Bærekraft
Verdane satser tungt på sirkulære kontormøbler som abonnement
Investerer 1,1 milliarder kroner sammen med Inter Ikea Group og HM-arvinger.
Nornorm tilbyr en abonnementsbasert møbleringstjeneste der bedrifter kan leie kontormøbler, heller enn å kjøpe og kaste.
Målet er å fremme det sirkulære kontoret og samtidig bidra til redusert karbonavtrykk for kundene, som skal få frigjøre kapital og større fleksibilitet på kjøpet.
Verdane, Inter IKEA Group og Philian AB (investeringsarm til HM-arvinger) investerer nå 1,1 milliarder kroner (110 millioner euro) i selskapet som har solgt abonnementer og møbelløsninger til mer enn 200 000 kvadratmeter med arbeidsplass, og har selskaper som Netflix, Volvo og og IWG på kundelisten.
Det globale selskapet, som er registrert i Danmark, ble etablert sammen med Inter IKEA i 2020.
Tror på besparelser på 30 prosent
Verdane-partner Erik Osmundsen har vært leder i Norsk Gjennvinning i flere år.
– Selskapet er allerede en suksess. Det har vokst med 20 prosent i måneden siden starten for to år siden. Bare siden vi begynte å se på det tilbake i april har det blitt dobbelt så stort, sier han.
Ifølge Osmundsen er forklaringen enkel.
– For kunden er det både billigere og mer bærekraftig enn å kjøpe møblene selv. Enkelte målinger antyder besparelser på 30 prosent. Og møbler som tidligere var i en 7 års ’bruk og kast’ modell, vil nå kunne leve i 20-30 år fordi Nornorm investerer i holdbare møbler og har interesse i å kunne leie dem ut så lenge som mulig. Dessuten er løsningen mer fleksibel enn å kjøpe inn selv. Da kan man redusere og øke møbler raskt etter behov.
Utover store globale selskaper som allerede står på kundelisten, er det aktuelt å rette seg mot eiendomsselskapene og kontorfellesskap.
Automatisk kobling til bærekraftregnskapet
EUs regler om bærekraft blir stadig strengere. Fra neste år må flere selskaper rapportere mer detaljert om ringvirkningene av egen virksomhet.
– Hvordan skal selskapet dokumentere at effektene på bærekraft faktisk er målbare?
– Selskapet er skapt for å være sirkulært og teknologisk fra dag en. Kundereisen skal være automatisert, slik at det blir enklest mulig for kunden å kutte ut mellommenn.
Det innebærer blant annet at effektene skal måles automatisk. Ifølge Osmundsen skal det tilbys en såkalt full livssyklusanalyse på alle møblene. Det vil si at effektene på klima og miljø skal dokumenteres så nøyaktig som mulig, helt fra skog, smelteverk og garveri til ferdig kontorstol.
– Vi skal kunne rapportere et nøyaktig fotavtrykk direkte integrert i kundenes bærekraftsregnskap. Dette er en av hovedprioritetene å få på plass, sier han.
Volvo og Netflix på kundelisten
Nornorm har noen av verdens mest innovative virksomheter på kundelisten, blant andre Volvo, Electrolux, Castellum, IWG, Wolt, Miro, Edge og Netflix.
– Dette er selskaper som vet at det å redusere eget karbonavtrykk er viktig for å løse klimakrisen. Et paradigmeskifte fra bruk og kast til sirkulært er nødvendig på tvers av hele økonomien, og utgjør en viktig investeringstese for Verdane. Nornorm har som mål å forlenge levetiden til kontormøbler fra 6 til 20 år, eller til og med 30 år. Gitt at de fleste kontormøbler fortsatt havner på søppeldynga, vil dette være et stort skritt videre for sirkulærøkonomien, sier Eiriksen.
Mange kontormøbler kastes
Bruk og kast av kontormøbler er et underkommunisert problem. Ifølge SINTEF ble det i EU kastet 10 millioner tonn møbler i 2019, og det store forbruket krever over fem ganger så mye materialer som klær, elektronikk og sportsutstyr.
Bare i 2019 kastet EU 10 millioner tonn møbler. Det store forbruket krever over fem ganger så mye materialer som klær, elektronikk og sportsutstyr, og gjør møbler til en klimaversting.
Skal til USA
Med støtte fra Verdane vil selskapet bruke finansieringsrunden som utgangspunkt for videre, internasjonal vekst.
I dag tilbyr Nornorm sine løsninger i Danmark, Sverige, Norge, Tyskland, Nederland, Frankrike og Belgia. Selskapet har også nylig gått inn i det britiske markedet, og planlegger å etablere seg i USA i 2023.
– For å vokse og tilpasse seg fremtiden, må alle selskaper tenke nytt og greie å omstille seg fra lineære til sirkulære forretningsmodeller. Dette er bare begynnelsen på denne bevegelsen. Alle bransjer vil bli berørt, og for å overleve og vokse videre må bedriftsledere være forberedt på å gjøre endringer. Den sirkulære bevegelsen vil ha større innvirkning på bransjer enn internettrevolusjonen, sier Jonas Kjellberg, medgründer og styreleder i Nornorm.
Kjellberg var i sin tid med på teamet som startet Skype.
– På samme måte som Teslas elektrifisering av biler har påvirket bilindustrien vil vi være en katalysator for endring til et mer sirkulært kontormarked, sier Anders Jepsen, administrende direktør i Nornorm.
Verdane satser på bærekraft
Investeringen ble gjort gjennom Verdanes Idun I-fond, som er klassifisert som et artikkel 9-fond under EUs finansforordning. Gjennom Idun investerer Verdane i ambisiøse vekstselskaper med løsninger innen utvikling av bærekraftige samfunn, energiomstilling og et mer bærekraftig forbruk.
Fondet som har rundt 3 milliarder kroner i kapital, har så langt gjort ni investeringer i bærekraftige selskaper, inkludert Spond, Release og EVA Global.
Målet er å gjøre litt flere enn 15 investeringer totalt.
Verdane-fondene har også investeringer i andre gjenbruksplattformer, som tyske Momox, som omsetter for 300-400 millioner euro i brukte klær og bøker og har tatt en ledende posisjon i Europa, og Swappie som er den største plattformen for gjenbruk av elektroniske artikler i Europa.