Foto: Foodora
Foto: Foodora

Utvider: Skal levere bøker, blomster og elektronikk

Nå skal Foodora satse på å levere «alt» - på en halvtime.

Publisert Sist oppdatert

Matleveringstjenesten Foodora utvider tilbudet kraftig. Selskapets sjef i Norge, Elisabeth Myhre, forteller til DN at de fremover skal frakte «alt».

I første omgang utvides tilbudet i appen med et utvalg Joker-butikker, en smågodt-kjede og en blomsterbutikk. Tjenesten blir først tilgjengelig i Oslo, før den rulles ut i resten av områdene de opererer til vanlig.

Myhre understreker at selskapet ikke skal levere ukeshandelen på døren, men at de satser på mindre leveranser med dagligvarer, blomster, bøker og elektronikk. Tanken er at den enkelte butikk skal tilby et begrenset utvalg nøkkelvarer.

Leveringen skal skje innen en halvtime, og til samme pris som levering av mat i dag – i hvert fall inntil selskapet har rukket å høste erfaringer.

– Vi vet mange butikker i sentrum har høy husleie og sliter med fallende besøk. På denne måten kan de også fungere som fremskutte lagre for de mest populære varene, og være mye mer konkurransedyktige i møte med tradisjonell netthandel. Forhåpentlig kan levering gi butikkene et ekstra ben å stå på, slik det har vært for mange restauranter, sier Myhre til DN.

Selv om omsetningen for selskapet øker, leverer det fortsatt et kraftig underskudd, viser årsregnskapet for 2019.

Til sammen var omsetningen på 145 millioner i 2019 – en vekst på 35 prosent fra 2018, da selskapets driftsinntekter endte på 107 millioner.

Tapene har på sin side vokst nesten fem ganger, fra 11 millioner i underskudd før skatt i 2018 til 53 millioner i fjor.

– Det koster å vokse, og det er vi heller ikke helt ferdige med. I tillegg har vi fått en tariffavtale i året som gikk, som vi er veldig glade for, men som koster litt, sier Myhre om underskuddet.