Cosgear-teamet (f.v.) Vetle Slagsvold Øien (CMO), Joar Gjersund (CLO), Ole Kristian Hartvedt Knudsen (CTO), Vilde Bergan (CEO) og Kjetil Vasstein (Lead engineer)
Cosgear-teamet (f.v.) Vetle Slagsvold Øien (CMO), Joar Gjersund (CLO), Ole Kristian Hartvedt Knudsen (CTO), Vilde Bergan (CEO) og Kjetil Vasstein (Lead engineer)

Unngikk krisen med produksjon i Norge: Nå skal Costail lage mer enn bare dyrehaler

Costail fryktet for avbestillinger da verden stoppet, solgte for sekssifret beløp i mai: – Folk unner seg litt ekstra.

Publisert

Det siste året har Costail, den autonome halen som skal sprite opp Cosplay-kostymer, fått masse best i sosiale medier. I desember trykket hardware-selskapet på knappen og åpnet nettbutikken, og allerede den første uken solgte de for én million kroner.

Nå er de første halene sendt ut til kunder over hele verden.

Ville hatt betydelige forsinkelser

– Vi er kjempestolte og veldig fornøyde. Og kundene hopper av glede og deler «unboxinger» og testvideoer, forteller CEO Vilde Bergan.

CEO i Costail, Vilde Bergan
CEO i Costail, Vilde Bergan

Planen var at de 500 første halene skulle sendes ut i mai, men corona-tiden ga noen forsinkelser. Likevel var Costail heldig, og hadde valgt å ha produksjonen i Norge.

– Vi er spesielt glade for at vi valgte Norge nå som corona ble et faktum. Jeg tror vi ville sett på en betydelig forsinkelse hvis vi hadde satt opp linja utenfor landegrensene, og dermed ikke hatt mulighet til å reise dit i etableringsfasen, forteller Bergan.

Hun legger til at det likevel har vært utfordringer.

– Det har vært mye usikkerhet rundt ledetider på deler, og hele verdens fraktsystem er betydelig svekket. Vi ble dermed nødt til å kjøpe inn deler tidligere enn planlagt, og kostnader kom både tidligere og ble høyere enn forespeilet. I tillegg har det vært begrenset kapasitet hos partnerne våre her i Norge, men der løste alt seg fint da vi ble møtt med mye fleksibilitet og løsningsvilje.

Selskapsinformasjon fra Caphub.io

COSTAIL AS

Costail er produkt utviklet av Cosgear, som leverer en autonom, elektrisk hale som beveger seg naturlig i takt med kroppens bevegelser. Selskapet har fokus på åpenhet, generøsitet og kreativitet. Halen er skapt etter påvirkning fra Cosplay-miljøet.

Les mer om selskapet her

TRONDHEIM

Vilde Hjelleset Bergan

0-5

  • Vilde Hjelleset Bergan
  • Vetle Slagsvold Øien
  • Ole Kristian H Knudsen
Se hele selskapsprofilen

Bare én avbestilling

De var også bekymret for hvordan situasjonen ville påvirke avbestillinger og salg, når verdensøkonomien fikk seg en kraft knekk.

–Det var omtrent to måneder til vår leveringsdato da hele verden stengte ned, og alle kundene våre hadde sin fulle rett til å avbestille. Likevel hadde vi bare én avbestilling.

– Det er ganske interessant å se hvordan forskjellige produkter opplever opp- eller nedsvingninger under økonomisk krevende tider. En del «luksusvarer» som sminke og parfyme så man jo under finanskrisen at faktisk opplevde et oppsving, og det er vel noe av det samme vi ser med halene.

– Kanskje det er en kombinasjon av at folk unner seg litt ekstra, og at mange har ekstra mye tid til hobbyen sin. Eksempelvis solgte vi for et sekssifret beløp i mai, uten å bruke en krone på markedsføring.

Cosplayer Whitespring Cosplay med Costails autonome hale. Foto og redigering: Katrix Media
Cosplayer Whitespring Cosplay med Costails autonome hale. Foto og redigering: Katrix Media

Ikke bare et hale-selskap

Selskapet fikk nylig innvilget et innovasjonsprosjekt fra Innovasjon Norge på 1,3 millioner kroner, i tillegg til et lån på en million som sikrer dem kapital til utvikling det neste året.

– I tillegg har vi rullende salgsinntekter som vi skal bruke sommeren og høsten på å sparke fart i, så det er godt med vind i seilene om dagen.

Og selv om det har vært fokus på haler den første tiden, er Bergan klar på at de ikke bare er et «hale-selskap».

– Vi lager teknisk kostymetilbehør til cosplay, og halen er bare vårt første produkt. Vi har en visjon om å bli et verdensledende «brand» innen cosplay. Vi kommer til å bruke et år på å utvikle et par nye produkter, samtidig som vi vil jobbe for stabile prosesser for salg og produksjon. I 2021 skal vi hente kapital for å skalere, sier hun.

Hun legger til å de allerede nå starter med et nytt utviklingsprosjekt og lanserer det neste produktet allerede til høsten.