proptech

Vind i seilene for proptech-nisje: Får milliontilskudd 

– Vi har holdt tunga rett i munnen med vår problemstilling, sier Arealize-gründer Sophie Irgens. Nå fyller duoen opp med kapital til algoritme-forskning. 

Benedicte-Elise Foldnes og Sophie Irgens står bak Arealize. – De fleste konkurrentene våre går mye bredere, sier Irgens.

Arealize fikk nylig 2,7 millioner kroner til forskning og utvikling fra Innovasjon Norge.

Tilskuddet skal etter planen brukes på et prosjekt som inkluderer algoritmeutvikling, og beløpet er allerede er matchet med privat kapital, forteller gründer Sophie Irgens

– Siva Eiendom er pilotkunde, og vi skal i prosjektet forbedre prosessene våre, sier hun. 

Slik ser Arealize-løsningen ut.

Tre år gamle Arealize står bak et verktøy som bruker kunstig intelligens for raskt å kunne vise hvordan et kontorlokale kan se ut for en kunde.

Løsningen tar utgangspunkt i eksisterende tegninger og gjeldende regler for et lokale - og lager ulike løsninger for utforming og tilpasninger. 

Fokuserer på egen nisje

For kort tid siden annonserte oppstartsselskapet, stasjonert i både Trondheim og Oslo, et samarbeid med Entra.

Irgens forteller om ti øvrige kunder på løpende lisens, deriblant Midgard, Selvaag Eiendom og GC Rieber. 

I et marked tett mellom proptech-aktørene, fokuserer Arealize kun på eiendomsselskaper.

– De fleste konkurrentene våre går mye bredere og skal gjerne løse et problem for flere brukergrupper, gjerne arkitekter, utbygger og eiendomsselskaper, sier hun.

– Vi får en del henvendelser om samarbeid fra andre proptech-aktører. Mange jobber jo innen sin egen nisje, men vi har hele veien holdt tunga rett i munnen med vår problemstilling, for vi fikk tidlig bekreftelse på at det var en flaskehals som tok mye tid.

På ny kapitaljakt

Gründerne, også inkludert Benedicte-Elise Foldnes, etablerte Arealize i 2021 da de ennå var mastergradsstudenter ved NTNU.

Nå er de 11 på teamet, de fleste utviklere. 

Selskapet hentet i fjor sommer runde nummer to med kapital, og planlegger i disse dager en ny og større emisjon, primært øremerket rekruttering.

– Det har vært en bratt læringskurve, men vi har hele veien hatt gode ressurser rundt oss, som vi har forsøkt å lære av, sier Irgens.

– Da vi for eksempel skulle finne riktig prismodell, kontaktet vi Sigve i Strise (Sigve Søråsen, CPO og medgründer, journ. anm.). Folk er veldig villige til å dele kunnskap, og det har hjulpet oss veldig.

– Stort trykk på kundesiden nå

En annen suksessfaktor så langt, har ifølge Irgens vært å rigge seg for skalering - helt fra start.

– Vi har gjort ting ryddig, og det har også gjort det lettere å jobbe målrettet og tvunget oss til å nå gitte milepæler, sier hun. 

Arealize-gründerne Benedicte-Elise Foldnes og Sophie Irgens etablerte selskapet da de ennå var mastergradsstudenter.

– Det er også viktig å strukturere opp det du har begrenset kunnskap om. Det er jo gjerne mange felter når du bygger bedrift for første gang.

Om tre år er målet å ha blitt et standardverktøy i eiendomsbransjen - og ikke bare i Norge.

– Vi er i innledende dialog med et selskap som ønsker å rulle ut dette i flere land, sier en foreløpig ordknapp Irgens og legger til: 

– Det er også et stort trykk på kundesiden nå, noe som gjør at vi må jobbe raskt nå.