Unloc henter 25 millioner: Får Obos, Schibsted og svensk butikkjempe inn på eiersiden
Storkunder kastet seg over muligheten til å kjøpe seg inn i den norske nøkkel-startupen. Men gründeren måtte takke nei til 75 millioner.
Gjennom fjoråret inngikk den norske mobilnøkkel-startupen Unloc en rekke store avtaler, deriblant med Schibsted, Obos og Selvaag.
Nå har Oslo-selskapet gjennomført en emisjon på 25 millioner kroner, som dytter verdivurderingen av selskapet opp fra 40 til 156 millioner kroner.
– Vi rakk såvidt å annonsere at vi skulle hente kapital før vi ble nedringt av investorer som ville kjøpe aksjer for svimlende 100 millioner kroner! Det var helt absurd, forteller selskapets gründer og CEO, Kris Riise.
Skal hente hundrevis av millioner
I utgangspunktet skulle selskapet kun hente mellom 15 og 20 millioner, og valgte av hensyn til teamets egen eierandel å ikke akseptere mer enn 25 millioner i denne omgang.
– Det er et luksusproblem. Fokuset flyttet seg til hvem vi ville ha med. For oss er vekst er det viktige nå, sier Riise og legger til at selskapet «trenger både disse pengene og mye mer fremover», for å lykkes.
Emisjonen er selskapets tredje. Den forrige, på 6,9 millioner, ble gjennomført våren 2019 og overtegnet på tre timer. Men denne gangen var interessen langt større enn gründeren selv hadde regnet med, forteller han.
– Vi forstår at vi er inne på noe virkelig stort og meningsfylt når vi ikke behøver å be investorer om penger. Vi er veldig ydmyke for situasjonen samtidig som det bekrefter at vi gjør noe riktig, sier han.
– Hvorfor valgte dere å begrense emisjonen såpass, når dere kunne fått inn over 100 millioner?
– For at teamet skal beholde en fornuftig eierandel inn mot neste kapitalutvidelse ønsket vi ikke å hente mer enn maks 25 millioner til angitt verdsettelse. Vi var inne på tanken om å øke både innhentet beløp og verdsettelsen i denne runden, slik at vi kunne akseptere flere tilbud. Men vi ønsker å forbli edruelige, og heller overraske positivt med både verdsettelse og verdiskapning i fremtidige runder, sier Riise.
– Hvor lenge regner dere med å holde med denne emisjonen?
– Kapitalutvidelsen tillater oss å fokusere på å hjelpe kundene våre i minst 14-18 måneder. Vi får se an utviklingen og veksten i år og vurdere når vi ønsker å hente mer kapital. Vi har en stor og global ambisjon, og regner med å hente mange hundre millioner kroner de neste årene, sier Riise.
Svensk vekstmaskin på eiersiden
Han legger til at de nye investorene «tenker langsiktig - gjerne 10, 20, 30 år fremover».
– Med sånne stayere på laget kan vi skape noe virkelig verdifullt som skalerer over hele kloden, sier Riise.
Blant de som fikk være med i denne runden, er partnerne Obos og Schibsted, samt det svenske konsernet Axel Johnson, som eier en rekke kjente butikk-kjeder. I porteføljen har de kjøpesenterkjeden Åhléns, elektronikk-kjempen Dustin og RCO - et av Nordens ledende selskaper innenfor nøkkelfri adgangskontroll. I november skjøt konsernet inn 177 millioner kroner i Andreas Thorsheims solcelle-selskap Otovo, gjennom investeringsselskapet Novax, som har flere eierposter i små og mellomstore bedrifter. Det er dette selskapet som nå har tatt en eierpost på 3,21 prosent i Unloc, tilsvarende omkring 5 millioner kroner.
– De har en dyp innsikt i netthandel, hjemlevering, trygghet og sikkerhet, og de forstår at digitale nøkler kan bidra til å radikalt effektivisere mobilitet i hele verden. De skal hjelpe Unloc med internasjonal vekst de neste årene, og det blir uhyre interessant, sier Riise.
Han vil imidlertid ikke kommentere detaljene i samarbeidet ennå.
– Teknisk sikkerhet og adgangskontroll er et viktig fokusområde for oss hvor vi også ser en enorm vekst og etterspørsel. Vi leter etter de beste selskapene i Europa, og vi syns umiddelbart at Unloc hadde noe virkelig spennende på gang! Vi ble imponert av å se hva teamet i Unloc har oppnådd på kort tid. Vi valgte derfor å investere i selskapet, og håper å kunne være en god støttespiller for vekst i reisen videre, sier Joakim Skarborg, daglig leder i Novax.
Etter emisjonen verdsettes den norske startupen til drøyt 156 millioner kroner. For ett år siden ble verdien vurdert til 40 millioner. I samme periode har selskapet vokst fra fem til 18 ansatte.