Musikktech

Veteranen har vært med på to musikktech-exiter. Dette ser han etter nå

Vi snakket med fire musikktech-investorer om hvor de har investert og hva de ser etter nå. 

Pensjonist og investor: Erling Maartmann-Moe på Music Tech Conference i Bergen
Publisert Sist oppdatert

Seks hete musikktech-startups kjemper om å bli den neste store hiten etter Voisey og viste seg frem for investorer under Music Tech Conference Bergen

Shifter huket tak i noen av investorene som var på konferansen og spurte om hvilke selskaper de hadde investert i, hvorfor de investerer i musikktech og hva de ser etter nå. Vi spurte også hvor mye de hadde investert i de ulike selskapene, men der fikk vi ikke så mange svar. 

Erling Maartmann-Moe

Startet Oslonett, Norges første kommersielle internettselskap, ledet New Media Science og var i Alliance Venture fra 2001. Er nå pensjonist, men styreleder i Oiid, rådgiver for oppstartsselskapet Broadcast og er engleinvestor. 

– Hvilke selskaper har du investert i? 

– Oiid, Vierlive, Fjorden, CarboCulture og Sagaverse som engleinvestor. To viktige musikk-exits: Phonofile som ble solgt til Sony, da investerte jeg gjennom Alliance Venture, og som engleinvestor i Voisey som ble solgt til Snap.

– Hvorfor musikktech?

– Det er et element av passion i det. Man kan ikke drive med det uten å ha passion for musikk. Jeg er nesten tilbake til der jeg begynte, da jeg jobbet med lyd og video tilbake til 1990. Jeg hadde det første digitale videokortet i Norge på slutten av 90-tallet. 

– Hva ser du etter nå?

– Jeg ser etter forretningsmuligheter og talent, gjerne tidlig fase. Jeg ser etter noe som kan bli stort internasjonalt, som har et stort marked, og jeg ser etter team. Det handler veldig mye om forbindelser i bransjen. Det er en kompleks bransje - mange rettigheter og lover. Lederen for Oiid er en av dem med best relasjoner i hele bransjen. Og så ser jeg etter investorer til Oiid, vi er ute med en Slip som vi er ca. halvveis på, og det nærmer seg lansering.

Rolf Mork-Knudsen, styreleder og investor i Crescat.

Rolf Mork-Knudsen

Siviløkonom og markedsfører, driver selskapet Annerledeslandet som er markedsavdelingen til ulike selskaper. Tidligere produktsjef i Rieber & Søn. Jobber med mange ulike gründerselskaper. 

– Hvilke selskaper har du investert i? 

– Crescat, er styreleder der. Jeg har investert ganske mye der. 

 – Hvorfor musikktech? 

– Det begynte med at jeg var mentor for Crescat. Før det hadde jeg ikke interesse for det området, men skjønte raskt de guttene hadde noe interessant som kunne bli noe. Det er det i ferd med å bli, så det er en gøy reise. Vi har fått inn veldig interessante signaturinvestorer nå, Live Events har blant annet gått inn med mer. 

 – Hva ser du etter nå?  
– Det er interessant å se hva som skjer på feltet. Det er utrolig mye innovasjon og nye selskap, men jeg har ingen konkrete planer om investeringer nå. 

Jannicke Allers 

Jannicke Allers i Gefyl Invest og Buzzfond.

Driver eget investeringsselskap, Gefyl Invest - og sitter i styret i Buzzfond, Bergen kommune sitt fond som investerer i musikk-selskaper. 

– Hvilke selskaper har du investert? 
 – Gjennom Buzzfond investerer vi fra 100.000 til 500.000. Vi er inne i Oiid, Crescat og Nexro. 

– Hvorfor musikktech?

Gleden ved å sitte i Buzzfond gjør at jeg lærer, så nå vurderer jeg å investere gjennom eget selskap. Jeg kommer trolig til å gå inn i Nexro og Crescat nå. 

– Hva ser du etter nå? 

I begge de to selskapene så er det utrolig dyktige gründere. De har høy grad av teknologi. Musikk er en vei inn i teknologi. Jeg investerer aldri alene, men begge selskaper har andre investorer her i byen - som er gode co-investorer som jeg kjenner fra før. Markedspotensialet til begge selskapene er helt enormt. 

Christine Neumann i NH Kapital.

Christine Neumann

 Daglig leder i NH Kapital, et mellomstort «family office» som driver med investeringer og kapitalforvaltning. Ca 10 prosent av totalporteføljen er plassert i venture og oppstartsselskaper. 

– Hvilke selskaper har du investert i? 
– Innenfor musikktech gikk NHK inn i Oiid i 2013, en musikkapp for interaksjon mellom musikken og brukerne. Selskapet har hatt en del utfordringer vedrørende rettigheter og teknologi, men er godt posisjonert med internasjonale avtaler og gode samarbeidspartnere.  

– Hvorfor musikktech?

– Musikktech er spennende og alle har vel et hjerte for musikk på en eller annen måte? Oiid er først og fremst en hjerteinvestering, men jeg håper selvfølgelig de vil lykkes! 

 – Hva ser du etter nå? 
– Jeg har deltatt på konferansen hovedsaklig for å følge med på trender innenfor musikkteknologi, nettverksbygging og eventuelle fremtidige samarbeidspartnere for Oiid. Det har vært veldig spennende å delta og jeg har blant annet lyttet til en av mine store musikalske helter - Janove Ottesen i Kaizers som blant annet snakket om «The power of superfans». 

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.