FINANSIERING

Vil automatisere prising når selskaper selger til seg selv

Samtidig vil den amerikanske gründeren Michael Vorndran eliminere en melkeku for konsulenthusene han jobbet for før. Nå går Røkke-fondet Runway FBU inn på eiersiden.

Teamet i TP Accurate fra venstre: Matei Jurić, Léo von Lueder, Michael Vorndran, Roko Marinović, Ana Škulj.
Publisert Sist oppdatert

Når store selskaper med avdelinger og datterselskaper i flere land handler varer og tjenester internt, finnes det ikke noe marked som regulerer prisen. Slike transaksjoner kan gi utslag i skatteregningen til selskapene. Jobben med å bestemme prisen settes derfor gjerne ut til konsulenter, for å bevare prinsippet om armlengdes avstand.

– Det er fortsatt rom for rådgivning, men en del av det er utdatert og kan automatiseres. Det kan gjøres raskere, bedre, og mer effektivt, sier gründer Michael Vorndran i oppstartsselskapet TP Accurate.

Amerikaneren har bodd i Norge i ti år og har blant annet jobbet som konsulent i Deloitte, hvor han hadde nettopp internprising som spesialgren. I fjor sa han opp for å prøve seg på egen hånd.

Oppstartsselskapet tar mål av seg å bli den viktigste aktøren i markedet som vil automatisere disse høyst manuelle oppgavene. Ifølge en rapport fra Source Global Research var dette rådgivningsmarkedet verdt 10 milliarder dollar i 2019, og er det raskest voksende feltet innen skatt.

Det første produktet til Accurate ble nylig lansert og tar for seg prising av finansielle tjenester som lån, garantier, konsernkonti («cash pool») og kredittvurderinger. Andre produkter er under utvikling, opplyser gründeren.

Han hevder at flere store og betalende kunder er med allerede. Nå posisjonerer gründeren seg for å skalere selskapet internasjonalt. I den sammenheng er Accurate i ferd med å lukke en emisjon på seks millioner kroner. Selskapet prises til 37 millioner kroner før pengene står på konto.

Røkke-fond på eiersiden

Blant investorene er Røkke-fondet Runway FBU. De tar halvparten av investeringen, og får med det en eierandel på 7,5 prosent. Kontakten med Tor Bækkelund og Co fikk Vorndran gjennom en felles Oslo-amerikaner, partner i Snö Ventures, Max Samuel.

Accurate er den tredje investeringen til det ferske teknologimiljøet som har flyttet inn i samme kvartal som Cognite, Aize og Seetee.

– Internprising blir stadig vanskeligere å overholde for multinasjonale selskaper, med økende regelverk og mer aggressive skattemyndigheter. Dagens løsninger er manuelle, trege og dyre. Selskapets gründer kommer fra bransjen og har utviklet denne løsning i flere omganger med tydelig verifikasjon fra krevende internasjonale kunder i et voksende globalt marked. Vi ble imponert av samtalene med kundene, og deres tanker feedback av både gründer, teknologi og løsningen, sier Bækkelund om investeringen.

Myndighetene følger feltet med lupe

De aller fleste ønsker å gjøre internprising riktig og med armlengdes avstand, mener Vorndran, og det er disse han jakter som kunder. Det finnes likevel flere høyprofilsaker der store multinasjonale konsern har betalt lite eller ingen skatt som følge av feilprising. I fjor forekom slike saker over hele Europa, inkludert Norge, ifølge Bloomberg Tax.

– Økt fokus blant skattemyndigheter på dette feltet og mer regulering gjør at verken konserner eller rådgivere kan gjøre alt, så det er en perfekt storm som åpner et rom for teknologi, mener Vorndran.

Det finnes riktignok noen andre datadrevne løsninger, vedgår gründeren, men ingen han anser for å være seriøse konkurrenter.

– Programvaren skal finne riktig pris. Det er et verktøy som kan brukes av selskaper som prøver å gjøre det, men kan også brukes av skattemyndigheter som prøver å sikre at konserner betaler riktig skatt.

Krevende kontakt med utviklere

Det er første gang Vorndran forsøker å bygge noe eget.

– Ja, det er skummelt, men det er også frigjørende. Det kan også være skremmende å bli værende på samme plass, hvor læringskurven flater ut.

– Noen overraskelser underveis?

– Jeg hadde en tanke om at jeg bare kunne fôre utviklerne med ideen min, og så ble produktet laget akkurat slik jeg ville ha det. Men slik er ikke prosessen.

Vorndran forteller at det tok flere forsøk før han fant riktig miljø å samarbeide med.

– Og feilskjærene innledningsvis handlet nok minst like mye om meg og min bestilling, som utviklerne.

Les også: Neonomics' metode for å ansette teknologer

Ikke åpenbare, men enorme fordeler

For tiden jakter Accurate folk, både på produktsiden og tekniske ressurser. Samtidig trekker selskapet på kompetansen som sitter i Akerkvartalet, helt i tråd med hensikten bak Runway FBU.

– Det er et stort problem, men få vet noe om det, sikkert fordi det handler om skatt. Multinasjonale selskaper sliter med det, og det har vært lite innovasjon på området. Så mye i hverdagen vår som forbrukere er digital og automatisert; nettbank, matbestilling, strømmålere. For meg er det fascinerende at ingen har sett på et så viktig område innen internasjonal beskatning ennå. Så jeg synes det er viktig at vi gjør det. Fordelen er kanskje ikke så åpenbare som de vi ser fra dag til dag, men de er enorme, sier amerikanske Vorndran.

RETTELSE: I en tidligere versjon av denne saken kom vi i skade for å hevde at det totale markedet var på 10 milliarder kroner. Det korrekte er 10 milliarder dollar.

Nyheter og innsikt rett i epostboksen

Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.

Hvilken bransje jobber du i?*