student-entreprenører

TRK om universitetene: – Hotspot for høykvalitets-entreprenørskap

Engleinvestor Trond Riiber Knudsen roser NTNU og norske universiteter for å være grobunn for student-startups. 

Fra øverst til venstre: Keenious-gründerne, Curipod-gründerne. Nede til høyre: Arctic Protein og Sensorita-gründeren. I midten: Trond Riiber Knudsen i TRK Group.
Fra øverst til venstre: Keenious-gründerne, Curipod-gründerne. Nede til høyre: Arctic Protein og Sensorita-gründeren. I midten: Trond Riiber Knudsen i TRK Group.
Publisert Sist oppdatert

– NTNU er et hotspot for høykalitets-entreprenørskap, sier engleinvestor Trond Riiber Knudsen. 

Gjennom investeringsselskapet TRK Group har han investert i en rekke startups spunnet ut fra norske universiteter, deriblant Keenious, Curipod, Sensorita, Ei Solutions m.fl. 

Fredag var han blant de 30 investorene som deltok under Student Investor Day på NTNU, der ni startups etablert av studenter fikk pitche hvorfor deres forretningsidéer er verdt å satse på. 

 Se liste over de ni nederst i saken! 

Blant de andre investorene som deltok var aktører fra Bring Ventures, Equinor Venture, Proventure og Nysnø Invest. 

– «Investable»

Knudsen mener alle de ni som pitchet fredag imponerte stort: 

– Alle var av en kvalitet som gjør dem «investable» (investerings-bare), sier han. 

Under arrangementet ble det delt ut to priser: «Beste forretningsidé» og «Bærekraftsprisen», med en samlet verdi på 200.000 kroner. Vinnerne ble stemt frem av alle deltakende investorer, og en bærekraftsjury. 

Gründerne i Arctic Protein:
Arctic Protein-gründerne: Eirik Kristoffer Myking og Torjus Ødegård stakk av med begge prisene i Trondheim.

Det var det nord-norske selskapet Arctic Protein, som driver med insektoppdrett til fôr i oppdrettsnæringen, som stakk av med begge prisene. Også Knudsen mener de skilte seg spesielt ut. 

– Jeg tror egentlig alle var imponert over dem, sier han. 

Samme uken stakk Arctic Protein for øvrig av med prisen for beste Nord-norske selskap som ble delt ut som en del av Arctic Accelerator-programmet

En annen student-dreven oppstart som imponerte engleinvestoren var Naya, som tilbyr menneskedrevne labeling-tjenester (merking/kategorisering). Selskapets operasjonelle kontor er i India, der de ansetter kvinner fra slummen for å utføre labeling. 

Hotspots ved universitetene 

Før Knudsen ble en svært aktiv engleinvestor, tok han selv ingeniørutdanning ved NTNU for en del år tilbake. Ifølge ham har mye endret seg siden den gang: 

– Det er som natt og dag. Den gang var det ingen bedriftspresentasjoner, økosystem for startups, inkubatorer eller støtte fra Innovasjon Norge. Så dagens studenter er veldig heldige og burde bare utnytte de mulighetene, sier han. 

I fjor hadde NTNUs Entreprenørskole, en masterutdanning der studentene etablerer startups, 20-årsjubileum. Den lange erfaringen ved studiet gjør at spesielt mange gode startups, nå spinner ut derfra, mener Knudsen: 

– Det vi ser nå er at det som kommer ut av Entreprenørskolen er faktisk av en veldig høy kvalitet. 

En viktig del av det som gir dem god kvalitet er at studentene får god tid på seg til å bygge nettverk og forretningsidé i løpet av studiet:

– Så når man kommer ut etter to år er man selskaper modne for investering. Da har de hatt to år på seg med finansiering fra lånekassa i ryggen, mulighet til start-tilskudd fra Innovasjon Norge og fått masse støtte fra tech-økosystemet i Trondheim, som har blitt ganske sterkt, sier engleinvestoren. 

Han mener NTNU blant annet derfor har blitt en hotspot for ed-tech startups, og trekker blant annet frem Ludensio og Kahoot – som begge har bakgrunn fra universitetet.

Students­tartups på porteføljen

Det er ikke bare ved universitetet i Trondheim han har latt seg imponere av student-drevne startups de siste årene.

Totalt har TRK Group investert i rundt 140 tidligfase-bedrifter. Knudsen anslår rundt 10 prosent består av startups spunnet ut fra universiteter over hele landet: 

– Ei Solutions med Gustav Haaland traff jeg under forrige Student Investor Day på NTNU i fjor. På NMBU har vi investert i to fantastiske caser: nemlig Sensorita og Soundsensing. I Tromsø fant vi et team som gjorde noe helt nytt innenfor AI som skal støtte studenter og forskere på en etisk måte, nemlig Keenious. Ved universitetet i Oslo støttet vi Karen Dolva da hun startet No Isolation. Curipod ble startet av to stykker fra NHH i Bergen, sier han og legger til:  

– Jeg kan egentlig bare fortsette, men det er bare for å understreke at for oss er det å være tett på talent, hjelpe og noen ganger investere en stor del av vår strategi som har gitt resultater. Vi tror det er noen ganske få som har muligheten til å nå til topps i den globale venture-konkurransen. 

Den nye MBAen

Knudsen mener altså dagens studenter bør utnytte den støtten man får til å starte egne selskaper i løpet av studiet. 

– Jeg pleier å understreke at risikoen i å starte et selskap er egentlig ganske lav for studenter i dag, sier han. 

Og mange kan også få mye ut av å satse, selv om man ikke nødvendigvis lykkes helt: 

– Da har man nemlig bygget relasjoner, kompetanse, blitt god til å ta initiativ, selvdreven og vet hva entreprenørskap går ut på. Det er verdifull erfaring i alle typer situasjoner – også de store bedriftene har bruk for den type mennesker, legger han til. 

Han trekker frem Erlend Sierra som eksempel. Han var med å starte Versor som spant ut av Entreprenørskolen for en stund tilbake. Selv om selskapet etterhvert ble lagt ned, mener Knudsen Sierra gjorde ganske stor suksess kort tid etter: 

– Han fikk umiddelbart jobb i McKinsey der han jobbet med startups. Det gjorde han så bra at han ble tatt med til Silicon Valley der han nå er en av lederne i startup-praksisen til McKinsey. Det synes jeg er en ganske kul historie, forteller han. 

I tillegg til å være utdannet sivilingeniør ved NTNU tok Knudsen en MBA ved Harvard Business School i USA. 

– I dag har det nesten blitt sånn at det å starte et selskap ved et universitet og drive med det i noen år etter, har blitt den nye post-graduate utdanningen. Før dro man til USA for å ta en MBA, mens i dag kan man heller starte et selskap og lære like mye. 

Bør få tid til å modnes 

Knudsen mener mange gjerne likevel vil stille spørsmål om et student-team vil klare å skalere et selskap raskt nok. Nettopp derfor er utdanningsprogram der selskapene får mulighet til å modnes bra: 

– Man tenker ofte at hvis man skal starte et selskap innen B2B er det også mange argumenter for at det er verdifullt å ha jobbet mellom fem til ti år. Det er grunnen til at vi i Antler ser etter folk med erfaring. 

– Da er det et par ting som er viktig: Kanskje man bør tillate det å ta litt lengre tid, ikke gire opp for raskt og ta inn for mye kapital for tidlig. 

– Det andre er at man har behov for å komplimentere teamet ganske raskt med folk med mer erfaring. Vi vil gjerne at disse student-teamene ikke blir student-team for alltid. 

Disse pitchet fredag: 

Arctic Protein – vinneren

Kort om selskapet: Arctic Protein driver med oppdrett av insekter, som skal være et bærekraftig dyre- og fiskeôralternativ til oppdrettsnæringen.  

Inkludert i prisen var også deltakelse i akseleratorprogrammet til 6AM og en finaleplass i Sparebank 1 SMNs konkurranse «Fremtidens Verdiskaper 2024». 

Oppstart: 2023

Team: Eirik Kristoffer Myking, Torjus Ødegård, Eldar Sandanger og Hedda Meidal. 

Enmo

Kort om selskapet: Enmo utvikler et smart energistyringssystem for plusskunder i landbruk, boliger og næringslokaler som skal optimalisere bruk og lagring av energi fra solceller og batterier. 

Oppstart: Ukjent 

Gründere: Johan Vu, Tord Søfteland, David Lekne, Torjei Helset, Farhad Ismayilov, Simon Vetter og Endre Gilje-Sørnes. 

Mush

Kort om selskapet: Mush utvikler lyddempende plater av myceliumskompositt – bedre kjent som nettverket til sopp – for å tilby et effektivt og støydempende produkt som ivaretar miljø og estetikk. 

Oppstart: Ukjent

Gründere: Helle Christiansen, Guro Stålstrøm og Endre Svendsen

Naya

Kort om selskapet:  Tilbyr menneskedrevne labeling-tjenester for å øke konkurranseevnen til kunder ved at de kan frigjøre ressurser til å utvikle nye AI- eller ML-modeller. Dette gjøres med en kombinasjon av manuelt arbeid og interne AI-modeller. Nayas operasjonelle kontor er i India, der de ansetter kvinner fra slummen for å utføre labelling. 

Oppstart: 2023

Gründere: Eirin Fossberg, Victoria Jenserud, Nora Antonsen, Ingeborg Bogen, Henning Drøpping, Viktor Tindstad og Hedda Treu Pettersen. 

Scoped

Kort om selskapet: Scoped er et prop-tech selskap som utvikler et innsiktsverktøy for næringseiendom. Plattformen skal sikre verdien til næringsbygg i møte med krav og lover som kommer i overgangen til et lavutslippssamfunn. 

Bedriften har sitt utspring fra NTNUs Entreprenørskole, og har et overordnet mål om å sørge for en bærekraftig framtid for byggene som eksisterer i dag. 

Oppstart: 2024

Gründere: Julie Vikki, Henrik Talstad og Mats Heide

Tendro

Kort om selskapet: En plattform for mer effektiv håndtering av endringsmeldinger i byggebransjen, direkte koblet til kontraktsunderlaget i byggeprosjekter

Oppstart: 

Gründere: Ida Elise Sandtorp, Ingrid Brandt, Thomas Hasvold, Njål Sørland og Nils Selte. 

Tone

Kort om selskapet: Tone utvikler en enkel høyttaler og en nettbasert app for kartlegging av musikkpreferanser. Formålet er å gjøre det enklere for eldre med demens å høre på musikken de liker. 

Oppstart: Ukjent

Gründere: Guttorm Ohnstad, Herman Jørstad, Sofia Hognestad og Casper Faarlund. 

UseLess

Kort om selskapet: Gründerne utvikler en tosidig markedsplattform som kobler småskala klesdesignere med forbrukere som ønsker å handle mer lokalt og bærekraftig. 

Oppstart: 2023

Gründere: Emma Skattum, Solveig Grimstad, Emilie Frøhaug, Alexandra Jacobsen og Emma Gaustad

Wepost: 

Kort om selskapet: Shifter har tidligere skrevet om selskapet som leverer en AI-tjeneste for automatisk generering av markedsføringsinnhold for B2B-selskaper. 

Oppstart: 2023

Gründere: Benjamin Bekken, Håkon Græsberg, Trond Haugå, Paula Plusa, Margo Smolenska og André Bjørgum. 

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.