årsresultat
Tre år etter oppstarten omsatte logistikk-startupen for 100 millioner
Alf Kristian Amundsen og Stein Thore Haga gründet Profrakt som hjelper nettbutikker med fraktavtaler og automatiserte løsninger i 2020, tre år senere, i 2023, omsatte Profrakt for nær 100 millioner kroner.
Ambisjoner skal det ikke stå på. Målet er å gjøre det like enkelt for nettbutikkene å håndtere «back-end», altså ting som innkjøp, lagerstyring, frakt og regnskap, som den globale giganten Shopify har gjort det for nettbutikkenes «front-end» og salg.
Så langt går det bra. Årsresultatet viser at driftsinntektene var 96.7 millioner kroner, altså nesten en dobling fra 49,8 året før. Med en varekost på 78,2 millioner, gir det en bruttofortjeneste på 18,5 millioner (19,2% margin), opp fra 9,6 millioner i 2022 (også da var marginen på 19,2%). Det ga et resultat før skatt på 3,7 millioner kroner, opp fra 3,3 millioner i året før.
Konsernet er satt opp med flere datterselskaper. De nå rundt 40 ansatte holder til i Adminpanel som også er navnet på abonnementsproduktet.
– Det har gått bra. Vi følger en plan og investerer stort i plattformen. Det mest spennende er fortsatt foran oss, sier sjefen Alf Kristian Amundsen som kan bekrefte at veksten har fortsatt inn i 2024 og at konsernet har over 1000 nettbutikker på kundelisten nå.
Amundsen er ingen fersking i startup-miljøet. Tilbake i 2013 deltok han på Innovasjon Norges aller første Tinc-program hvor startups får en forsmak på Silicon Valley. Det siste året deltok han også på Innovasjon Norges EMNY-program (Executive Marketing New York).
I fjor lanserte Profrakt tjenesten Skyprint. Dette er en skalerbar løsning for alle med et behov for å printe etiketter. Amundsen forteller at løsningen er tatt godt imot av kundene.