Trond Simonsen i Roest og selskapet digitale bønnebrenner

Utlendinger får ikke nok av den norske kaffebønne-brenneren. Nå vil Roest lage fremtidens kaffetrakter

Fra Oslo leverer Roest kaffemaskiner til hele verden. At de har hele produksjonen i Norge, har vært avgjørende for suksessen, forteller gründer Trond Simonsen.

Publisert

I et brunt kontorbygg langs E6 ved Bryn i Oslo, jobber åtte ansatte i Roest (uttales Røst) på spreng med å utvikle, produsere og håndtere kundehenvendelser fra Italia, Australia, Sør-Korea og rundt 50 andre land.

Selskapet selger høyteknologiske kaffe-brennere til mellom 5500 og 7000 euro til kaffeentusiaster globalt.

Ifølge kaffekjennere er kaffe mer komplekst enn vin når det kommer til smak, og for å kunne vurdere om kaffen er god, så er man avhengige av å brenne kaffen. Tilbake i 2014 var eneste alternativ å benytte seg av manuelle prøvebrennere med teknologi fra 60 tallet.

Brødrene Trond og Sverre Simonsen kom derfor på ideen om å lage en kommersiell prøvebrenner, som de forteller leverer mer konsise resultater enn de gamle brennerne, samtidig som tidsbruken går ned med opp til 60 prosent.

Kjernekunden er aktører som brenner små prøver av kaffebønner, stort sett kaffeimportører- og eksportører over hele verden. På kundelisten i Norge står blant annet Tim Wendelboe, Friele og Joh. Johannson Kaffe.

Tjent godt på å satse digitalt

Siden oppstarten har gründerne hatt stor suksess. Starten av 2020, bød derimot på utfordringer.

– Starten på fjoråret var utfordrende. Lenge før første nedstengning i Norge, slet vi med leveranser fra utlandet. Messer i utlandet har også vært en viktig arena for oss, som vi brått ikke kunne dra på. Men snuoperasjonen viste seg å bli svært lønnsom, sier medgründer og daglig leder, Trond Simonsen.

I 2020 solgte Roest 200 kaffebrennere. En dobling fra året før.

Selskapet selger ofte flere enheter til samme kunden og, foruten noen spesielle markeder, håndteres alt salg direkte. Med en profittmargin på nesten 70 prosent, blir det penger i kassen.

Omsetningen i 2020 endte på 11,5 millioner kroner og et overskudd på 2,5 millioner.

Veksten ble drevet av et digitalt fokus. Gründerne satset hardt på ny hjemmeside, nettbutikk, søkemotoroptimalisering og tilstedeværelse på sosiale medier. Blant annet gikk de fra 6.000 følgere på Instagram til 30.000.

Maskinen til Roest har programvare som forteller når bønnene er ferdig brent. Den er også enkel å reparere og er designer for å kunne fikses og oppgraderes enkelt av kunden

Skal lage mer en nisjeprodukter

For 2021 er målet å selge 400 brennere. I tillegg vil Simonsen og Simonsen satse utenfor nisjemarkedet for prøvebrenning av kaffebønner. På trappene er blant annet en større brenner og et produkt for selve byggingen av kaffen.

– Med de neste produktene, går vi ut av det ekstreme nisjemarkedet vi har vært i så langt. Markedet for kaffebrennere har en årlig verdi på 2,4 milliarder kroner . Vi føler nå at vi er modne nok nå til å satse på flere parallelle prosjekter, sier Simonsen.

De to gründerne vant en investering på 1,2 millioner fra Angel Challenge i desember 2016. Totalt hentet de 3,1 millioner i 2016/2017. De pengene levde de på til første salg var i boks i oktober 2018.

Nå som de skal utvide sortimentet, vil de se etter nye investorer.

– For å oppnå våre planer, vurderer vi å ha en fundingrunde med en litt større aktør i 2021 eller 2022. Skal vi først gjøre det, bør vi hente minst 10 millioner kroner. Noe mindre gir ikke mening, for den likviditeten skal vi klare over salg, sier Simonsen.

Made in Norway

Ved å gå inn i en liten nisje, har brødrene Simonsen ikke bare gjort det godt som gründere, de har også klart å holde produksjonen i Norge.

På kontoret sitter kundeservice, ingeniører og montører i samme etasje. Delene produseres i utlandet, men programvaren og maskinen settes sammen for hånd og sendes ut fra Norge.

Simonsen sier det er avgjørende at de har produksjonen i samme bygg. På den måten kan de snu seg raskt og møte forventningene til en kravstor kundegruppe.

– Vi er fortsatt i en tidlig fase og gjør ofte endringer for å forbedre produktet og produksjonen. Hvis en kunde kommer med forslag til forbedringer som vi synes er fornuftig, og produksjonene er i Kina, vil det ta mye lengre tid, sier Simonsen.