IMPACT

Ventet 10 år på en tjeneste som kunne hjelpe datteren. Så bygget de den selv

Frustrasjonen med dårlige eller manglende løsninger for mennesker med spesielle behov, har ført et gründerteam på fem sammen. Nå skal de trenge inn i den amerikanske forsikringsbransjen med appen Pletly.

Stedatteren Angelina er inspirasjonen bak oppstartsselskapet Pletly, som Marius Mathisen driver sammen med kona og tre andre medgründere.
Stedatteren Angelina er inspirasjonen bak oppstartsselskapet Pletly, som Marius Mathisen driver sammen med kona og tre andre medgründere.
Publisert Sist oppdatert

For ti år siden figurerte Marius Mathisen i norske og internasjonale overskrifter, da han utviklet et spill for sin psykisk utviklingshemmede stedatter Angelina.

Hun manglet språk og slet med finmotorikk. Spillet var i bunn og grunn designet for kognitiv trening, noe eksisterende løsninger ifølge Mathisen var uegnet for. Inntektene fra spillet brukte han på å kjøpe nettbrett til resten av spesialklassen til Angelina, skrev Dagens Næringsliv i 2012.

– Så gikk tiden, og utviklingen på feltet sto stille. Mange av appene har fortsatt samme kvalitet som den gang, sier han til Shifter.

Fire av fem medgründere i Pletly har kjent på kroppen utfordringene de prøver å løse.
Fire av fem medgründere i Pletly har kjent på kroppen utfordringene de prøver å løse.

I fjor bestemte Mathisen og kona Jeanine seg for å droppe oppussing av huset og i stedet satse pengene på en ny oppstartsbedrift som tok på alvor de problemstillingene mennesker med spesielle behov står overfor.

Resultatet ble startupen Pletly. Ambisjonen er å bygge et komplett digitalt hjelpemiddel for denne gruppen. Flere investorer er med, og nylig landet selskapet en avtale med Bancroft - en anerkjent organisasjon som tilbyr tjenester laget for folk med autisme og fysiske eller psykiske utviklingshemninger.

Alt må kobles sammen

– Vi er en «care management»-plattform, som tar for seg flere problemstillinger, forteller Mathisen.

Første steg er å skape et verktøy som familier kan bruke til å koordinere og kommunisere pleien av sitt barn.

– Vår tilnærming er at for at dette faktisk skal bli brukt, må man tenke på alle aspektene; ikke bare familien som en kjerne. Alt må kobles inn i ett og samme økosystem. Det vil skape masse merverdi som i dag går tapt, mener han.

Skalerer ikke alene

Ekteparet Mathisen går ikke blindt inn i oppstartsuniverset. Etter å ha jobbet en stund for KPMG og Inmeta (Crayon Group) som utvikler og prosjektleder, har Mathisen vært såkalt «management for hire» for startups. Slik høstet han erfaring fra roller i Wittario, Skooler og som midlertidig teknologisjef i BeSafe. Jeanine er på sin side nyutdannet grafisk designer.

– Av erfaring vet jeg at man sjelden kan bygge noe som skalerer alene, sier Mathisen.

Derfor tok han kontakt med sin tidligere kollega og forretningsutvikler Frode W. Kjersem, som bor i Philadelphia. Utvikler Tommy Trøen, som også har barn med spesielle behov og har erfaring med å jobbe inn mot Nav, ble snart med på laget. Så tok entreprenør Thor Næss kontakt. Han har jobbet med å hjelpe mennesker med spesielle behov, og ønsket å bidra i dette prosjektet. Disse fem utgjør nå gründerteamet.

Selskapet gjennomførte tidlig en klassisk «family&friends»-kapitalinnhenting, som sammen med tilskudd fra Innovasjon Norge landet på 1,2 millioner kroner. Ekteparet har også brukt én million kroner av egne penger for å ta ut lønn, samt lånt selskapet 600.000 kroner. Nylig ble det også gjennomført en brorunde på drøyt 700.000 kroner i forberedelsene til en større såkornsrunde tidlig neste år.

I den seneste emisjonen kom blant andre Ewa Schage, tilhørende familien bak blant andre Schage Eiendom. Det er hennes debut som startup-investor.

Gratis først

I sommer listet selskapet seg forsiktig ut i markedet med en såkalt «soft launch» av appen Pletly Pal, som legger til rette for kommunikasjon på tvers av omsorgsgivere.

– Vi skal ikke sitte og ruge i tro om at vi har alle svarene. Folket og brukerne må få si sin mening, sier Mathisen.

Deretter er planen å lansere en tjeneste som skal hjelpe til med kommunikasjon (Pletly speech) og én for historiefortelling (Pletly Book).

Inngangsbilletten skal være gratis, men selskapet er i dialog med flere partnere om hvordan betalingsmodellen, sannsynligvis en b2b-løsning, skal utformes.

– Den største utfordringen er å løse betalings-nøtta, og derfor ser vi for oss en flerstegsmodell der Pletly Pal er gratis, men med oppsalgsmuligheter.

Satser på USA

I tillegg til hjemmemarkedet, satser selskapet tungt på USA. Delvis fordi de allerede har bein på bakken der via medgründer Kjersem, delvis det store markedet og behovet, samt det manglende sikkerhetsnettet i samfunnet der.

– Behovet er der «åkkesom» for familier med spesielle behov, og det er en høyt prioritert utgiftspost for denne gruppen.

I USA tror Mathisen at veien inn går via forsikringsselskapene. Dette sporet utforskes nå intensivt. Selskapet er også snart ferdig med pilottesting sammen med nevnte Bancroft. Gründeren forteller om gode erfaringer.

Nyheter og innsikt rett i epostboksen

Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.

Hvilken bransje jobber du i?*

Powered by Labrador CMS