medievaner
Unge bruker over fire timer daglig på sosiale medier
Snapchat og Tiktok dominerer blant tenåringer, mens voksne foretrekker Facebook.

Nordmenn bruker i gjennomsnitt 113 minutter – nesten to timer – på sosiale medier hver eneste dag.
Tenåringer i alderen 16-19 år topper statistikken med hele 252 minutter daglig, viser tall fra Norsk mediebarometer 2024, melder Statistisk sentralbyrå (SSB).
– En større andel kvinner enn menn bruker sosiale medier daglig, og det er kvinner som bruker mest tid på sosiale medier, sier statistikkansvarlig Fam Vivian Bekkengen.
Mens menn i snitt bruker en time og 40 minutter, er kvinner pålogget sosiale medier to timer og seks minutter hver dag.
Hele 80 prosent av befolkningen er innom sosiale medier i løpet av en gjennomsnittsdag.
Plattformvalget varierer kraftig med alder. Blant tenåringer dominerer Snapchat, som brukes av 93 prosent i aldersgruppene 13-15 og 16-19 år. TikTok er også populært, med 83 prosent daglige brukere blant 16-19-åringene.
Facebook er derimot de voksnes arena.
Hele 80 prosent av 45-54-åringene bruker Facebook daglig, mot bare 44 prosent av 16-19-åringene.
Samtidig viser tallene at 90 prosent av nordmenn abonnerer på minst én strømmetjeneste i 2024.
Netflix troner øverst med 69 prosent dekning, fulgt av TV 2 Play (48 prosent), Viaplay (36 prosent) og MAX (34 prosent).
Selv blant de eldste øker strømmevanene kraftig. I aldersgruppen 80 år eller eldre har nå 68 prosent tilgang til strømmetjenester – nesten en dobling fra 37 prosent i 2022.