Daglig leder i Strongbody Gunnar Jacobsen, proffbokser Anders Eggan, Kristine Weber, Kristine Birkelund og Maren Erdvik
Daglig leder i Strongbody Gunnar Jacobsen, proffbokser Anders Eggan, Kristine Weber, Kristine Birkelund og Maren Erdvik

Treningsstartupens influencere har en halv million følgere på Instagram, men det er teknologi som skal gjøre dem sterke

De var blant de første med digital trening i Norge. Nå skal det investeres for å løfte selskapet opp til å bli en høyteknologisk treningsbedrift.

Publisert Sist oppdatert

Gunnar Strand Jacobsen drev treningssenter i Trondheim i 18 år med stor suksess. Mange av kundene benyttet tilbudet om personlig trener (PT), og Jacobsen gjorde noen observasjoner:

– De som gikk kontinuerlig oppfølging, fikk bedre resultater. Det er utrolig motiverende å ha en kontaktperson hvor man kan “check in”, få en status og jobbe videre til større mål, forteller han.

Jacobsen hadde også et ønske om å nå ut til enda flere, enn bare dem som var medlem på senteret.

I 2011 så forløperen til Strongbody dagens lys, en av Norges første heldigitale treningskonsept. Nå er senteret solgt og han satser fullt ut digitalt.

Koronapandemeien har gitt en oppblomstring av hjemmetrening. Både nye og etablerte aktører innen trening har nå et tilbud for dem som vil slite i stua, hagen eller på soverommet. Sats har etablert en egen intern startup for å utvikle produkter og tjenester rettet mot hjemme-mosjonistene.

Voksende marked med plass til mange

På spørsmål om hva som skiller Strongbody fra mange av de andre aktørene i spacet, svarer han «egentlig ikke så mye».

– Vi var først ute og jeg vil si vi har vært malen for mange av de andre. Vi har holdt på med dette i 10 år og har opparbeidet oss en merkevare og ansatte med høy kompetanse. Mye er likt, men samtidig er det mye som er forskjellig mellom digital og ikke-digital oppfølging. Vi har brukt årevis på finne en oppskrift som fungerer, sier Jacobsen.

I tillegg har Strongbody flere Instagram-profiler innen trening og fitness i stallen, som man kan ha som sin personlige coach - blant andre Kristine Weber (67.200 følgere), Kristin Birkelund (71.800 følgere), Maren Erdvik (44.700 følgere) og Gunn Narten (129.000 følgere).

Til sammen har alle i Strongbody over 500.000 følgere på Instagram.

De er alle aktive på å promotere Strongbody til sine følgere, og Narten, Weber og Birkelund er også medeiere i selskapet.

Basert på tallene, ser det fint ut for StrongBody. Siden 2015 har selskapet til sammen omsatt for 60 millioner kroner. Og det vokser stadig.

Koronapandemien, der treningssentre ble stengt og mange fikk hjemmeisolasjon, førte til at mange fikk opp øynene for nettopp online trening og online coaching. Det er mange aktører der ute, men Jacobsen er ikke redd for konkurransen. For selv om det er mange om beinet, er markedet såpass stort at han tror det er mye å gå på.

–Hele markedet er veldig voksende. Alle har klart å vokse uten å ta av hverandre. Markedet vokser kanskje litt på bekostning av tradisjonell PT og andre aktører i slankebransjen.

–Litt sent til den digitale bufeen

Nå er Strongbody i gang med en emisjon gjennom Folkeinvest. De har valgt å gå for folkefinansiering for å ha så mange ambassadører som mulig som kan spre Strongbody utover.

Målet er fem millioner kroner. Under forhåndssalget har de hentet 2,6 millioner kroner fra 180 investorer. Verdien premoney er satt til 45 millioner kroner.

Grunnen til at de skal hente penger, er for å satse enda mer. En AI-støttet coaching-app, Software as a Service-plattform og bedre systemer er på blokken.

– Tiden til coachene er den største flaskehalsen for videre vekst. Ved å få systemer som effektiviserer arbeidsdagen til coachene ser vi for oss å kunne øke kapasiteten med 40-50 prosent, med den bemanningen vi har nå.

Tross at Jacobsen har en master i kunstig intelligens fra NTNU, erkjenner han at de ikke har vært så flinke som de har ønsket med å digitalisere seg. Til nå har mye av dialogen med kunden skjedd på e-post og gjennom nettsiden. De har for eksempel ikke hatt en app.

– Vi har vært en digital bedrift, men ikke en høyteknologisk bedrift. Vi har kommet litt sent til den digitale bufeen i treningsverdenen, men nå ønsker vi å ta steget til å bli en høyteknologisk treningsbedrift, sier han.

Powered by Labrador CMS