Gründer Einar Marthinsen (t.v.) og styreleder Helge Onsum i Parkit vil gjennom selskapets plattform gi bedre utnyttelse av hovedstadens parkeringsplasser.

Vil gi eiere av parkeringsplasser cash flow når den står tom

Gründeren av Parkit så potensialet i parkeringsplasser som stod tomme. Nå gir han bedrifter og privatpersoner muligheten til en passiv inntekt som utbetales månedlig, uten nedside.

Publisert

I 2018 var Einar Marthinsen med på å arrangerer Sko & Veskemessen utenfor Oslo. Folk kom kjørende over land og strand for å se nyheter og bygge nettverk i bransjen.

Messen varte over en helg. Problemet var mangel på parkeringsplasser. Arbeidet med å få lov til å bruke parkeringsplassene som var ledige rundt lokalene, var tungvint og tidkrevende.

Det var da Marthinsen tenkte at det måtte være en enklere måte å leie parkering fra bedrifter og privatpersoner ved behov. Kort tid senere så selskapet Parkit dagens lys.

Parkit har likheter med AirBnB. Selv er ikke Marthinsen så glad i sammenligningen fordi det er noen vesentlige forskjeller.

– En utleier i AirBnB må akseptere leietakeren og det krever en viss oppfølging, enten av en selv eller et selskap som gjør det på dine vegne. Når du legger ut parkeringsplass(er) gjennom Parkit, får du utbetaling en gang i måneden. Utleier trenger ikke å gjøre noe annet enn å sette tidspunkt for når den er ledig, forteller han.

Mangler en aktør som lar private leie ut på timesbasis

Siden oppstart har Parkit nå 115 tilgjengelig p-plasser i Oslo. Rundt 500 personer er registrerte brukere.

At Parkit gir eierne mulighet til å tjene penger på plasser, som uansett ikke brukes, mener Martinsen er det store trekkplasteret.

På markedet er det også begrenset med muligheter som lar brukerne leie eller leie ut private parkeringsplasser på timebasis, sier Marthinsen.

Løsningen er en mobilapplikasjon utviklet for integrering i en Maas-løsning (Mobility as a service).

På listen over utleiere står blant annet privatskolen Bjørknes og en håndfull tannlegekontor. De har utleie av kundeparkeringen når de selv er stengt. Utleier velger selv timepris, men Parkit gir anbefalinger basert på nabolaget.

Parkit tar 30 prosent av transaksjonskostnadene.

– Parkeringsplasser tar opp mye plass i byer, samtidig utnyttes de dårlig. I tillegg er det vanskeligere og vanskeligere å finne parkering. Kommunen fjerner sine plasser over lav sko. En løsning på p-plass mangel er å tilgjengeliggjøre private plasser for alle. Det er det vi gjør, sier Marthinsen.

Ikke bekymret for kampen mot bilen

Til nå ha Parkit hentet rundt to millioner kroner fra investorer, som inkluderer Venditio & Co. Nå går de i gang med å hente fire millioner til, gjennom folkefinansieringsplattformen Dealflow.

Nå har selskapet fokus på å vokse i Norge. Fremover vil de utvide til de største byene i Norge. Deretter alle byer med over 30.000 innbyggere. Planen er å etablerer selskapet i Sverige før 2022.

For å understreke behovet i markedet, viser han til en rapport fra Transportøkonomisk institutt, som viser at 8-30 prosent av all trafikk i en storby, kommer av folk som leter etter parkering.

Det er et stort behov for tilgjengelige parkeringsplasser (med og uten lademuligheter) ut over det som tilbys som beboerparkering, vanlige betalingsbaserte plasser og parkeringshus, mener Marthinsen.

Det er likevel flere humper på veien. For at Parkit skal ha suksess, må de ha kritisk masse. Det må være betydelig med både utleiere og brukere. Og de må være der samtidig for gi verdi.

Marthinsen er optimistisk på vegne av Parkit, selv om han sier det er «en kamp mot bilen».

– Det vi ser er at en «smart city»-løsning som dette, gjør at vi kan utnytte de få plassene som blir igjen, optimalt. At det blir færre biler og offentlige parkeringsplasser, kan være til vår fordel fordi det tvinger flere til å tenke smart og ta i bruk nye løsninger. Initiativet for utleiere til å komme på plattformen vil kanskje også bli større, fordi det er mer å tjene, sier han.