Andreas Kristiansen, Jeanette Dyhre Kvisvik og Jarle Snertingdalen i Villoid.
Andreas Kristiansen, Jeanette Dyhre Kvisvik og Jarle Snertingdalen i Villoid.

Villoid økte salget fra 245.000 til 22 millioner, og nå skal pant på klær gi mer vekst

Jeanette Dyhre Kvisvik vil få nordmenn til å bli like verdensmestere i å pante klær som flasker.

Publisert Sist oppdatert

Fashion-startupen Villoid ble lansert for tre år siden lansert som et "Instagram for shopping". Selskapet sikret tidlig et stjernesamarbeid med moteprofilen Alexa Chung, og appen gikk raskt til topps blant de mest populære i Storbritannia og USA. Det ble tidlig klart at de slet med å få forretningsmodellen til å gå opp, og inntektene var på et par hundre tusen kroner.

Etter at Shifter skrev om den storstilte snuoperasjonen, der Villoid gikk fra å være "bare en app" til å bli en "fullskala nettbutikk", ser bildet totalt annerledes ut. Det var Dagens Næringsliv som først meldte om inntektsveksten til Villoid, og at fashion-gründerne har hatt en omsetning på over 26 millioner kroner de siste 18 månedene. I år forventer Jeantte Dyhre Kvisvik at salget skal stige videre oppover til over 40 millioner kroner - noe som betyr at selskapet vil gå i pluss i november.

Tok sin tid

Villoid har hentet kapital i flere runder etter at de kjøpte ut "startupen" somopprinnelig var en avdeling i Telenor. I august i 2017 hentet de 13 millioner kroner. I fjor vår kjørte de en folkefinansiering som ble overtegnet på 5,5 millioner kroner.

- Er millionene dere har investert siden dere gikk ut av Telenor godt brukte penger?

- Man bestemmer jo ikke alltid helt over det som skjer når man kjøper ut et selskap på denne måten. Det tar litt tid å få det til å fungere. Andre ville kanskje gitt opp hundre ganger, men vi har klart å snu det rundt, sier Jeanette Dyhre Kvisvik til Shifter.

Drahjelp av appen

Hun mener at Villoid har klart å bygge en nettbutikk i et svært konkurranseutsatt fashion-marked. Og selv om de ikke lenger er et app-selskap, gir hun mye av æren for suksessen de nå opplever, til nettopp appen og de mange brukerne der.

- Hadde vi ikke hatt appen, hadde vi ikke hatt de 80 merkene ombord. Og hadde vi ikke hatt disse, hadde vi heller ikke kommet inn i markedet. Nå har vi endelig fått omsetning, og har kommet oss gjennom en krise.

En gang tech, alltid tech

I 2019 sendte selskapet ut 22.000 pakker. Men selv om de nå gjør noe ganske annerledes enn å drive det opprinnelige app-selskapet, anser Dyhre Kvisvik det fortsatt til å være et tech-konsept.

- En annen årsak til at vi kom oss inn i markedet, var jo teknologien. Vår CTO i London har en doktorgrad i maskinlæring. Denne setupen gjør at vi har automatiserte systemer som svært få andre nettbutikker har, vi har også lavere kostnader til markedsføring. Og min medgründer Jarle Snertingdalen hadde jo ikke giddet å holde på med dette hvis det ikke hadde vært teknologi.

Pant din kjole

Når Villoid nå lanserer en egen panteordning for klær, er det også teknologien som gjør det mulig å få til dette på en ressurseffektiv måte. Dyhre Kvisvik viser til at nordmenn er verdensmestere i å pante flasker, og tror vi kan bli det samme på klær. Selv kaller hun det «Greta-effekten».

- Vi må gjøre noe med dagens «bruk- og kast»-mentalitet. Å pante klær er egentlig en ”no brainer” når mer enn halvparten av klærne vi kjøper i dag, blir hengende ubrukt i skapet, sier gründeren.

Klesindustrien er blitt kjent som en av klimaverstingene, ifølge Dykre Kvisvik, og viser til tall fra SIFO som sier at gjennomsnittsnordmannen har 359 plagg i klesskapet. Å kjøpe et brukt plagg reduserer plaggets klimaavtrykk betydelig.

- Nå kan du kvitte deg med klær du ikke lenger bruker på en bærekraftig måte. Samtidig får du panteverdien tilbake, som kan brukes til å kjøpe både nytt og brukt på Villoid.no, sier medgründer Jarle Snertingdalen.

Kundevekst med brukt

Villoid-gründerne er ikke redd for at bruktsalget skal gå utover salget av nye klær.

- Vi tror at dette er en vinn-vinn for alle parter. Vi ser at markedet går mot økt fokus på gjenbruk, og vi tror at vi får flere lojale kunder når vi tilrettelegger for dette, sier Dyhre Kvisvik.

Med seg på laget har de Schibsteds nye satsing, SVOSJ, som gjennom logistikkselskapet Helthjem skal sørge for at kundene kan få levert inn klærne sine på enklest mulig vis; fra egen dørmatte.