusert, og du må formidle en kultur som du og teamet kjenner deg igjen i. Der ligger verdien til merkevaren, og der har Kolonial vært flinke. Summen av disse tingene økes sjansen for å klare å ta posisjonen du ønsker deg. Da står det naturlig i stedet for at det er noen påklistrede «verdi-ord», sier han. (Disclaimer: Heydays har hatt Kolonial som kunde.)

Han mener at startups har et vesentlig mer bevisst forhold til merkevaren sin sammenlignet med da Heydays startet opp for 6-7 år siden.

—Mange er flinke til å ta det på alvor. For meg er merkevaren en av grunnpilarene man skal bygge selskapet sitt på, på linje med et godt team, riktig verdiforslag og forretningsmodell etc, sier han.

Hovet mener det er primært tre verdier en god merkevareidentitet kan gi deg.

1.En kommunikasjonsstrategi: Hvilken historie vil man fortelle (kultur, produkt etc).

2. Hvordan er det visuelle uttrykket og det muntlige språket skal være. (selve verktøykassen).

3. Hvordan denne verktøykassen skal aktiveres over tid.

Kan lage briefen sammen

En god brief, mener han er viktig for å få et godt resultat.

—Men det betyr ikke at kunden må være flink til å lage en brief. Dette kan utformes sammen med designeren. Og man kan sammen finne ut av hvor langt budsjettet strekker samt hva man bør fokusere på i første omgang, sier han.

Det viktigste, mener Hovet, er at det skapes noe som skalerer.

—Jeg vil eksempelvis fraråde å kun kjøpe en logo, men hvis man gjør det, så se etter et større potensial i logoen. Hvordan kan den skalere? Fungerer den på produktet, i maler, på nettsiden, sosiale medier etc., sier han.

— Hvor mye koster det å bruke en designer, eller et byrå til å utvikle en identitet?

—Jeg tror i et område rundt 200.000 kroner, men det avhenger av hva som skal gjennomføres. Det beste er å være åpen på budsjett, så kommer man frem til hva som gir mest verdi, og hvordan dette kan utvikles videre på senere, sier han.

Han understreker samtidig at det viktigste er å finne et byrå som virkelig forstår selskapet ditt.

—Prosessen er som en symbiose. Begge parter trenger en forståelse for hva den andre gjør. Det er både viktig å finne et byrå som forstår businesscaset ditt, men du må på din side være en god kunde gjennom å være tilstede, være engasjert, samtidig vise byrået tillit. I tillegg er kjemi veldig viktig, sier han.